3005
Sök

Nån som är kunnig på B-motorer ?

12 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
#1
Har massa problem med min gamla 16v motor i bilen så jag skulle vilja slänga ner en turbomotor i min 740 problemet är bara att jag inte vet ett skit om hur man gör.   

Första frågan: Har hört att B-230ft är bättre än B-230et  men ft har ju bara 156/165 hästar och et har ju 182 hästar. frågan jag har är om jag vill sätta på en större turbo än orginalt, vilken motor håller bäst?

Andra frågan: Hur mycket är det som måste göras för att få ihop allt så det fungerar? jag menar med el och allt sånt

Tredje frågan:  Vilken låda är bäst av M45 M46 M74? Eller passar M90 direkt på allt eller är det mycket man måste göra om?


Tack.
Senast redigerat av svensson16v (31 mars 2009)

ingen aning
687 Inlägg
31 mars 2009
#2
sök dig till tpc ,en volvo 700/900 eller savarturbo..
fråga inte saker du vill ha vettiga svar, på ställen där folk frågar efter hur man sätter 19" hjul på sin ford escort

(inget ont menat)

även zebran har sina fläckar

I En Gran Nära Dig
303 Inlägg
31 mars 2009
#3
ETn har veka vevstakar som kan ge sig bara med orginal effekten, plus att den saknar oljesprut till kolvarna. FTn är bättre, botten delen klara ca 300-350hk orginal. men varför int slänga på 16v toppen på FTn och svarva kolvarna så får du en pigg och bra motor

jag har för mig att elen inte e "bolt on", det ska skilja på 16v och turbon men om det hade varit en vanlig sugis(insprut) så hade det varit nästan "bolt on".

det beror på vilken effekt du ska ha,m46 pallar ca 300-350hk, sitter i din orginal tror ja.
m47 är den klenaste lådan.
M90 är det lite jobbigt med men den e "bolt on" om man har alla delar, så som dubbelmasse svänghjulet, växellådsbalk, kardan spakställ mm

Pontiac Firebird 1989.

12 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
#4
Tack för informationen! smile

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
31 mars 2009
#5
culan06 skrev:
ETn har veka vevstakar som kan ge sig bara med orginal effekten, plus att den saknar oljesprut till kolvarna. FTn är bättre, botten delen klara ca 300-350hk orginal. men varför int slänga på 16v toppen på FTn och svarva kolvarna så får du en pigg och bra motor

jag har för mig att elen inte e "bolt on", det ska skilja på 16v och turbon men om det hade varit en vanlig sugis(insprut) så hade det varit nästan "bolt on".

det beror på vilken effekt du ska ha,m46 pallar ca 300-350hk, sitter i din orginal tror ja.
m47 är den klenaste lådan.
M90 är det lite jobbigt med men den e "bolt on" om man har alla delar, så som dubbelmasse svänghjulet, växellådsbalk, kardan spakställ mm

Elsystemet är nästan likadant mellan b234f motorn och b230ft motorerna, skiljer lite mellan spridarna (ifall de är hög- eller lågohm) och vart LMM är placerad men annars så. Däremot b230et motorerna har motronic sprut och de är annorlunda.

Ska du köra FT så ska du ta en fr o m -90 och framåt (grövre stakar, före är de bara skit, dessutom stämmer alla givare med det styrsystem du redan har - LH 2.4). 1993 har ja för mej att de vart oljedimkylda kolvar så de kan ju vara något. Ta en komplett motor med elsystem (minst bök, då slipper du modifiera det du redan har) och montera därefter 16v toppen på om du absolut ska ha de, du kan inte besiktiga med detta efteråt så du vet.

Tvivlar på att en m46 pallar 300 hk, möjligen om du är snäll med den. Däremot m90 klarar uppemot 350 - 400 hk sägs det. M47 kan du glömma direkt..

Angående arbetet så har ja förstått det som så att duger du till att lyfta ur och i en motor och har tålamod så kan du grejja det hela. Är ju bara att fråga här, Svenska 7/900 forumet, eller på TPC-forum om de skulle vara något du inte vet hur du ska gå tillväga med.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com


Sök