Turbo Till 855 T5-R

Marlboroman
14 mars 2009 · 8 234 Inlägg

tal0n skrev:

Marlboroman skrev:

tal0n skrev:

jo men byter man tryckrör och ic samtidigt så blir de ju mer:P, skrev inte det först, va så ja menade :p

Det spelar inte heller nån roll. Luftvolymen är ändå konstant. Man kan få in mer syre, men volymen ändras inte.

har du större/mer volym på tryckrör och ic så blir det ju mer mängd luft, ett 3" rör rymmer ju mer än ett 2", eller ? smile
man byter väl till större turbo för man vill ha mer volym och syre in i motorn?

Du kan ha hur grova tryckrör du vill, de kan va hur långa som helst och en intercooler stor som en ladugårdvägg, och det spelar ändå ingen roll: antalet liter luft (däremot kan man fpå in mer syre) som går in i motorn är detsamma ändå. För stora tryckrör / ic dessutom försämra flödet i systemet, men det är en helt annan diskussion.

Det är ju inte alltid mer volym som behövs, ibland räcker det långt med förbättrad verkningsgrad. Många har ju precis som jag bytt från ett 15g till ett 18T på chipade 850is och känt skillnanden. Och där har vi ett bra exempel, du får inte ut nå mer effekt, men bättre verkningsgrad och turbon tappar inte flåset, trots att flödet in i motorn är exakt lika.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang