4618
Sök

Hjullastar funderingar.

MoffeGreven
17 mars 2009
Tjena.
Har ett par funderingar för att få köra hjullastare då.

Visst är det så att man måste ha ett speciellt förarbevis för hjullastar och det inte gå att använda traktor korte på det?

Måste man ha traktorkortet innan man tar hjullastare isf?
Och sista funderingen, vad är cirka kostnaden på det? smile
Tack på förhand!

7 Inlägg
17 mars 2009
jepp du måste ha förarbevis för hjullastare.....vet inte vad det kan kosta

Reservdansk
6 271 Inlägg
17 mars 2009
Det beror på hur många veckor du behöver köra innan du kan avlägga slutprovet.
Om du ska göra all träning på utbildningsföretaget, så lär det kosta.

Jag var och förhörde mig om grävmaskinscertifikat, och om man gör all träning på utbildningsföretaget, så får man räkna på ca 10 000 i veckan, skulle gissa på att hjullastare också landar däromkring.

Har man tillgång till grävmaskin eller hjullastare hemma och kan öva en del där, sparar man snabbt pengar.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

MoffeGreven
17 mars 2009
TurbOla skrev:
Det beror på hur många veckor du behöver köra innan du kan avlägga slutprovet.
Om du ska göra all träning på utbildningsföretaget, så lär det kosta.

Jag var och förhörde mig om grävmaskinscertifikat, och om man gör all träning på utbildningsföretaget, så får man räkna på ca 10 000 i veckan, skulle gissa på att hjullastare också landar däromkring.

Har man tillgång till grävmaskin eller hjullastare hemma och kan öva en del där, sparar man snabbt pengar.

Okej så det är uppkörning på hjullastare då, tack!

Reservdansk
6 271 Inlägg
17 mars 2009
Givetvis, det är nästan precis som en biluppkörning, fast utan halkan.

Du växlar körlektioner med teori, sen gör du en uppkörning och ett teoriprov.

Men jag vet inte hur det är på hjullastare, men i grävmaskin får du en förarbok, och du ska ha 4000 timmar innan du får det äkta förarbeviset.

Ska du dessutom ta förarbeviset för byggsektorn får du göra ytterligare ett körprov och teoriprov efter de 4000 timmarna.

184 Inlägg
17 mars 2009
För mina kollegor va det bara några kvällskurser. Går via TYA. gå in på deras hemsida o kolla. Men det kan ju va olika utbildningar beroende på va du ska göra, vi använder ju bara hjullastare vid lastning (körde flisbil o lastade själv). Men om du ska gå via bygg och anläggning så kanske det är nå helt annat smile Men tipset är att gå in på www.tya.se o kolla.

Oseriös Aktör
592 Inlägg
17 mars 2009
TurbOla skrev:
Givetvis, det är nästan precis som en biluppkörning, fast utan halkan.

Du växlar körlektioner med teori, sen gör du en uppkörning och ett teoriprov.

Men jag vet inte hur det är på hjullastare, men i grävmaskin får du en förarbok, och du ska ha 4000 timmar innan du får det äkta förarbeviset.

Ska du dessutom ta förarbeviset för byggsektorn får du göra ytterligare ett körprov och teoriprov efter de 4000 timmarna.

Så onödigt egenteligen. Visst är det ju bra att kolla att det verkligen är en kunnig person man sätter bakom ratten på en 30 tons hjullastare men ändå, teoriprov körprov sånt kostar ju massor. Vad innebär det att man först efter 4000 timmar får det äkta kortet då? får man bara köra små hjullastare tills dess. Jamenar om man funderar på att börja köra och sen tar kortet och öser ut pengar på det, sen kommer man underfund med att det inte är det som man vill, då har man ju slängt bort pengar

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
17 mars 2009
Donken86 skrev:
För mina kollegor va det bara några kvällskurser. Går via TYA. gå in på deras hemsida o kolla. Men det kan ju va olika utbildningar beroende på va du ska göra, vi använder ju bara hjullastare vid lastning (körde flisbil o lastade själv). Men om du ska gå via bygg och anläggning så kanske det är nå helt annat smile Men tipset är att gå in på www.tya.se o kolla.

när ni gick den utbildningen fick ni endast förarbevis för att lasta sin egen last stort sett, de är nånting helt annat när de gäller anläggnings arbete...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
17 mars 2009
Försök få de genom arbetsförmedlingen. Kursen finns i timrå å tar en vecka.

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

804 Inlägg
17 mars 2009
Stor skillnad på var man går kursen. Finns Byggnads då man i mitt fall gick 17v utbildning med teoretiskt prov i slutet, sen ska man köra ihop 4800h som lärling och därefter får man göra ett YTP-prov för att få licensen.
Sen finns där fake-kurs från bla TYA, då får man inte köra på byggen utan det är endast lastning av gods och användande av borstar osv som gäller och du får inte köra på ett enda bygge som byggnads har förhandlingsrätt på (de från min föra arbetsplats som hade TYA fick plugga 2veckor för att få ut boken sen köra ihop timmarna så de får riktig byggnads-licens)

Reservdansk
6 271 Inlägg
17 mars 2009
Det från TYA är inte ett fake-certifikat, saken är den att det finns 2 olika bevis, ett för bygg & anläggning, det andra från TYA är mer entreprenad, typ köra längs vägkanter och sköta sånt...

Det var en av de första sakerna jag fick förklarat för mig när jag gick in på utbildningsfirman, att det är en jävla skillnad på var man får köra beroende på dessa certifikaten...

MoffeGreven
18 mars 2009
Okej tackar, då vet man lite mer=)

Sök