8940
Sök

Vilken Motorolja bör jag köpa till en trimmad bil ?

403 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
Som ämnet talar detta till sig själv  .
Har en
kadett D med GSI 8v motor ( C20NE)
som är turbononverterad
annan kam
kolvar
spridare
mm

antar att det är lite viktigt att veta att den inte är orginal .
så jag undrar vad för olja som rekomenderas i denna maskin ? då jag har renoverat den bytt alla packningar riktplanat toppen å sådan å har kommit så långt så den ska sättas ihop

Vill inte köp mig en 800kr olja  då jag har Extremt dålig ekonomi l fattas pengar varige månad  då jag inte har nått jobb å inte vet hur länge det dröjer innan jag skiftar över grejjerna i motorn till en annan fräschare motor.

Tack i förhand // Victor

Det löser sig som gubben sa som sket i vattnet.
PROJEKTET http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=93456

Volvo_Trash
21 mars 2009
biltema har en skön olja "för slitna motorer och race motorer". chansa big_smile

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
21 mars 2009
Köp mineralolja av lite bättre kvalitet och byt oftare istället, åker man trimmat byter man ju ganska ofta, iaf jag gör det och många med mig! De dyrare syntetoljorna är ju gjorda för att klara uppåt 3-4000 mil på en service och innehåller vi bytet väldigt mycket smuts.

Kör man den lugnt när den e kall och mest kör på sommaren så behöver man inte ha så stort viskositets-spann som typ 0W-50 utan det går bra att åka med 10-30 eller liknande. Har du nyrenoverad motor räcker det nog med 10w-30 men är den lite mer sliten bör du nog satsa på 10/15w-40/50 istället.

Billigare olja och byta oftare är vad jag tycker. Mineral håller kortare men du "sköljer" ur mer skit ur motorn om du byter oftare! Jag gav t.ex 110kr för 4 liter Mobil-1 mineralolja, med rabatt förvisso men långt ifrån några 800kr iaf!

43 Inlägg
21 mars 2009
kör helsyntet utan tvekan tycker jag! castrol har en bra olja 5-40 för runt 500 kr funkar mkt bra

luft har man i däcken inte i hjulhusen

624 Inlägg
21 mars 2009
biltema har en massa olika oljor,tex sådana som är godkända av volvo(!)..

köp en helsyntetisk,finns ingen anledning att köra med mineral-kanske i en gräsklippare men inte annars..
helsyntetisk har också bättre oxidationsstabilitet-åldras långsammare.
ju lägre siffra i början desto tunnare vid kyla, dvs goda smörjegenskaper redan från början..
ju högre siffra på SLUTET desto tjockare vid arbete(uppe i temp)

köp 5w-50 helsyntet från biltema,10 liter för 549:-
all deras olja är godkänd eller mer än väl godkänd när det kommer till bilfabrikanternas höga krav på motorolja.tex hos ACEA-europeiska kvalitetssystemet..

who´s the man?

1 253 Inlägg
21 mars 2009
Letar också olja till min og saab 900s som nu är fulltryckare. Iaf så har jag funderat på mineral olja till min turbokärra som har gått cirkus 30.000 mil. det är mycket skit i motorn efter förra ägaren som nog inte skötte oljebyten så bra. O mineraloljan löser ju upp en massa skit i motorn så tänkte om man kör med den i sommar o iaf byter kanske 1 gång under sommaren o sen till vinter slår i en semisyntetisk då borde jag ju fått ur alla skit ur motorn?

Lev livet nu innan det är för sent

587 Inlägg
21 mars 2009
kör själv castrols magnatec helsyntet i min. byter var 500e mil.

Najs
21 mars 2009
ja kör me mobil1 5-50w i min nissan på 320hk funkar fin fint. de va den ja vart rekomenderad av "japps pojkarna"

403 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
Elda skrev:
jag skulle köra en halvdyr helsyntet 0w-40w eller 5w-40w för runt en 400 spänn det är bättre att köra en syntetolja i en turbomotor, framförallt en tunn sådan.

5/40 tycker jag låter okey ? något märke som är bättre än något annat eller något som har någon erfarenhet av någon bra bra olja   som kan rekomenderas ?

Det löser sig som gubben sa som sket i vattnet.
PROJEKTET http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=93456

296 Inlägg
21 mars 2009
Jag kör på MOTUL. Fina grejjer:D Men Castrol funkar säkert lika fint

1 253 Inlägg
21 mars 2009
Elda skrev:
LartiC skrev:
Elda skrev:
jag skulle köra en halvdyr helsyntet 0w-40w eller 5w-40w för runt en 400 spänn det är bättre att köra en syntetolja i en turbomotor, framförallt en tunn sådan.

5/40 tycker jag låter okey ? något märke som är bättre än något annat eller något som har någon erfarenhet av någon bra bra olja   som kan rekomenderas ?

kör castrol magnatec (tror jag) 5w-40w i min saab och jag tycker det funkar utmärkt, är lite orolig ang skicket på min motor eftersom jag inte har service statistik på den och den är 25 år gammal och tickar o håller på lite, annars skulle jag kört med tunnare olja.

Så din tickar med? Ska i veckan testa engine flush från mekonomen o funkar det så blir jag glad:)

Lev livet nu innan det är för sent

Sök