Bästa fjädrarna att sänka en Passat kombi -02?.

sunnysideup
13 januari 2009 · 24 Inlägg

Vill få ner min Familywagon lite granna,En VW Passat kombi 1,8T -02, tänkte köra med 35-40profils däck.
vill bara byta fjädrar och vill fortfarande ha kvar lite komfort då Kidsen åker med, och inte tokhårt.
Köpte något billigt kit förrförra året med både stötdämpare och fjädrar, med det var rena skiten. Stenhårt bak så rutorna höll på att spricka, bara det var det minsta ojämnt på vägen. + Att det skulle sänka 35mm, men det var 60-65mm. Det skickades tillbaka.
Någon med erfarenheter utav H&R fjädrar 40mm, är det 40mm? och i kombination med 35-40profils sulor? Är det hyfsat att åka med?
Tackar!!

bollen1986
14 januari 2009 · 3 714 Inlägg

redan med den profilen du tänkt köra med så blir det ju stötigare
jag skulle nog kört med 40mm sänkning samt 45 profil på däcken om det går fritt

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
Rickard-v
15 januari 2009 · 2 665 Inlägg

H&R är riktigt hårda. i alla fall de jag har åkt med.

På min passat kombi -00 har jag Eibach fjädrar o de är precis vad du söker.
Har haft det på tidigare bilar också och upplevt samma sak.

Ytterst lite hårdare än orginal, knappt märkbart och då med komforten i behåll. Funkar bra med orginaltyp av dämpare. (jag bytte alla dämpare när jag ändå höll på)

Då går det bra med 35 eller 40profil.
(Har du stenhårda fjädrar är det stenhårt med 50profil också)

Antal mm det sänker är oftast lite mindre än utskrivet då bilen man har oftast har sjunkit av ålder lite.

Senast redigerat av Rickard-v (15 januari 2009)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
sunnysideup
15 januari 2009 · 24 Inlägg

Tackar. Så om man tar Eibach fjädrar för bästa komfort. Är det sedan någon märkbar skillnad på 225/40-18 eller 225/45-18? Det blir väl ändå ca 10mm höjdskillnad på profilen? Eller är det skitsamma?

RallyHenrik85 Lång & Smal!
13 mars 2009 · 462 Inlägg

sunnysideup skrev:
Tackar. Så om man tar Eibach fjädrar för bästa komfort. Är det sedan någon märkbar skillnad på 225/40-18 eller 225/45-18? Det blir väl ändå ca 10mm höjdskillnad på profilen? Eller är det skitsamma?

Jag undrar detsamma.. står i valet å kvalet om de ska få bli nya 225/40-18 som kostar drygt 400kr/st mindre per däck än vad 225/45-18 gör på nordendäck.. Kör endel grusväg också så vad rekomenderas av er?

//Henrik Johansson
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang