7013
Sök

Div Motorfrågor Volvo 244

272 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
Hej på er, detta är antagligen 5e tråden jag lägger upp på ämnet, men nu har det dykt upp lite nya scenarion jag måste bolla med er kunnigare individer.

Några veckor sedan small en tändkabel av från min b230a, jag märkte inte detta förrens jag kört hem bilen (lyckades starta och köra den på 3 cylindrar)
Nu vet jag att det kanske inte var en speciellt vettig idé men eftersom aset skakat och betett sig så skumt många gånger förut så kopplade jag inte riktigt att den bara gick på 3/4 av motorn förens jag kom hem och öppnade huven.

Säg att det var en färd på runt 10 minuter totalt sett.

(Start kablarna som kom från biltema är nu utbytta med nya kablar därifrån, så där ligger desvärre inte felet)

När jag sedan stängde av bilen efter att ha parkerat den så kunde jag inte starta den igen, och kan fortfarande inte, från början trodde jag att det var startmotorn som hade hängt sig, men nu går jag i tankebanor om att det är motorn som skurit pågrund av den där lilla färden.

Symptomen är följande:
Bilen går inte i friläge att rulla framåt mer än ca 5-10 cm (Med en mans kraft)
Bakåt går den knappt alls, iallafall ännu kortare, bägge bakhjulen låser sig vid samma tillfälle vilket jag antar tyder på att det är antigen startmotorn som fastnat i startkransen, eller motorn som sitter fast?
(rätta mig om jag har fel)

Vid startförsök (efter nyskrubbade poler) händer ingenting, startmotorn börjar inte ens dra, det knäppande ljudet från solenoiden har jag väldigt svårt att höra då det är halv storm ute och jag inte har några arbetslösa vänner som kan stå och lyssna så här dags.

Åtgärder:
Jo, nu är det så att jag har ett par idéer jag tänkte sätta i rullning, men innan jag gör det behöver jag lite tankar kring dem.
För det första tänkte jag dra igång aset med en stor jeep eller något, kanske det låter "KRaAACK" och sen blir bilen sig själv igen?

Om problemet kvarstår efter att jag fått rullning på bilen, eller om hjulen låser sig och den inte går att få rull på så går jag vidare till startmotorn, lossar den, tittar efter defekter, testar den på ett separat batteri elr liknande.

Om problemet kvarstår fortfarande så antar jag att nästa steg är att jag får lyfta toppen och kika efter vad som egentligen hänt i den avstannade cylindern?

Skulle uppskattas oerhört om någon kunde ge mig ett par tankar kring detta, och kanske en vettigare reparationsplan om ni tillochmed har varit med om ett liknande problem själva?

Tack på förhand!

Vänlig hälsning
9000

Sierra-döbel

4 001 Inlägg
18 mars 2009
börja med att försök snurra motorn med ett spärrskaft nere på veven, det ska gå relativt enkelt

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

272 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
Att jag inte tänkt på det, haha, ska testas

Sierra-döbel

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
18 mars 2009
Skruva bort startmotorn å kolla om den är redig eller inte.
Låter som om den satt sig i kransen och att den låst sig så att säga.

Vad du än gör, dra inte igång bilen om den inte går att knuffa ens, då kommer du garanterat att ha sönder något.

/Påsen

PÅSEN RACING

272 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
Okay, en liten uppdatering, startmotorn är ur ska testa den när jag hittat ett par startkablar, kopplar jag jorden direkt i "örat" dvs aluminiumet , eller måste jag ha bättre kontakt?

Motorn snurrar, iallafall när jag drar den genom att snurra edit: [STYRservon], och jag kan se startkransen gå runt i hålet där startmotorn satt, den är lite ärrad men det ser inte så farligt ut.

Jag vill desutom avråda från att ta loss startmotorn utan att hissa upp bilen, det var ganska så jobbigt att få plats i hjulhuset smile
Senast redigerat av Niotusen (18 mars 2009)

Sierra-döbel

4 001 Inlägg
18 mars 2009
jag vill avråda från att dra igång startmotorn utan att sätta fast den i ett skruvstäd eller liknande, du klarar aldrig av att hålla i den för hand

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

272 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
Jag har konstruerat en liten ställning där den sitter som berget, och om det inte skulle funka har jag massvis med skruvstäd, måste ju nästan testa detta för att felsöka.

Sierra-döbel

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
18 mars 2009
kolvas skrev:
jag vill avråda från att dra igång startmotorn utan att sätta fast den i ett skruvstäd eller liknande, du klarar aldrig av att hålla i den för hand

Man lägger den på marken å ger den ström bara, brukar jag göra big_smile Gäller att man aktar tårna dock tongue

Niotusen skrev:
Okay, en liten uppdatering, startmotorn är ur ska testa den när jag hittat ett par startkablar, kopplar jag jorden direkt i "örat" dvs aluminiumet , eller måste jag ha bättre kontakt?

Motorn snurrar, iallafall när jag drar den genom att snurra bromsservon, och jag kan se startkransen gå runt i hålet där startmotorn satt, den är lite ärrad men det ser inte så farligt ut.

Jag vill desutom avråda från att ta loss startmotorn utan att hissa upp bilen, det var ganska så jobbigt att få plats i hjulhuset smile

Snurra bromsservon? Hur gör du då om man får fråga?
Du ska snurra motorn på vevaxelbulten som håller remhjulet på plats.

/Påsen

PÅSEN RACING

272 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
Men motorn går ju runt även genom att man snurrar på skivan som bulten håller fast, remhjulet då alltså, och leker man bakvänd remdrivning kan man ju därigenom snurra servon, givetvis inte bromsservon, utan snarare styrservon wink var väl trött och förbannad antar jag.

Ska testa att lägga den på marken.
Senast redigerat av Niotusen (19 mars 2009)

Sierra-döbel

272 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
På problemet igen:

Bilen går fortfarande varken framåt eller bakåt när man puttar den, kanske har jag missbedömt att felet var relaterat med startbekymmrerna, måste vara att handbromsen satt sig eller något, men det skulle vara konstigt då den stått max en vecka.

Sierra-döbel

21 761 Inlägg
18 mars 2009
Har du haft handbromsen åtdragen hela tiden?

Om växellådan är i friläge så ska ju bilen gå att rulla utan problem. Det ska inte hända något med motorn bara för att ena tändkabeln är trasig, inte alls. smile
Senast redigerat av Drönirettab (18 mars 2009)

272 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
Tack för det svaret, nä handbromsen har varit på lite av och an, men misstänkte att det var något annat som satt sig eftersom bilen rullade en liten bit innan den låste, när min bubbla låste sig på grund av handbromsen var den helt stel hmm

Jaja ska titta mer på det imorgon, och märker nu i efterhand att jag gjort ganska grova missar i stridens hetta, blandannat sagt att jag snurrat på bromssrvon, och konstaterat att det kan vara motorn som skurit för att bilen inte rullar i friläge, att tråden ligger i fel ämnesflik osv.

Ibland kan det vara bra med lite mer tankar i rörelse när man skriver, jag får ursäkta mig så återkommer jag när jag gjort en mer grundlig felsökning och då ska jag se till att tolka mig bättre haha

SJÄLVINSIKT, JA TACK!
Senast redigerat av Niotusen (18 mars 2009)

Sierra-döbel

21 761 Inlägg
18 mars 2009
Man har all rätt att bli irriterad när klåfingriga personer inte har lärt sig skillnaden mellan mitt och ditt, absolut. smile

Om startmotorn snurrar på som vanligt i fria luften så borde den vara okej. Eftersom motorn går att snurra runt för hand så bör även den vara okej. Ifall startmotorn fungerar som den ska, då ska även motorn gå runt när du kör startmotorn tycker jag.

Skulle det inte fungera ändå så borde spänningsmätning med multimeter kunna ge en del svar, men jag tycker att det verkar mystiskt att en massa saker helt plötsligt har hänt efter att du stängde av motorn när den bara gick på 3 cylindrar.
Senast redigerat av Drönirettab (18 mars 2009)

272 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
Jo, men av någon sjuk har ju bilar en tendens att göra just så, allt går sönder på en gång efter att något litet skitit sig, är ju inte ofta man har bilgudarna på sin sida.
Får väl börja med att testa att byta sladdarna till startmotorn, koppla en extern jordfläta till blocket osv, så får man väl se om det funkar.

Tack för hjälpen, tror det är tredje gången gillt du tittar in i en av mina 240 problem trådar, haha tack för allt!

Sierra-döbel

Sök