2308
Sök

Påfyllning växellådsolja volvo 940 LTT-96

128 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
Hejsan!

Jag behöver hjälp att hitta vart jag fyller på växellådsolja i min bil?
Hittar inget i instruktionsboken alls, konstigt.

Det är en Volvo 940 S2.3 LTT -96
Manuell M90-låda.

Och är det någon speciell olja?

Hälsningar, Jens

-utan 940
1 728 Inlägg
14 mars 2009
Båda pluggarna sitter i bakkant av lådan, för att få bort urtappningspluggen när växellådsbalken är på plats måste du ha en fast 24 ringnyckel. Har du ingen sån kan du stötta upp lådan med domkraften och skruva bort växellådsbalken. Påfyllningspluggen sitter en bit upp till höger (likadan som urtappningspluggen). Du ska ha Volvo original växellådsolja för 96 års modell och nyare.

Sen bör du ha nån typ av pump att fylla på med, en sån här funkar: http://www.biltema.se/products/product. … emId=90535

128 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
Andreas 940 skrev:
Båda pluggarna sitter i bakkant av lådan, för att få bort urtappningspluggen när växellådsbalken är på plats måste du ha en fast 24 ringnyckel. Har du ingen sån kan du stötta upp lådan med domkraften och skruva bort växellådsbalken. Påfyllningspluggen sitter en bit upp till höger (likadan som urtappningspluggen). Du ska ha Volvo original växellådsolja för 96 års modell och nyare.

Sen bör du ha nån typ av pump att fylla på med, en sån här funkar: http://www.biltema.se/products/product. … emId=90535

Man fyller alltså på underifrån så att säga? Det är är bara påfyllning, inte byte alltså.

Jens

-utan 940
1 728 Inlägg
14 mars 2009
Jens_940 skrev:
Man fyller alltså på underifrån så att säga? Det är är bara påfyllning, inte byte alltså.

Jens

Jag missade att du bara skulle fylla på mer.
Man kommer inte åt att hälla i oljan eftersom karossen är i vägen, därför behöver du pumpen. Alternativet är att någon står bredvid bilen och häller olja i en slang ner till lådan. Tänk på att bilen måste stå plant, enklast är att använda billyften i en GDS-hall sen är det bara att fylla i så mycket det går.

Sök