6899
Sök

Saab orginallarm

Avstängd
1 106 Inlägg
24 mars 2006
Trådstartare
#1
Jag har lite frågor om Saabs orginallarm. Om man har larm i 900 finns det då glaskrossensor o tiltsensor tillgängligt? Tiltsensor fungerar så:om man skakar bilen så går larmet. Glaskrossensor:om man krossar en ruta så går larmet. Finns det systemet i 900 med fjärrstyrt C-lås. Om man har fjärrlås finns det immobiliser?

Livet startar vid 220 km/h

Amatör
444 Inlägg
22 juni 2006
#2
ingen som vet ? undrar osså


8 156 Inlägg
22 juni 2006
#3
Har ingen koll, men man kan säkert montera dit det. Borde ju vara en smart sak att göra, speciellt i dagens samhälle.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 414 Inlägg
22 juni 2006
#4
Saabare skrev:
Jag har lite frågor om Saabs orginallarm. Om man har larm i 900 finns det då glaskrossensor o tiltsensor tillgängligt? Tiltsensor fungerar så:om man skakar bilen så går larmet. Glaskrossensor:om man krossar en ruta så går larmet. Finns det systemet i 900 med fjärrstyrt C-lås. Om man har fjärrlås finns det immobiliser?

Tiltsensor reagerar på att bilen lyfts mer än drygt 15°, tex den bergas dock inte på att den skakas.

Det finns många olika typer av larm till varje modell och dom varierar lite i funktion beroende på vilken marknad den är programmerad för dock finns det INTE någon tiltsensor till 900:an's larm 1994-1998.

Det den innehåller är:
- Elektronik enhet VSS (veichle security system)
- Signalhorn
- Glaskross (endast på vissa varianter)
- Kontakt
- Diod
- Microbrytare för dörrar och bagagelucka
- Sensor för motorhuv

Har du endast fjärrstyrt central lås så har du INTE larm, det ska finnas en diod som blinkar längst fram i mitten på instrumentbrädan som blinkar när du larmat bilen...


Mvh Tim
Senast redigerat av Founder (22 juni 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

8 156 Inlägg
23 juni 2006
#5
Founder skrev:
Tiltsensor reagerar på att bilen lyfts mer än drygt 15°, tex den bergas dock inte på att den skakas.

Brukar man inte skilja på tilt-sensor och nivåsensor?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Avstängd
1 106 Inlägg
23 juni 2006
Trådstartare
#6
Founder skrev:
Saabare skrev:
Jag har lite frågor om Saabs orginallarm. Om man har larm i 900 finns det då glaskrossensor o tiltsensor tillgängligt? Tiltsensor fungerar så:om man skakar bilen så går larmet. Glaskrossensor:om man krossar en ruta så går larmet. Finns det systemet i 900 med fjärrstyrt C-lås. Om man har fjärrlås finns det immobiliser?

Tiltsensor reagerar på att bilen lyfts mer än drygt 15°, tex den bergas dock inte på att den skakas.

Det finns många olika typer av larm till varje modell och dom varierar lite i funktion beroende på vilken marknad den är programmerad för dock finns det INTE någon tiltsensor till 900:an's larm 1994-1998.

Det den innehåller är:
- Elektronik enhet VSS (veichle security system)
- Signalhorn
- Glaskross (endast på vissa varianter)
- Kontakt
- Diod
- Microbrytare för dörrar och bagagelucka
- Sensor för motorhuv

Har du endast fjärrstyrt central lås så har du INTE larm, det ska finnas en diod som blinkar längst fram i mitten på instrumentbrädan som blinkar när du larmat bilen...


Mvh Tim

Det är så att det var en som skulle fynda fälgar. Den medlemmaren har skrivit att när han borstade av bilen från snö så gick larmet på hans bil. Så skrev han

Livet startar vid 220 km/h

1 414 Inlägg
24 juni 2006
#7
Saabare skrev:
Founder skrev:
Saabare skrev:
Jag har lite frågor om Saabs orginallarm. Om man har larm i 900 finns det då glaskrossensor o tiltsensor tillgängligt? Tiltsensor fungerar så:om man skakar bilen så går larmet. Glaskrossensor:om man krossar en ruta så går larmet. Finns det systemet i 900 med fjärrstyrt C-lås. Om man har fjärrlås finns det immobiliser?

Tiltsensor reagerar på att bilen lyfts mer än drygt 15°, tex den bergas dock inte på att den skakas.

Det finns många olika typer av larm till varje modell och dom varierar lite i funktion beroende på vilken marknad den är programmerad för dock finns det INTE någon tiltsensor till 900:an's larm 1994-1998.

Det den innehåller är:
- Elektronik enhet VSS (veichle security system)
- Signalhorn
- Glaskross (endast på vissa varianter)
- Kontakt
- Diod
- Microbrytare för dörrar och bagagelucka
- Sensor för motorhuv

Har du endast fjärrstyrt central lås så har du INTE larm, det ska finnas en diod som blinkar längst fram i mitten på instrumentbrädan som blinkar när du larmat bilen...


Mvh Tim

Det är så att det var en som skulle fynda fälgar. Den medlemmaren har skrivit att när han borstade av bilen från snö så gick larmet på hans bil. Så skrev han

Han måste ha slagit borsten emot plåten och så har glas kross sensorn reagerat på det... den gick igång när jag tvättade bilen med högtryck en gång och även ibland när min telefon ligger i blien och ringer när den är larmad...

När det haglar eller regnar kraftigt har det hänt flera gånger att mitt larm sätter igång...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

1 414 Inlägg
24 juni 2006
#8
Phaetoon skrev:
Founder skrev:
Tiltsensor reagerar på att bilen lyfts mer än drygt 15°, tex den bergas dock inte på att den skakas.

Brukar man inte skilja på tilt-sensor och nivåsensor?

Inte på Saab vad jag vet, det sitter bara en sensor som känner av lutningen på bilen och den kallar man tilt-sensor på saab språk i alla fall smile

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

8 156 Inlägg
24 juni 2006
#9
Founder skrev:
Phaetoon skrev:
Founder skrev:
Tiltsensor reagerar på att bilen lyfts mer än drygt 15°, tex den bergas dock inte på att den skakas.

Brukar man inte skilja på tilt-sensor och nivåsensor?

Inte på Saab vad jag vet, det sitter bara en sensor som känner av lutningen på bilen och den kallar man tilt-sensor på saab språk i alla fall smile

För om man stoppar in 4 st domkrafter under en bil och höjer upp bilen samtidigt och lika mycket på alla sidor, så borde ju inte tiltsensorn känna av någon ändring i lutningen, medan en nivåsensor känner av att bilen har höjts upp?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 414 Inlägg
24 juni 2006
#10
Phaetoon skrev:
Founder skrev:
Phaetoon skrev:

Brukar man inte skilja på tilt-sensor och nivåsensor?

Inte på Saab vad jag vet, det sitter bara en sensor som känner av lutningen på bilen och den kallar man tilt-sensor på saab språk i alla fall smile

För om man stoppar in 4 st domkrafter under en bil och höjer upp bilen samtidigt och lika mycket på alla sidor, så borde ju inte tiltsensorn känna av någon ändring i lutningen, medan en nivåsensor känner av att bilen har höjts upp?

Det vet jag ingenting om, men tiltsensorn känner bara av lutningen... någon nivåsensor finns inte vad jag vet och kan inte hitta någon i varken EPC eller WIS. Det sitter i alla fall ingen sensor på fjädring eller dämpare och det enda sättet att bilen skulle känna av att den lyfts upp är i så fall ett anerodi-instrument och dom pengarna lägger inte SAAB på säkerhets sensorer det kan jag lova smile

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Avstängd
1 106 Inlägg
24 juni 2006
Trådstartare
#11
Founder skrev:
Saabare skrev:
Founder skrev:

Tiltsensor reagerar på att bilen lyfts mer än drygt 15°, tex den bergas dock inte på att den skakas.

Det finns många olika typer av larm till varje modell och dom varierar lite i funktion beroende på vilken marknad den är programmerad för dock finns det INTE någon tiltsensor till 900:an's larm 1994-1998.

Det den innehåller är:
- Elektronik enhet VSS (veichle security system)
- Signalhorn
- Glaskross (endast på vissa varianter)
- Kontakt
- Diod
- Microbrytare för dörrar och bagagelucka
- Sensor för motorhuv

Har du endast fjärrstyrt central lås så har du INTE larm, det ska finnas en diod som blinkar längst fram i mitten på instrumentbrädan som blinkar när du larmat bilen...


Mvh Tim

Det är så att det var en som skulle fynda fälgar. Den medlemmaren har skrivit att när han borstade av bilen från snö så gick larmet på hans bil. Så skrev han

Han måste ha slagit borsten emot plåten och så har glas kross sensorn reagerat på det... den gick igång när jag tvättade bilen med högtryck en gång och även ibland när min telefon ligger i blien och ringer när den är larmad...

När det haglar eller regnar kraftigt har det hänt flera gånger att mitt larm sätter igång...

Han sa att bilen skakade lite då han borstade av snön då larmet gick. Min farbrors 900 Talladega har originallarmet och när han var på bilfärjan så gick larmet på hans bil då de fällde ner rampen. Han hade då itne larmat av bilen då.

Livet startar vid 220 km/h


Sök