Hjälp med startmotor till Amazon med mera!!!

Drönirettab
13 september 2008 · 21 761 Inlägg

Förresten, är det den där (bruna?) saken med grov röd kabel och tunn (vit?) kabel som syns i bild 3 på dina bilder?

Jonte13-59-68 The Listener
13 september 2008 · 279 Inlägg

Drönirettab skrev:
Förresten, är det den där (bruna?) saken med grov röd kabel och tunn (vit?) kabel som syns i bild 3 på dina bilder?

Du menar bild två på Amazon bilderna? den bilden som vissar motorrummet? ja det är den med en grov röd kabel och en som e litte vit presis i början men sen blir svart

Drönirettab
13 september 2008 · 21 761 Inlägg

Oj, visst var det bild 2 som jag menade, du har rätt i det. smile

Då är det definitivt tändspolen som du menar, den grova röda kabeln är ju tändkabeln från tändspolen som ger alla gnistorna till fördelaren. Den tunna kabeln kommer från brytarspetsarna inuti fördelaren och ger jordsignal till tändspolen så att den kan ge ut sina gnistor.

Om den kabeln är trasig så kan inte tändspolen fungera. Det är bara en helt vanlig kabel på typ 0,75-1,5mm2 eller liknande, ingen specialkabel alltså.

Senast redigerat av Drönirettab (13 september 2008)

Jonte13-59-68 The Listener
13 september 2008 · 279 Inlägg

Drönirettab skrev:
Oj, visst var det bild 2 som jag menade, du har rätt i det. smile

Då är det definitivt tändspolen som du menar, den grova röda kabeln är ju tändkabeln från tändspolen som ger alla gnistorna till fördelaren. Den tunna kabeln kommer från brytarspetsarna inuti fördelaren och ger jordsignal till tändspolen så att den kan ge ut sina gnistor.

Om den kabeln är trasig så kan inte tändspolen fungera. Det är bara en helt vanlig kabel på typ 0,75-1,5mm2 eller liknande, ingen specialkabel alltså.

Hm ok jag försökte setta dit den igen så gott det gick med litte tejp om hmm

Drönirettab
13 september 2008 · 21 761 Inlägg

Om kabeln är helt av så är det bättre att antingen sätta en riktig skarv eller byta ut den, att bara tejpa ihop en kabel som har gått av är för dålig lösning enligt mig. Bättre att vara seriös.

Har ni fått loss startmotorn än?

Senast redigerat av Drönirettab (13 september 2008)

farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
13 september 2008 · 6 479 Inlägg

mrbuggy skrev:

Jonte13-59-68 skrev:
Båda flätorna såg bra ut och ingen rost. så det är nog inte det men om non annan har någon idé så skulle det uppskattas. Om inte så blir jag väll tvungen till att plocka isär heala startmotorn, och jag tvivlar inte att jag  kan ta i sär den och så det jag är rädd för är att jag aldrig får ihopp den igen hmm

Provade du att sätta en startkabel emellan minus på batteriet och till motorn nånstans bara tex. grenröret  men helst på blocket nånstans..

till topplocksbultarna brukar funka bra på en B18/20

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
Jonte13-59-68 The Listener
14 september 2008 · 279 Inlägg

Nej jag fick inte loss den som jag skrev så hittade jag bara en bult mot torped väggen till och med en mutter på andra sidan men den satt fast sad OCh jag vet att tejpen bara var en tillfällig lösning får se om jag hittar nåt bettre senare

Senast redigerat av Jonte13-59-68 (14 september 2008)

mrbuggy Entreprenör
14 september 2008 · 1 784 Inlägg

Hur går de nu då...plockat sönder den ännu.?

Drönirettab
14 september 2008 · 21 761 Inlägg

Bara att ta nya tag, en ynka liten startmotorn får ju inte göra att du ger upp. smile
Kavla upp ärmarna nu och slit bort den där jäkeln. wink

Jonte13-59-68 The Listener
14 september 2008 · 279 Inlägg

Drönirettab skrev:
Bara att ta nya tag, en ynka liten startmotorn får ju inte göra att du ger upp. smile
Kavla upp ärmarna nu och slit bort den där jäkeln. wink

Hehe jo du har rett får la försöka idag igen. Tack för al din hjälp Drönirettab smile

TheFlyingDutchman Holländare
13 mars 2009 · 20 Inlägg

Hej,
Har (haft) exakt samma problem som du beskriver ovan med 'klick'-ljudet på en Amazon -64 (B18A)
som har vart avstäld sedan 1986.
Köpte en begagnad startmotor på skroten och motorn gick runt betydligt bättre.
Än så länge finns de ingen gnista, så köpte mig en jördfläta som ska sitta mellan karossen och motorn.
Får se om de händer nått då! Jag får la hålla lite kol på denna sidan. Är rätt nyfiken.
P.s. gnäll inte på min stavning .. jag e holländare tongue

945TurboMS
14 mars 2009 · 261 Inlägg

Ett litet tips i sammanhanget är att startmotor från 240-740-940 passar utmärkt på b18/b20!
Skillnaden är att dom nyare startmotorerna är starkare  (undrar om det kan bero på att b23 har högre komp, så det behövs en starkare startmotor för att orka dra runt?)
På b18 sitter kabeln från tändlåset med en "ringkabelsko" och på senare modeller sitter det ett vanligt flatstift.. I övrigt passar en startmotor från 240 rätt av!

En ordentlig tvätt av förgasaren är ofta nödvändig när dom har stått så länge.. Tillsammans med en översyn av tändsystemet, så borde den hoppa igång!

För övriga tips kan jag rekomendera Amazonklubbens forum...
Där finner du även reparationsböcker i pdf format för äldre volvo bilar som kan komma väl till hands
vid ett sånt här projekt!

TheFlyingDutchman Holländare
19 mars 2009 · 20 Inlägg

för dom som är intresserad: jag fick igång amazonen idag !! smile
jag hade ingen gnista pga att nån gnagare hade bitit sönder +kablen från tändningslåset till tändspolen ..
grrrr... men den gick ganska bra ändå .. har varit avställd sedan -86 och har kört 1mil sedan -99.

film:
http://www.youtube.com/watch?v=mfTAnAspP00

Senast redigerat av TheFlyingDutchman (19 mars 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang