7053
Sök

Motorbyte i Mb 190 till volvo rödblock?

Save a horse,ride a jeep...
258 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
Jag har sökt efter info lite överallt men hittar inget som hjälper mig med mina frågor,så jag tänkte höra om det finns nån som sitter på lite svar här?

Jag har en MB 190 -86 som jag tänkte byta motor i. Jag har byggt om och grejat i många bilar men det har mest varit volvo så min fråga är om nån vet vad det finns för bestämmelser från mercedes. Kan jag regga bilen med en motor av annat fabrikat?
Motorn jag ska ha isf är en b230fk så effekten ska ju inte vara något problem så som jag ser det,inte original iaf wink
Senast redigerat av babyblue242 (15 mars 2009)

258 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
Ingen som vet?

Volvoskadad
6 017 Inlägg
16 mars 2009
Tror inte det finns några "maxvärden" som mercedes att för den bilmodellen. Då gäller: effektökning med 20% och vridökning med 10% mot orginal motorn.
Sen vilken motor du stoppar i är ju oväsentligt så länge motorn har katalysatorisk rening från början, samt att den är innom effekt och vrid gränserna,

Jonas

258 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
Volvo_Mannen skrev:
Tror inte det finns några "maxvärden" som mercedes att för den bilmodellen. Då gäller: effektökning med 20% och vridökning med 10% mot orginal motorn.
Sen vilken motor du stoppar i är ju oväsentligt så länge motorn har katalysatorisk rening från början, samt att den är innom effekt och vrid gränserna,

Ja så långt har jag också hittat info,men jag vet att vissa bilmodeller tillåter inte andra tillverkares motorer i sina bilar. Eller gjorde iaf inte förr,det är kanske ändrat nu?

Volvoskadad
6 017 Inlägg
16 mars 2009
babyblue242 skrev:
Ja så långt har jag också hittat info,men jag vet att vissa bilmodeller tillåter inte andra tillverkares motorer i sina bilar. Eller gjorde iaf inte förr,det är kanske ändrat nu?

Ja det ska inte spela någon roll vilken motor du slänger i. Om den uppfyller kraven jag nämnde i mitt förra inlägg.

Jonas

Sök