7010
Sök

Montera tillbaka orginaldumpen på volvo 850 t5?

191 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
har sökt, jag har öppen dumpventil på nu men undrar om jag märker någon skillnad i hur motorn beter sig med orginal dump, få den bättre respons när lmm mäter rätt värden, är inte ute efter "psyssss" ljudet utan vill att bilen ska gå så bra som möjligt, ska jag sätta tillbaka orginaldumpen på bilen? smile

Tacksam för svar

MVH Emil

Man måste våga dö för att kunna leva

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
22 mars 2009
EmilErik skrev:
har sökt, jag har öppen dumpventil på nu men undrar om jag märker någon skillnad i hur motorn beter sig med orginal dump, få den bättre respons när lmm mäter rätt värden, är inte ute efter "psyssss" ljudet utan vill att bilen ska gå så bra som möjligt, ska jag sätta tillbaka orginaldumpen på bilen? smile

Tacksam för svar

MVH Emil

du lär ju helt klart få bättre bränsleblanding

så han lär gå bättre med orginal dumpen

2 911 Inlägg
22 mars 2009
Lite både och detdär, kör du med en bra dump och framförallt ställer in den RÄTT (som 99% av t5-ägarna inte gör) så går det också fint, ser inga hinder till det (förutom tekniken att den rent mekaniskt inte bör vara atmosfärisk).

Men vill man leka ball så ska man helst ha öppen dump som släpper luft på tomgång, skruvat WG-stag och ett chipp ifrån blocket från okänd leverantör, gärna med raka 3" rör och blänkande slutpipa tillsammans med R-front på en vanlig T5;a.

Ber om ursäkt för sista stycket, skrev av mig lite bara wink

191 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
Decibel skrev:
Lite både och detdär, kör du med en bra dump och framförallt ställer in den RÄTT (som 99% av t5-ägarna inte gör) så går det också fint, ser inga hinder till det (förutom tekniken att den rent mekaniskt inte bör vara atmosfärisk).

Men vill man leka ball så ska man helst ha öppen dump som släpper luft på tomgång, skruvat WG-stag och ett chipp ifrån blocket från okänd leverantör, gärna med raka 3" rör och blänkande slutpipa tillsammans med R-front på en vanlig T5;a.

Ber om ursäkt för sista stycket, skrev av mig lite bara wink

haha okej men jag vill inte vara ball utan struntar i ljudet wink sen med fronten känner jag mig träffad men de är så snyggt så de m¨ste jag ha, men smaken är som baken smile men hur menar du ställa in rätt en öppen dump då? hur hård fjädern ska vara? lmm kan ju ändå inte mäta rätt luft?

mvh

8 297 Inlägg
22 mars 2009
Det är absolut hugget och stucket. Originaldumpen hänger med så länge som turbon hänger med, så att ur det perspektivet finns inte mycket att hämta. Och att luften går ut istället för tillbaks in i systemet påverkar inte ett dugg. Enda gånger det i teorin kan göra det är på låga varv, men det är inget du kommer märka av i praktiken.

Va det gäller inställningen så är det så lös spänd fjäder som möjligt men ändå tätt på tomgång som gäller.

191 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
okej kanon då kan jag lika gärna köra med den öppna dumpen som sitter på då, ska se men jag tror jag har den lös med, tack för svaren!

mvh

Sök