7260
Sök

Skillnader på Nya B230FT och gamla? Är diametern desamma osv?

906 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
Tjena, nu ska jag störa er med mina FT frågor igen, sökte men fann inget svar.( så som vanligt får ni gärna länka om svaren redan finns)

De första jag undrar är, är de samma diameter, har nya FT : 96,00 med? samt 96,30 som första överdimesion osv?

Jag vet att där är oljekylning på nya, men vad medför detta? Är där massa extra kanaler då? Skulle jag kunna montera nya ft blocket där ett gammalt suttit som bolt on utan att behöva dra nya slangar osv?

Jätte tacksam för svar:)

=)

1 758 Inlägg
31 mars 2009
740Fors skrev:
Tjena, nu ska jag störa er med mina FT frågor igen, sökte men fann inget svar.( så som vanligt får ni gärna länka om svaren redan finns)

De första jag undrar är, är de samma diameter, har nya FT : 96,00 med? samt 96,30 som första överdimesion osv?

Jag vet att där är oljekylning på nya, men vad medför detta? Är där massa extra kanaler då? Skulle jag kunna montera nya ft blocket där ett gammalt suttit som bolt on utan att behöva dra nya slangar osv?

Jätte tacksam för svar:)

Ja, det är samma kolvdiameter på alla B230-motorer.
Oljekylning sitter på turboblocken från och med 1993. Kanalerna är helt ingjutna i blocket - inga slangar eller nåt sånt på utsidan överhuvudtaget.

906 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
Tackar för svaren, tänkte på en grej till, är de samma längd på stakarna? Original dvs?

Tänkte på en till grej, hur ser man att det är ett nytt FT block? Om man vill köpa beg dvs?
Senast redigerat av 740Fors (31 mars 2009)

=)

1 758 Inlägg
31 mars 2009
740Fors skrev:
Tackar för svaren, tänkte på en grej till, är de samma längd på stakarna? Original dvs?

Tänkte på en till grej, hur ser man att det är ett nytt FT block? Om man vill köpa beg dvs?

Ja, det är samma längd på stakarna.
Vet faktiskt inte om man kan se skillnad från utsidan. Plockar man bort sumpen kan man ju kolla var axiallagret sitter, hur tjocka stakarna är, om det finns oljesprutmunstycken och så vidare, men på utsidan vettetusan...
Det får nån annan svara på, säkert någon som vet!
Finns ju ett tillverkningsnummer på blocket...

906 Inlägg
1 april 2009
Trådstartare
Tackar tackar för svaret, men om man har ett tomt block då? Hur kollar man upp nummret då? Om du nu vet? Eller någon annan som vet hur man ser?smile

Kan till lägga att jag mejlade killen på maskinobil, han sa att bara FK har oljekylda kolvar från 95 och uppåt, stämmer det? Trodde FT hade med?
Senast redigerat av 740Fors (1 april 2009)

=)

1 758 Inlägg
1 april 2009
740Fors skrev:
Kan till lägga att jag mejlade killen på maskinobil, han sa att bara FK har oljekylda kolvar från 95 och uppåt, stämmer det? Trodde FT hade med?

Stämmer inte. Samtliga turboblock från och med -93 har oljekylda kolvar.
B204FT/GT hade det redan från starten 1989.

One Man Clan
4 287 Inlägg
1 april 2009
oljekylningen ser du om du kollar i botten av cylindrarna så sticker de ut en liten "Krok" ca 5mm i diameter, de är munstycket som riktar en liten oljestråle upp mot kolvens botten...
tillverkningsåret på blocket står innanför de högre motorfästet...

både FK å FT är samma sket om de är tillverkat efter 93....

Sök