Tunn flytade Motor Olja

Kigge90
31 mars 2009 · 250 Inlägg

Hej

jag har en Audi 80 och gjorde ett stick prov kolla olja
insåg att den är väldigt tunn, har en känsla att hon skickar oljan från expansion kärlet in till motorn
då ja även kolla vatten nivån ligger mellan max, min,  senast ja fyllde vatten drog ja max
på märket.
så jag hopppas jag har fel, med min teori på tanke ja orkar inte byta topplocks packning
tror ni att det kan funka bara byta olja filter ?. har aldrig hänt mig förut med bilar.


Mvh kippe

Senast redigerat av Chn90 (31 mars 2009)

Om något funkar skruvar genast isär kolla vad felet är :D
Volvo 960 (1997)
Germax
31 mars 2009 · 12 086 Inlägg

För de första är all olja flytande, dessutom finns den inte i expansionskärlet.
Vad menar du att den är tunn? Jag ser inget problem utan tror mer du yrar i nattmössan tongue
Byt olja o filter om de är dags.

tal0n Mekaniker/Däckmontör
31 mars 2009 · 1 140 Inlägg

nu är du ute och cyklar iaf..

Kigge90
31 mars 2009 · 250 Inlägg

Ursäkta min grova fel stavning menar ju sjävlklart att hon trycker in vatten in till motor blocket
och därmed tycker ja att ser lite mera tunnare ut en vad den ska vara,

Om något funkar skruvar genast isär kolla vad felet är :D
Volvo 960 (1997)
tal0n Mekaniker/Däckmontör
31 mars 2009 · 1 140 Inlägg

om du har vatten i ojlan blir den klumpig, geggig, blir typ brungul.. märks på engång om du har vetten i oljan..

kolvas
31 mars 2009 · 4 001 Inlägg

ifall kylvattnet går ner i oljan blir den som föregående skrivit men den blir grå, du ser det direkt, ifall oljan är ljusbrun & inte luktar bensin så är den nog bara nybytt

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
peppes-bodega
31 mars 2009 · 31 Inlägg

precis som de andra skriver så syns det på oljan om det finns vatten i den, det du skrev om att kylvätskan stod på maxstrecket, beror ju på om motorn var kall eller inte när du fyllde på, nivån ändrar sig en del berorende på om motorn är kall eller varm

Volvo 242 "turbo" (1983)
Kigge90
2 april 2009 · 250 Inlägg

okej tackar  alla för all  hjälp så nu kan denna tråd låsas,

Om något funkar skruvar genast isär kolla vad felet är :D
Volvo 960 (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang