4040
Sök

Kan man få dispans för att vara övninskörningslärare (privat) trots att man inte haft körkort i 5 år?

787 Inlägg
24 mars 2009
Trådstartare
Ja frågan är alltså ifall man kan söka dispans eller något sånt ?

Ifall det är möjligt, hur i såna fall ?

8 921 Inlägg
24 mars 2009
Tvivlar starkt på att man kan få det, aldrig heller hört att någon sökt dispens.

Fotograf på Tierp iDag

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
24 mars 2009
Vad skulle motiveringen vara att du MÅSTE få lära nån annan att köra bil?

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)

I got Dubs!
2 423 Inlägg
24 mars 2009
hur länge har du haft körkort? fått fortkörningsböter lr annat?

787 Inlägg
24 mars 2009
Trådstartare
Torlejf skrev:

Mvh. David.

Måste och måste vet jag inte, men dyrt att lära sig köra bil från grunden på trafikskolan.
Nej men en bekant vill ta sitt körkort, men föräldrarna är väl inte rikast i världen så dom har bara 1 bil och den har pappan för att han veckopendlar, är alltså bara hemma ibland på helgerna. Men då ska det ju göras annat än att övningsköra!!

Så därför tänkte jag va snäll och ställa upp för ingen annan vill.

Så då tänkte jag på dispans, har aldrig hört något som verken frågat eller försökt.
Vart ska man vända sig annars och fråga? Polisen?

787 Inlägg
24 mars 2009
Trådstartare
Adde666 skrev:
hur länge har du haft körkort? fått fortkörningsböter lr annat?

Lite över 4 år . Nej jag har inte fått något.. Jag stressar aldrig och har inte bråttom smile

4 586 Inlägg
24 mars 2009
vad då räknas fortkörningsböter med på dom där 5 åren. ?

är det inte bara körkortet man ska ha i 5 år?

I got Dubs!
2 423 Inlägg
24 mars 2009
jorre83 skrev:

Allmänna krav för att bli godkänd som handledare

För att bli godkänd som handledare ska man:

- ha fyllt 24 år,

- haft körkort i sammanlagt fem år under de senaste tio åren,

- ha ett körkort som här utfärdat i Sverige eller något annat land inom EES, med den behörighet som eleven ska övningsköra för, och

- ha genomgått introduktionsutbildning tillsammans med eleven hos godkänd utbildare om ansökan avser körkortsbehörigheten B.

Ansökan om handledarskap kan inte godkännas:

- om den tänkte handledare har haft körkortet återkallat de senaste tre åren på grund av trafiknykterhetsbrott, grov vårdslöshet i trafik, opålitlighet angående nykterhet eller allmän brottslighet eller

- om den tänkte handledaren har haft körkortet återkallat i mer än sammanlagt 3 månader under de senaste tre åren på grund av t.ex. hastighetsöverträdelse, rödljuskörning, smitning, m.fl. trafikbrott.
aft fortkörningsböter inom en viss tid.
Senast redigerat av Adde666 (24 mars 2009)

787 Inlägg
24 mars 2009
Trådstartare
Adde666 skrev:
jorre83 skrev:

jo. men man kan ha blivit av med det osv.
Har för mig det stod i brevet man ansökte att man inte ska ha haft fortkörningsböter inom en viss tid.

Ja jag har inte en aning, vända mig till Garaget ihop om att det var någon liten rackare som satt inne med lite information så man slipper ringa runt till massa drygt folk roll

5 198 Inlägg
24 mars 2009
Ringer man till vv är dom väl inte dryga

1 915 Inlägg
24 mars 2009
Du kommer aldrig kunna få ett tillstånd för att övningsköra med nån så länge du inte haft körkort i minst 5år och är över 24år.
Om du vill hjälpa din kompis som inte har nån bil att köra i, låna ut din bil så kompisen och hans mamma kan köra, är nog enda sättat att kunna hjälpa.

Ring till Länsstyrelsen, polisen eller transportstyrelsen så får du ett svar direkt om det finns möjlighet att få dispens eller inte.

- ha fyllt 24 år,

- ha ett körkort som här utfärdat i Sverige eller något annat land inom EES, med den behörighet som eleven ska övningsköra för, och

- ha genomgått introduktionsutbildning tillsammans med eleven hos godkänd utbildare om ansökan avser körkortsbehörigheten B.

- om den tänkte handledare har haft körkortet återkallat de senaste tre åren på grund av trafiknykterhetsbrott, grov vårdslöshet i trafik, opålitlighet angående nykterhet eller allmän brottslighet eller

- om den tänkte handledaren har haft körkortet återkallat i mer än sammanlagt 3 månader under de senaste tre åren på grund av t.ex. hastighetsöverträdelse, rödljuskörning, smitning, m.fl. trafikbrott.

AlvereZ skrev:
Torlejf skrev:

Mvh. David.

Måste och måste vet jag inte, men dyrt att lära sig köra bil från grunden på trafikskolan.
Nej men en bekant vill ta sitt körkort, men föräldrarna är väl inte rikast i världen så dom har bara 1 bil och den har pappan för att han veckopendlar, är alltså bara hemma ibland på helgerna. Men då ska det ju göras annat än att övningsköra!!

Så då tänkte jag på dispans, har aldrig hört något som verken frågat eller försökt.
Senast redigerat av larsson.m (24 mars 2009)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

787 Inlägg
24 mars 2009
Trådstartare
gamlingen skrev:
Ringer man till vv är dom väl inte dryga

Nej inte alltid, men ibland har dom allt varit det smile men man kan ju inte vara jätte trevlig varje dag hehe.

787 Inlägg
24 mars 2009
Trådstartare
larsson.m skrev:
Du kommer aldrig kunna få ett tillstånd för att övningsköra med nån så länge du inte haft körkort i minst 5år och är över 24år.
Om du vill hjälpa din kompis som inte har nån bil att köra i, låna ut din bil så kompisen och hans mamma kan köra, är nog enda sättat att kunna hjälpa.

Ring till Länsstyrelsen, polisen eller transportstyrelsen så får du ett svar direkt om det finns möjlighet att få dispens eller inte.

- ha fyllt 24 år,

AlvereZ skrev:
Torlejf skrev:

Mvh. David.

Aaaaaaaah smart smile Klart att jag kan låna ut min bil ibland. Ja ibland är det någon som är smartare och tänker lite extra wink Danke..

Men ringer nog el politzie iaf bara för att fråga om möjligheten finns, nyfiken som man är smile

Sök