8019
Sök

Ändra tänd inställning b230f volvo 240

1 675 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
Hej.
Hur gör man när man vill fixa 3 graders för tändning? är en volvo 240 b230f -87 lh2,2.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

1 675 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
För har googlat och letat. Bara hittat varför man gör det. Men inget som berättar hur man gör sad

21 761 Inlägg
29 mars 2009
Sitter det vevaxelgivare/svänghjulsgivare på din motor?
Senast redigerat av Drönirettab (29 mars 2009)

1 675 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
givaren sitter på blocket. på fördelaren. Lite för tidigt än =P

21 761 Inlägg
29 mars 2009
http://forum.svenska200klubben.se/viewtopic.php?t=27345

Kollar man där så gäller detta bara motorer med vevaxelgivare, så tolkar jag det iaf. smile

1 675 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
ja det är för bilar med lh2,4 jag har lh2,2 och min givare sitter på fördelaren inte på sväng hjulet sad

21 761 Inlägg
29 mars 2009
Nu har jag inte satt mig in i varför man gör på det där sättet, men är det inte samma sak som att vrida fördelaren litegrann?

En gissning från mig är att man gör så där för att det inte går att ställa om tändningen pga att LH2.4-systemet styr tändningen själv, dvs det går inte att ändra på tändningen fastän man vrider på fördelaren. Om det är på detta sätt så borde det ju funka på din motor att helt enkelt vrida fördelaren litegrann, som jag ser det.

Eller har jag missuppfattat totalt nu kanske?

1 675 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
Nej hört att man vrider hela fördelaren lite gran. Är väl bara att markera hur den sitter nu sen vri den lite med urs skulle jag tro. Jo att jag frågar är att hade en  240 innan och den var väldigt pigg och det var en b230f men tog iser motorn och hittade inget trim alls men tittade aldrig om fördelaren var vriden lite men skulle tro det på det sättet bilen betede sig.

21 761 Inlägg
29 mars 2009
Om du har en tändinställningslampa så ser du hur mycket tändningen ändras när du vrider fördelaren, så att det inte blir alldeles för mycket. Fast då börjar ju motorn spika förstås. smile

1 675 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
Var kan man köpa en sådan? Ja spika vill man inte, blä. Ska köras på 98 oktan då med.

21 761 Inlägg
29 mars 2009
Tex Biltema har en enklare variant, nr 15-1355. smile

1 675 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
okej, då blir det en sån smile tack!

1 675 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
En dum fråga. Vad är det jag lossar för att vrida fördelaren? och det är med urs den ska vridas va? Skulle a bra om någon gjort deta som kan förklara. Det är 3 graders för tändning jag ska ha smile

21 761 Inlägg
30 mars 2009
Det brukar sitta en 13 mm sexkantskruv som håller fast fördelaren (med ett "halvmåneformat" justerspår) mot blocket. Jag minns faktiskt inte åt vilket håll man vrider fördelaren så att tändningen höjs, men det är ju lätt att ta reda på.

Kolla först vilka grader tändningen står på innan du vrider fördelaren, testa sedan att långsamt vrida åt ena hållet så ser du hur graderna flyttas på kåpans markeringar. smile

1 675 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det brukar sitta en 13 mm sexkantskruv som håller fast fördelaren (med ett "halvmåneformat" justerspår) mot blocket. Jag minns faktiskt inte åt vilket håll man vrider fördelaren så att tändningen höjs, men det är ju lätt att ta reda på.

Kolla först vilka grader tändningen står på innan du vrider fördelaren, testa sedan att långsamt vrida åt ena hållet så ser du hur graderna flyttas på kåpans markeringar. smile

Okej då vet jag. Ska väl va åt samma håll som kamen snurrar åt tror jag. Bilen ska va på när man vrider va?

21 761 Inlägg
30 mars 2009
Ja, motorn måste vara igång eftersom tändinställningslampan känner av tändimpulser från den tändkabel som sensorklämman är fastsatt på. Är motorn avslagen så kan inte lampan ge blinkningar och då går det heller inte att kolla tändinställningen med lampans hjälp. smile

1 675 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
Okej, frågara man inget får man inget veta wink

730 Inlägg
30 mars 2009
volvo_1987 skrev:
En dum fråga. Vad är det jag lossar för att vrida fördelaren? och det är med urs den ska vridas va? Skulle a bra om någon gjort deta som kan förklara. Det är 3 graders för tändning jag ska ha smile

Åt höger för att höja smile

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

1 675 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
YeahBitch skrev:
volvo_1987 skrev:

Åt höger för att höja smile

Så för 3 grader förtändning ska den vridas mot urs`?

Sök