3855
Sök

Volvo S60 2.4T - Trimning

5 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
Har några frågor:

1.Är en manuellväxlad S60 2.4T snabbare än en automat?
2.Min bil är värd 50 000 kr, hur mycket borde jag spendera på trimning eller är det bättre att köpa en ny bil?

645 Inlägg
19 mars 2009
1. Beror helt på hur snabb du är på att växla, effekten på motorn är ju densamma.
2. Beror på hur mkt du vill trimma till, du kan enkelt få upp effekten till 252hk hos t.ex BSR för 5900:-
    Mer än så går en automat inte att trimma sen pallar inte växellådan för vridet.

5 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
Kolla jag har en automat. Min bil har bara ett värde på 50 000 kr och trimningen jag tänkte köpa kostar 50 000 kr. Är det verkligen värt? Och kan den mäta sig med Volvo S60R?

Min bil har åkt 20 000 mil, tror ni att växellådan, motorn eller en annan del håller? Hur blir bränsleförbrukningen och är det liten chans att den godkänns på besiktningen? Jag är ny på det här med trimning så jag undrar också om man får köra på vanliga vägar och inte bara racingbanor.

5 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
Quantic skrev:
1. Beror helt på hur snabb du är på att växla, effekten på motorn är ju densamma.
2. Beror på hur mkt du vill trimma till, du kan enkelt få upp effekten till 252hk hos t.ex BSR för 5900:-
    Mer än så går en automat inte att trimma sen pallar inte växellådan för vridet.

Det var synd. Gäller det Volvo S60 T5 också?

Märker man nån skillnad med 252hk? Är det märkbar skillnad, hur många sekunder vinner man 0-100?
Men finns det en maskin som kan mäta hur många hk en bil har, jag vill ju inte luras och tro att bilen är snabbare bara för att den låter sportigare.

645 Inlägg
19 mars 2009
Såvida du inte tänkt att lägga lite pengar på att förstärka din automatlåda så glöm trim över det jag redan presenterat. Steg 1 på BSR är det som gäller för automat utan att växellådan preppas hårdare.

Så länge service o sådant är skött på bilen så kan du trimma en bil närhelst du vill. Man ska inte stirra sig blind på miltal utan kolla hur bilen är skött i övrigt. Bränsleförbrukningen kommer nog att öka men inte pga trimmet utan din lust att gasa. För helt ärligt... är det inte därför man trimmar?

Så länge avgasvärden stämmer o det inte syns under huven att bilen är trimmad så kommer du att få en godkänd besiktning. Dock så är bilen fortfarande inte godkänd för dom hästkrafter du stoppat in under huven så ifall du kvaddar bilen med trimmet monterat så finns risk att du blir utan ersättning.

Annars är det ju fritt fram att framföra den på vanliga vägar liksom racingbanor.

Du märker helt klart skillnad på 200hk o 252hk.

Edit: Tror att automatlådan på en T5 tål lite mer pulver så upp till 300hk går den att chippa till utan problem.
Senast redigerat av Quantic (19 mars 2009)

5 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
Hur mycket kostar det att förstärka automat lådan? Är en manuell och automat växlad Volvo S60 ungefär lika snabb 0-100? Är det märkbar skillnad?

Lastbilschaffis
811 Inlägg
19 mars 2009
en automat är alltid saktare än en manuell om man nu inte växlar som en kråka..

Jag hade en en Volvo S60 T5 Geartronic  med steg3 hos autotech och det ska ge ca 300hk men jämfört mot andra manuella volvos som hade liknande hästar & som var manuella hamna ja på efterkälken.

allt över steg 3 sa de på autotech att det håller itne lådan för om man inte förstärker den.

generellt sett är en automat nån sekund slöare på 0-100

5 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
kaxxen skrev:
en automat är alltid saktare än en manuell om man nu inte växlar som en kråka..

Jag hade en en Volvo S60 T5 Geartronic  med steg3 hos autotech och det ska ge ca 300hk men jämfört mot andra manuella volvos som hade liknande hästar & som var manuella hamna ja på efterkälken.

allt över steg 3 sa de på autotech att det håller itne lådan för om man inte förstärker den.

generellt sett är en automat nån sekund slöare på 0-100

Gäller det för alla bilar eller endast Volvo? Jag hörde att nya automat bilar var snabbare än manuell.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 mars 2009
Finns en del modeller som är snabbare med manuell än automat, även sedan ett par år tillbaka. Men är du ute efter så snabb bil som möjligt vid rödljusen, köp en manuell. Är du ute efter en bil med mycket mos under huven för du tycker det är kul etc, så välj med dina egna preferenser.

Aut. är bra i och med att man bara behöver trycka på pedalen och sitta tillbaka.
Men ska det vara "på riktigt" så ska man ju växla själv smile
Kör du mycket i stadstrafik blir det kanske jobbigt med alla växlingar, kanske bättre med automat?

Osv. gör upp en lista med för respektive nackdelar och välj det alternativ som du anser har flest fördelar smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sök