7421
Sök

Dump/filter...elr båda?

1 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
ok,
jag har läst runt lite på forummet o som de flesta andra nybörjare här undrar jag vad man behöver för att få ett pys ljud från turbon, i en golf4 1.8t gti (1999).
jag har förstått att lmm:en kommer säga t ecu om man kör med öppen dump, så hybrid e bäst säger vissa, dock säger vissa andra att de flesta dumpventiler oavsätt öppen/hybrid/återcirkulerande e farliga och att ecu blir förrvirrad ändå....

så då e mina frågor: 1, om jag endast sätter in ett högprestanda luftfilter, kommer det att pysa, elr måste man komplitera med en hybrid / öppen/ återcirkulerande dump?

2 på en helt stock 99golf4 gti 1.8t, vad händer med överladdning? åker den bara in i en vägg så att min kära turbo bara dör på fläcken o tar skada, elr dumpar den tbaka trycket in i systemet igen bara det att det int låter nåt?

tack på förhand, sjukt svårt att hitta nåt vettigt på google, men ni verka verkligen kunna era grejor smile

7 283 Inlägg
30 mars 2009
En återcirkulerande dump är aldrig "farlig".
Om du sätter ett öppet filter kommer det att låta mer, kan inte säga hur mycket mer däremot.
Dock om du inte sköter om filtret kan du skada LMM.

Med en öppen dump så KAN du få andra problem, eftersom den släpper ut luft och datorn vet inte om det så kommer den gå fett mellan varje växling.
Dvs efter varje pys så tror datorn att det finns mer luft än vad det gör och skjuter i mer bränsle.
Det kan få bilen att dö ibland också, lite jobbigt att upptäcka det för sent och sitta utan servo.

Sen kan du även få tomgångsproblem om den står öppen på tomgången.
Osäker på om den feta blandningen kan förstöra andra saker...

Nu har jag aldrig kikat på en 1.8T motor men jag kan lova att om det sitter en dump på den så är den återcirkulerande.
I princip alla nyare bilar med turbo har en dump och den är alltid återcirkulerande.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
30 mars 2009
bara på med öppet filter så börjar de låta orginal luftburken brukar va så isolerad att de inte blir nå ljud ..

mkt smidigare med öppet filter än tex hybrid dumps öppna haru uppställt ladd så låter dem ungefär lika bara att öppet filter e simplare

Sök