3851
Sök

Fwd vs rwd

Bike
19 mars 2009
Trådstartare
tänkte fråga alla här inne vilket ni tycker är bäst

det flesta bilar man ser idag står det awd på eller inget alls som ofta blir fwd då.
o klart har vi klassisk 4wd   

men vilket är bäst med tanke på dagens bilar system o dagens förare,
många lär säkert säga ska minsan vara bakhjuls drift så man kan sladda o buuuurrrrna
men för dom som är lite mer vuxna o vill ha en mer kör glädje.

enligt både bmw o mercedec ska de vara bak hjuls drift då det är sann körgläjde

men sen tag tillbaka anser volvo att folk inte är duktiga nog o köra bil.
där av har dom fram hjuls drift som standard för de är bättre understyra en över.

själv testa jag en gång med 2 bilar  en var bak o en fram hjuls driven
o körde på en plan för göra de roligare hade vi tunnare reserv hjul på alla 4 för lättare skulle nå gränsen.
men när kommer till kurva o svängen går ja rakt fram ju o kör näsa i mötande trafik. om det nu fanns
men är man snabb kan man ju få överstyr o sladda,

så om de nu är halt vilket är bäst
understyra o ta näsa mot näsa
eller ena överstyr o slår baken mot den andra sida  eller sidan av bilen ?

som säkert många sett här inne
på tv4's show värsta bil förare

vissa säger dom fejkar vissa säger dom är cp
vi har alla olika där.
men som ni sett finns det ju tokar ute på vägen.
o vid sådant läge vilket ska man då ha
när de gäller drift.

Förjaevle Brao
555 Inlägg
19 mars 2009
Ska du ha en kul bil ska du köpa en RWD med Turbo , FWD drar bra när de e snö å skit , men inte så kul när man vill leka lit big_smile

Ingen himmel är så blå som min
2 986 Inlägg
19 mars 2009
Hur skriver du och vad undrar du?
Ena sekunden skriver du att rwd är bäst för att sladda o bööörna, rätt. I slutet undrar du vad man ska ha för att drifta..?!

I mitten undrar du vad mogna/buxna förare ska ha?! Sen säger du att du nästan fronta med en annan bil för att du skulle leka med 4 reservhjul - i trafik ???!??!?!?!

Jag uttalar mig inte mer, eftersom jag inte förstår vad du undrar, ditt inlägg är aningen osammanhängande...

/Mattias

8 287 Inlägg
19 mars 2009
Efter ha kört 740 ytterligare en vinter så drömmer jag om framhjulsdrift... big_smile 850in va fasen så mycket roligare, men det krävs lite annan teknik får att åka brett.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
19 mars 2009
snälla lås tråden...  jag ger den max 2-3 sidor. någon som sätter emot?

kan vara lite OT innan den stängs ner iallafall...

bägge har sina för och nackdelar, rwd anses som roligast och är också bäst att sladda med.
fwd är lättast att tillverka, väger mindre och tar mindre plats. själva väghållningsmässigt så är ingen bättre än den andra, utan bägge 2 har lika stora svagheter bara att det är tvärt emot varandra.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Finlirare
478 Inlägg
19 mars 2009
Inte en tråd till...
Finns redan en 20 sid lång tråd om detta. Lås denna ist.

Bike
19 mars 2009
Trådstartare
först till den som klaga på mitt skrivande

får ja ursäkta.  Jag vet att det kan bli väldigt kladdigt.
det är väll ingen ursäkt att man gör 5 saker på samma gång.
men ska försöka skärpa mig till nästa inlägg.

Men om jag omformulerar lite grann

Om vi säger så här

många bilar idag har ju snart över 200 hästar som standard
sett många med 180 i allafall.

o som de flesta vet måste ju bilen ta hand om styrning plus alla glada hästar i en sväng
om man inte släpper gasen  (glömde säga pratar Fwd nu)   men bakhjuls drift kan hantera det bättre
plus mindre däck slitage.

så ur sådan synpunkt är väll bak hjuls drift bättre eller ?

o om ni som skriver hatar detta o vill att ska stänga ner den skriv   2-3 st stäng ner så gör ja det.

1 291 Inlägg
19 mars 2009
Bike skrev:
först till den som klaga på mitt skrivande

får ja ursäkta.  Jag vet att det kan bli väldigt kladdigt.
det är väll ingen ursäkt att man gör 5 saker på samma gång.
men ska försöka skärpa mig till nästa inlägg.

Men om jag omformulerar lite grann

Om vi säger så här

många bilar idag har ju snart över 200 hästar som standard
sett många med 180 i allafall.

o som de flesta vet måste ju bilen ta hand om styrning plus alla glada hästar i en sväng
om man inte släpper gasen  (glömde säga pratar Fwd nu)   men bakhjuls drift kan hantera det bättre
plus mindre däck slitage.

så ur sådan synpunkt är väll bak hjuls drift bättre eller ?

o om ni som skriver hatar detta o vill att ska stänga ner den skriv   2-3 st stäng ner så gör ja det.

En FWD bil är oftast mer lättkörd och snäll, passar då bättre till normal använding.
Angående att krocka så sitter man säkrare vid en frontalkrock än vid en sidokrock, säger sig självt om du tittar på hur stora doformationszonerna är fram respektive på sidan.
Vad gäller prestanda så är är oftast FWD snabbare vid halt underlag, det är allmänt känt bland alla som tävlar i motorsport. vid torrt före/bättre fäste är det hugget som stucket.
Enklast är att ta en titt på tävlingklasser där man kör med båda delarna, tex stcc så ser du att det spelar liten roll i vilken ände det driver.

379 Inlägg
19 mars 2009
så enkelt e de
torr väg snabba kurvor skön känsla är= bakhjulsdrift
snöiga vägar normal körning och onödig drivning är= framhjulsdriven
ja ha själv fwd och blir lika ledsen varje gång ja börja tänka på  det
bakhjulsdrivet ska de va!!!

"om det ser rätt ut- så är de nog det"

1 353 Inlägg
19 mars 2009
Det är nu jag ska slänga in en kommentar som att BMW's 4 hjulsdrivna med 60 bak 40 fram drivning kombinerar det bästa från FWD och RWD? smile

There's no replacement for displacement

1 488 Inlägg
19 mars 2009
Finns ett dussintal trådar om detta ämne. Tycker snacket kan fortsätta där. Vänligen gör en sökning.

Mvh
Moderator

Sök