Köpråd: Audi A4 och chiptrim

apa_x
18 juni 2006 · 21 Inlägg

har funderat på att köpa mig A4 1.8 TQ -95a och sedan chippa den.

någon som kan rekomendera bra chip och firma.

någon som har erfarenhet av chippen som Hi-Tuning säljer? (www.Hi-Tuning.com)

Senast redigerat av chrizz (18 juni 2006)

Markus_C Kart & Mätningstekniker
18 juni 2006 · 701 Inlägg

Hade en –96 1,8T innan den chippade jag hos BSR köpte även deras 2,5” system tror att priset landade på ca:10 men det var det värt.

Boije Audi S2, 11,07@402
18 juni 2006 · 102 Inlägg

Jag hade vänt mig till http://www.powerchip.se för chip, billigt och ruskigt bra.

Försök kolla upp gasspjällspotten innan köp då den ofta e kass på 1,8t motorerna, går lös på över 3500kr exkl moms... Den kan man kolla med VAG COM, så gör en diagnos på bilen på nån bra verkstad och be dem kolla den så den ger full (100%) vid fullgas och inte strax över 85% som på många.

- "Fixade det som var trasigt men..." -
JonHultgren
19 juni 2006 · 95 Inlägg

Jag kör Audi A4 95:a. Chippade den för en månad sen på MotorNord i Jönköping, är riktigt nöjd med det. Dom har livstids garanti på chippet också. dom plockar också ut lite fler HK å NM  än de andra chip-firmorna. Bor du långt därifrån går det att skicka styrboxen på posten, smidigt och enkelt.

TS_quattro fyrkrafsare
19 juni 2006 · 1 443 Inlägg

håll även koll på oljan i 1.8T den har en jäkla förmåga att koksa med det gamla mindre oljefiltret, V.A.G har dock tagit fram ett nytt som rymmer två deciliter mer olja än det gamla. koks i sugsilen kan medför mycket dyra motorras... se även upp med klonk i drivlinan (quattro) och läckage från styrservon. vad gäller chip så välj något företag som är välrennommerat och inte ett som klämmer i chip som t.ex kopplar förbi saker i bilens diagnossystem, diagnosen ska fungera som det är tänkt även på en chippad bil!

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
apa_x
21 juni 2006 · 21 Inlägg

okej, var och kollade på en -96a igår och de blir nog att fara och hämta den i morgon efter jobbet.

har även funderat på att sätta en dumpventil, någon som har nå bra tips på säljare?hemsida?

Senast redigerat av apa_x (21 juni 2006)

hansson_1985
22 juni 2006 · 106 Inlägg

apa_x skrev:
okej, var och kollade på en -96a igår och de blir nog att fara och hämta den i morgon efter jobbet.

har även funderat på att sätta en dumpventil, någon som har nå bra tips på säljare?hemsida?

du skipa dumpen och skaffa ett öppet filter istället.. då får du pysljud för du ska inte ha en öppen dump på din a4 för du har lmm... är inte bra med öppen för då räknar motorn fel på luften..

apa_x
22 juni 2006 · 21 Inlägg

hansson_1985 skrev:

apa_x skrev:
okej, var och kollade på en -96a igår och de blir nog att fara och hämta den i morgon efter jobbet.

har även funderat på att sätta en dumpventil, någon som har nå bra tips på säljare?hemsida?

du skipa dumpen och skaffa ett öppet filter istället.. då får du pysljud för du ska inte ha en öppen dump på din a4 för du har lmm... är inte bra med öppen för då räknar motorn fel på luften..

okej, vet du vart man kan köpa nå bra filter då?

precision
22 juni 2006 · 2 652 Inlägg

de går att ha dump på en A4 och alla andra bilar med lmm om du sätter imm på trycksidan efter dump , funkar klockrent då . och är ingen större bekymmer att bygga om de så .

filter finns lite över allt , sök på blocket , men om du har luftmassemäatare så ska du passa dej för oljade filter efter de kan bränna tråden i luftmassemätaren . finns filter på www.ppf.se som inte är oljade .

hansson_1985
22 juni 2006 · 106 Inlägg

apa_x  du kan köpa ett filter på BSR. jag köpte mitt där och är nöjd..
om du gå in på min sida så kan du se bild hur de ser ut månterat..

www.bsrab.se/products/n32/o4/

TS_quattro fyrkrafsare
23 juni 2006 · 1 443 Inlägg

eftersom vevhusventilationen är ansluten till tryckrören skulle jag inte rekommendera att sätta luftmassamätaren på trycksidan eftersom det hela tiden är en lätt oljedimma på den sidan av turbon, kommer garanterat inte gå särskilt väl åt luftmassamätaren, den finns som utbytes för 1200 spänn så det är väl inte så farligt om man skulle rasa den säger nån då. men nej, till 1.8T -96 finns den inte som utbytes, till den bilen kostar den drygt 3500 spänn... tänk er för... går att göra betydligt roligare saker för pengarna...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
hansson_1985
23 juni 2006 · 106 Inlägg

tänkta på en till sak om chipning.. om man nu chipar bilen så man få ut 210 hk i stäler för 150. kan man då vinna liter fler hk på en störe IC? hunderar på att skaffa en störa. men gör de nån skilnad.. turbon är ju inte så stor på en audi a4 1,8t 150 HK

Malmoe SSS -12
28 augusti 2008 · 3 217 Inlägg

Har precis köpt en A4 1.8Ts -00... Är det BSR som gäller eller ska man våga sig på ett mindre företag? Vill bilens bästa och vill veta vad jag i synnerhet ska se upp med i motor, drivlina och rost! smile

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
leon_power
20 mars 2009 · 1 Inlägg

apa_x skrev:
har funderat på att köpa mig A4 1.8 TQ -95a och sedan chippa den.

någon som kan rekomendera bra chip och firma.

någon som har erfarenhet av chippen som Hi-Tuning säljer? (www.Hi-Tuning.com)

jag har ett chip från hi-tuning i min a4:a -01 och har kört 4000 mil med de och de har funkat hur bra som helst och ger bra effekt för pengarna

Rspeter Audi A5 quattro driver.
20 mars 2009 · 2 203 Inlägg

hansson_1985 skrev:
tänkta på en till sak om chipning.. om man nu chipar bilen så man få ut 210 hk i stäler för 150. kan man då vinna liter fler hk på en störe IC? hunderar på att skaffa en störa. men gör de nån skilnad.. turbon är ju inte så stor på en audi a4 1,8t 150 HK

Du får nog ca 195hk med chip i en 1.8T med 150hk orginal. Vill du ha några mer hk så byt till större FMIC och större spridare. Sen är det turbouppgradering som gäller. Byt till en återcirkulerande aluminiumdump när du chippat då den som sitter orginal i plast kommer att börja läcka efter ett tag..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang