7346
Sök

De fattas vevhusventilationsfilter i min 850 GLt-92

351 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
Hej jo ja kollade en sak igår när de gäller vevhusventilationsfiltret på min 850,men när ja tog bort slangen så fanns de ingen där?.Har hört att filtret ser ut som en fingerborg som sitter i slangen stämmer det?.
är de skadligt att köra utan ?Tacksam över alla svar och tips=)

Dansken

8 297 Inlägg
2 april 2009
Flamfällan menar du? Mja, den tar an bort för att slippa bekymmer. Lämnar man in bilen på Volvo för att få vevhusventilationen åygärdad så plockar de bort den. Så det är bara att köra.

351 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
okej,men en kompis som tror att han kan och vet allt sa till mig att om den fattas så kan de komma in skit i motorn.Men sa han också att Volvo tändstift skall återkallas för att spetsarna går av och kan hamna i motorn?
De ja tänkte på är att inskaffa olja till motorn och köra runt en omgång och sedan fylla på en sista gång,då måste den väl gå bättre eller?Ja menar att de måste väl göra rent något i motorn?

Dansken

424 Inlägg
2 april 2009
Jensen80 skrev:
okej,men en kompis som tror att han kan och vet allt sa till mig att om den fattas så kan de komma in skit i motorn.Men sa han också att Volvo tändstift skall återkallas för att spetsarna går av och kan hamna i motorn?
De ja tänkte på är att inskaffa olja till motorn och köra runt en omgång och sedan fylla på en sista gång,då måste den väl gå bättre eller?Ja menar att de måste väl göra rent något i motorn?

varför behöver du göra rent i motorn? volvo tändstift som går av? ehh

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

351 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
nä ja tänkte bara vara säker på att all skit åker bort  i motorn,sen vet ja inte de där med stiften att dom går av efter ett tag.Men skall ja skita i vad den killen säger då eller,och bra byta de som ja har planerat?

Dansken

1 758 Inlägg
3 april 2009
Som redan nämts så brukar Volvo själva plocka bort filtrena när de servar vevhusventilationen. Annars finns det nya att köpa på Volvo för en tia eller två.

Sen det där med tändstiften är faktiskt sant! Var en hel del skriverier i tidningarna om det förra året. Minns inte riktigt varför (antingen hade man bytt tillverkare, eller så var det nåt tillverkningsfel som uppkommit) men stiften gick sönder trillade ner i cylindrarna. Vet inte hur det hela slutade, men det var flera bilägare som fått sina motorer förstörda som ville att Volvo skulle betala kalaset.

8 297 Inlägg
3 april 2009
Volvo bytte tillverkare till Eyquem som det va en hel del bekymmer med, men sen gick de väl tillbaks till Bosch och problemet upphörde?

351 Inlägg
3 april 2009
Trådstartare
Okej men hur gör ja då,skall ja köpa ett filter eller köra uten vilket är bäst för motorn?.Sen med stiften så sitter de ju volvo tändstift i redan men de finns inga stift kvar så de kan ju förklara varför den går så dåligt.Men om ja nu byter stiften,kan ja då släcka den 2an med för hög co-halten kanske?,för kan tändstift styra co-halten?,tänkte på att min lampa lyser(lambasonden)?

Dansken

424 Inlägg
3 april 2009
Jensen80 skrev:
Okej men hur gör ja då,skall ja köpa ett filter eller köra uten vilket är bäst för motorn?.Sen med stiften så sitter de ju volvo tändstift i redan men de finns inga stift kvar så de kan ju förklara varför den går så dåligt.Men om ja nu byter stiften,kan ja då släcka den 2an med för hög co-halten kanske?,för kan tändstift styra co-halten?,tänkte på att min lampa lyser(lambasonden)?

vadå har stiften gått sönder och ramlat ner i cylindern? kommer nog inte att räcka med att bara byta i så fall. jo du kan nog nolla koden för att om stiften är dåliga så förbränner dom ju mindre !

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

351 Inlägg
3 april 2009
Trådstartare
Nene mina stift har inte ramlat ner i cylindrena,men de vet man ju aldrig:P.Okej då får ja klura ut vilket hål ja ska nolla lamba lampan efter bytet med stiften,eller släcks den automatiskt efter bytet kanske?

Dansken

Sök