"Plattor" på däckena , hur fixar man det?

Loups_
18 mars 2009 · 41 Inlägg

behåll dom på, dom jämnar ut sig efter ett tag, det gör dom iaf på lastbilar:P

Hasselstrom
18 mars 2009 · 796 Inlägg

Det är sant de om abs:en.   Den prioriterar inte bromssträcka, utan styrning.

Vid en kontrollerad inbromsning på bana är det jättelätt att få kortare bromssträcka utan abs än med.

I trafiken kan jag nästan lova dock att det är tusen gånger bättre med abs.  Oftast när det hoppar ut ett rådjur eller älg får man panik och bara slänger sig på bromsen. NI kan ju gissa hur mycket man tänker på då att man ska släppa upp o låsa upp hjulen, mmm den först sekunden.

Jag kör mycket hellre med abs än utan och jag kan konstatera att om jag hade haft abs på Golfen så hade den fortfarande varit grön och i min ägo!

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
Eiiiiik
18 mars 2009 · 337 Inlägg

Hasselstrom skrev:
Det är sant de om abs:en.   Den prioriterar inte bromssträcka, utan styrning.

Vid en kontrollerad inbromsning på bana är det jättelätt att få kortare bromssträcka utan abs än med.

I trafiken kan jag nästan lova dock att det är tusen gånger bättre med abs.  Oftast när det hoppar ut ett rådjur eller älg får man panik och bara slänger sig på bromsen. NI kan ju gissa hur mycket man tänker på då att man ska släppa upp o låsa upp hjulen, mmm den först sekunden.

Jag kör mycket hellre med abs än utan och jag kan konstatera att om jag hade haft abs på Golfen så hade den fortfarande varit grön och i min ägo!

Precis!

Kan kanske vara så om du kör mot en linje å vet att du ska broma precis vid den. Att du får bättre resultat utan ABS då.
Dock får du ju jätte mycket längre om du skulle låsa däcken, vilken du gör hur lätt som helst på halkbanan, is eller i en nödsituation. smile

Mvh Erik

Edit: hahha! oj, typ precis samma som du hade skrivit wink

Senast redigerat av Eiiiiik (18 mars 2009)

Janneutanb
18 mars 2009 · 7 271 Inlägg

Ingen som faktiskt fick frågan på uppskrivningen vad ABSen har för funktion?

Att den kortar ner bromssträckan var iaf fel svar, rätt är att den gör att man har större kontroll över fordonet vid hårda inbromsningar.

Hiller
18 mars 2009 · 79 Inlägg

ABS = Styrförmåga kvar
Utan = Kortare sträcka på torrt underlag

Vid tvärnit då alltså.

enpatte
18 mars 2009 · 498 Inlägg

Innan det drar iväg här så måste alla vara medveten om hur friktion funkar och beter sig.

Om två ytor ligger mot varandra så är friktionskraften högre om ytorna inte rör sig mot varandra ex:

Anta att du har ett block av valfritt material på valfri yta tex ett träblock på en träplanka.
Om du fäster ett snöre i blocket och drar i detta så är det friktionskraften som håller emot.
Om man nu fäster en mätare(kraftmätare typ fjäder) i snöret så kan vi mäta friktionskraften(N).
Om vi nu drar i snöret tills klossen "släpper" från brädan och börjar glida så kan vi mäta upp ett högsta friktionsvärde precis innan klossen släpper, låt oss säga att detta värde är 20 Newton.
Om man nu drar klossen över brädan i jämn fart så kan vi också läsa av friktionskraften, detta värde blir nu 18 Newton.
Alla som har pluggat lite fysik på gymnasiet vet att friktion funkar så.

Alltså kan ytor som inte glider emot varandra uppnå en högre friktion än om de gör det, detta ger att vi har mer friktionsgrepp i däcken mot vägen alldeles innan de "släpper" än vad vi har med låsta hjul som "glider" mot vägen.


Sedan är ju bara frågan om abs kan utnyttja detta lilla fönster med den högsta friktion.
Jag tror att det till viss del kan det.

Senast redigerat av enpatte (18 mars 2009)

Casy vinnarskalle!
18 mars 2009 · 907 Inlägg

Hiller skrev:
ABS = Styrförmåga kvar
Utan = Kortare sträcka på torrt underlag

Vid tvärnit då alltså.

Är det riktigt snorhalt i stan, så kör jag nästan hellre utan ABS. Är man fullt beredd på halkan och dess underlag så är det lättare utan ABS, tycker jag. Men det verkar vara väldigt individuellt detta med ABS.

BMW M3 "Crisis" (2002)
Mortalis VW-nörd?
18 mars 2009 · 4 332 Inlägg

Fortfarande förundrad hur varje däck kan kosta 1250kr när det är skräpdäck uppenbarligen, Blizzak, vafan e de ens för märke yikes
Betala nog knappt 1250 per däck, ådå e de Continental tongue Kom ihåg när ja köpte däck till min gamla bil från 87, köpte ja 4 Firestone för 600kr, de e rimligt...

Senast redigerat av Mortalis (18 mars 2009)

steifan DR!FTT3KN!K3R
18 mars 2009 · 10 427 Inlägg

Blizzak är Bridgestones vinterdäck, finns 9st olika varianter som heter nåt med Blizzak.
Bridgestone är för övrigt en av världens största däcktillverkare.

"nice 2 know"

BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
DJchaoz
18 mars 2009 · 181 Inlägg

Först vill jag säga: jäkla osis det där med däcken, fast hellre det än bjuda in rådjuren i kupénsmile O sen märket som nån undra över.. OM blizzak är märket så vet ifan vad det är iheller.. MEN bridgestone har ju blizzak däck.. O då är det ju inte "skräpdäck"..

Sen när det gällde Offtopicen.. Jag har nyligen sett ett par program som tydligen inte lyder de reglerna med ABS... Tex ena programet där de testa en äldre volvo mot en nyare(740vs 850 tror jag).. 740 hade ej abs.. o kom myyycket längre vid inbromsning.. på 50, 70, 90.. o inte bara några meter.

Discovery har en sån transatlantic utmaning.. testade polisbilar.. Usa vs sweden(egentligen UK) samma sak.. usa bilen hade ej abs o var enormt mycket längre bromssträcka. visserligen tyngre men som de sa i programmet, sån skillnad gick ej att skylla på tyngd..

Detta var mina "two cents"..

smile Kenta

Nissan 200sx S14A "Reaper" (1998)
twin_cam Smålänning
18 mars 2009 · 7 877 Inlägg

Dom blir bra om ett tag. Kör mycket och i hög fart så du får upp värmen på dom så ordnar dom snart till sig smile

Mortalis skrev:
Fortfarande förundrad hur varje däck kan kosta 1250kr när det är skräpdäck uppenbarligen, Blizzak, vafan e de ens för märke yikes
Betala nog knappt 1250 per däck, ådå e de Continental tongue Kom ihåg när ja köpte däck till min gamla bil från 87, köpte ja 4 Firestone för 600kr, de e rimligt...

Bridgestone Blizzak vet väll alla vad de e yikes E ju dom med "Sugkoppar" wink

För att återgå till OT så är det ingen som påstått att ABS ger längre bromsstäcka eller tvärtom.

Det som står skrivet är:

Låsta hjul ger längre bromssträcka på alla underlag utom blankis och rullgrus.
Ej låsta hjul ger kortare bromssträcka på alla underlag utom blankis och rullgrus.

Så att har man känsla så kan man mycket väl få kortare bromssträcka utan ABS på asfalt.

MEN eftersom ABS hindrar hjulen från att låsa sig så ger oftast ABS kortare bromssträcka på allt utom blankis och rullgrus där låsta hjul bromsar kortare, och för medelföraren som inte är expert på att reglera bromstrycket till varje enkilt hjul separat..

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Ghost_Face
18 mars 2009 · 517 Inlägg

Har aldrig hört talas om detta fenomen med att ett par väg-plattor skulle sammanfogas med däcken vid inbromsning... men å andra sidan bor man ju långt upp i Sverige där sådana avåknings skydd är relativt ovanliga också tongue

Är dessa plattor i gummi borde de väll gå att hyvla bort det värsta för hand så det blir någorlunda jämnt och förhoppningsvis slits det jämnt ned med tiden då de brukas...OBS, detta är bara en teori!

Någon som har en bättre idé?

JaggaChafen Tesla Senior Technician
18 mars 2009 · 2 307 Inlägg

Som sagt tidigar edet finns däckfirmor som svarvar av däcken eller ja det fanns förr iaf vet inte nu men nån finns det säkert som har.

Burna funkar inte det kan dock hjälpa att balansera om dom men det blir nog inte helt bra men garanterat bättre då däcket väger mindre där plattan e . Om däcket inte väldigt mkt mer slitet vis plattan så kanske det räcker med en balansering. Och om däcket e balanserat riktigt så e det större risk att det sliter sig jämnare av sig självt.

Men allt beror ju på hur sllitet det e vid plattan e det bara 4-5mm mönster kavr på det minsta så e det väll knappast värt å lägga ut nått större på å fiks däcken som du ändå får byta ut om en liten stund.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
andreas_gbg_
18 mars 2009 · 1 634 Inlägg

Ingen möjlighet att försäkringsbolaget kan gå in? Tvivlar iofs på helförsäkring på den där bilen wink Se det på den ljusa sidan. Du slapp krocka.

Numera Saab 9-5 Aero -00
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang