Råttbo i luftfilterboxen!

Ostsåsen
29 juni 2006 · 173 Inlägg

Ja ni hörde rätt ... jag vet inte om detta är ett vanligt fenomen, direkt.

Historien lyder följande :

Åkte idag för att hämta en bil som jag inte har brukat sen i höstas och som har stått avställd ute med ett skynke över sig. Bilen är en BMW 535 - 90 och efter att batteriet hade kopplats in så startade den självklart direkt smile .

Hade bilen stående hos mina farföräldrar och åker sedan hem med kärran för att tvätta och fräscha upp bilen hyffsat. Lyfte på locket till luftfilterboxen, tar ur luftfiltret och ... LÖNNLÖV!??!

Längst in i boxen så har alltså en råtta eller något annat BMW älskande djur tagit sig in (fråga mig inte hur) och samlat en stor hög med sånna där lövliknande frön som snurrar runt när dom faller mot marken!

För skojs skull så kan det vara roligt att veta ifall detta ett vanligt förekommande fenomen, eller är jag unik med min erfarenhet ? smile

Jag är i alla fall glad att jag inte körde utan luftfilter i boxen då jag kanske efter nån kilometer hade hafft oturen att få motorhaveri på grund av en råttjävel fastsugen i toppen smile ...

mvh // Fredric

lelleman
29 juni 2006 · 129 Inlägg

andra kör med hästkrafter i bilarna. har BMW börjar med rått kraft tongue

GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
29 juni 2006 · 1 660 Inlägg

Reservdrivning... hehe

Chrillee House/Trance diggare
29 juni 2006 · 287 Inlägg

Haha, billig kvällshumor tongue

Men i alla fall, på Bosse Bildoktorn var det ett äldre par som hade en råtta som byggde bo i deras 850, så helt ovanligt är det nog inte om man bor i ett råtttätt område tongue

diforce
29 juni 2006 · 279 Inlägg

e nog inte helt ovanligt. har själv sett det, men då i fläktsystemet wink

two lies don´t cancel each other out
Karlzzon The One Evolution
29 juni 2006 · 1 627 Inlägg

en verkar bott i mitt hanskfack i vintras

Fäll ner pungen och landa
precision
29 juni 2006 · 2 652 Inlägg

ja de drar sej dit där de varmt + att ett luftfilter är ju aldrig fel att snaska lite på i vinterkylan=)
är inte alls ovanligt

Koffey
29 juni 2006 · 46 Inlägg

du kan ju bara hoppas att den inte har tuggat upp halva elsystemet..

Phaetoon
29 juni 2006 · 8 156 Inlägg

Hmm. Jag tror jag måste lära er något om råttor.
Äkta svenska råttor är STORA. Måste använda hagelbössa för att ta kål på dom typ.
Möss är små.

Jag fyllde en papperskasse med råttbon när jag rensade i PV:n...
Ett par i motorrummet , ett par i innertaket och så ett stort musbo under baksätet.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
dallelito med lem
29 juni 2006 · 1 147 Inlägg

typ äckligt.. glad att jag sluppit detta.. i pimp my ride hittade dom också ett sånt kräk=P

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.
Pearlfoto -:Player in the street:-
29 juni 2006 · 234 Inlägg

hade rått bo i min men när ja plockade bort ljudisoleringen i huven tre stora hål så där har de sovit gött de asa..äckligt va de iallfall...

-: The photoman, just ask and i shoot your car :-
: Nikon D300s with MB-D10 battery pack:-
-:The Blue Pearl:-
Saab 9-3 2.0t Biopower SC "BlackKnight" (2010)
Saab 9-3 Aero TTID "SilverGhost" (2010)
Camitz
29 juni 2006 · 646 Inlägg

lelleman skrev:
andra kör med hästkrafter i bilarna. har BMW börjar med rått kraft tongue

Haha där satt den!! smile

PeterNorrk Arbetslös luffare :'(
29 juni 2006 · 271 Inlägg

hehe fan asså dom där kan ju äta upp massa gerjer

Lada Tuning Lada-missbrukare
29 juni 2006 · 566 Inlägg

Igår kom en kvinna till jobbet med en Nissan Micra (nyaste modellen) å klagade på att det luktade skit i bilen... En jobbarkompis som då jobbade med bilen hittade en död mus i värmefläkten...haha.. big_smile

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"
Lada 1200 Turbo Intercooler "The Vladimir-Driftern" (1985)
JohnnyN Rutinerad medlem
29 juni 2006 · 1 938 Inlägg

Fy fan big_smile
Skulle ju ha sugit råttballe (ironi någon? wink), att få en råtta fastsugd i toppen big_smile

edit: stavfel

Senast redigerat av calibra_nox (29 juni 2006)

Phaetoon
30 juni 2006 · 8 156 Inlägg

En amerikansk vän till mig hittade en död kobra i ett nätaggregat. (Den hade gillat värmen och kruppit in i datorn när den var avstängd. När ägaren till datorn startade datorn så blev ormen grillad och datorn stängde av sig. (Min vän jobbar på supporten så han fick den stora äran att felsöka datorn på plats. Inte så svårt att avgöra felet när det sticker ut en bit av en orm i fläkten som sitter i nätagget.)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
nagasaki.020
30 juni 2006 · 311 Inlägg

Det har faktiskt hänt mig på min före detta Lancia Y10 Fire -90.
- Den hade stått ett tag, och då så väljer jag att öppna motorhuven, och så ser jag en  råtta som sitter nära motorn med en massa blad runt omkring då. När den får syn på mig så blir den livrädd och springer iväg. Vart vet ja inte men men. Sedan så startar jag bilen och gasade på rejält på en väg och så slutade motorn att funka kan man säga enklast.
- I en annan bil så hittade jag ett getingabo vid dörren inuti, först en gång då så hade de ett bo i papper liksom. Jag hälde på starkt diskmedel av nått slag eller rengöringsmedel, sedan 1 vecka senare så hittade jag ett till på. det bot mejade jag åsså ner och de kom alldrig tillbaka...

parayaCar
30 juni 2006 · 424 Inlägg

HAHA råttan verkar gilla din bemer iallafall.

Du får ta och hitta igen råttan, så köper du honom ett hjul så har du ju en TURBO! big_smile
mer hk helt enkelt

**// Toyota \\**
Errol
30 juni 2006 · 320 Inlägg

haha!    men  råttor å möss e farliga skadedjur!!  använd aldrig rått-gift utan fällor.
ofta dom kryper å fastnar i värmefläkt osv sen ruttnar dom där å luktar FAAN spec i sommarn.
sen att dom äter upp sladdar oxå  :S     läste en ferrari f50  kostade typ 50 tusen
att reparera.

rått-driven BMW wink haha

parayaCar
30 juni 2006 · 424 Inlägg

lite off topic bara (vi hoppar till ett annat djur) en polare slaktade nyligen en katt i sin motor. Han har många katter på gården och en av dem hade slinkit in ochlagt sig till ro nånstans i närheten av fläkten. Skulle inte vilja städa där efteråt tongue

Som du säger Errol, ett bra tips till folk som vinterförvarar sina bilar, eller för den skull, ställer av sina bilar över en period. Lämna alltid en råttfälla vid insuget!

**// Toyota \\**
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang