Motorolja/Filter byte på s60 hos Bilia Kostar 2 700:- Dyrt/Billigt ???

jocke_gronberg
17 januari 2009 · 4 586 Inlägg

låter mycket dyrt då olja samt filter går på max 1000:-

Ifall motorn har gått mer än 10.000 mil så skulle jag serva själv. Ifall den gått under 10.000 så då ifall du servar själv så gäller inte maskingarantion på försäkringen

Germax
17 januari 2009 · 12 086 Inlägg

caromania skrev:
Volvo tar 2000 i timmen.

Då ska jag aldrig lämna in min bil på Volvo, när en vanlig bilmek tar max 6-7 hundra i timmen.

Jag har förövrigt bara lämnat in min bil på verkstad 1 gång, det va för hjulinställning tongue
Nu har jag bara gamla skorvar men orka betala någon tusentals kronor för att byta lite olja?
Fyfan

Turbo_danne2
17 januari 2009 · 90 Inlägg

Mäki skrev:
Kan vara ganska trångt runtom motorn också, då kan de ta tid att byta oljan.

Vart är det som det är trångt nånstans?

Hissa upp bilen , töm oljan , lossa insatsfilterhuset och byt filtret och sätt tillbaka skiten.

Sedan hissar du ner bilen och fyller på 5,5L olja.

Jag gör detta på max 10 min.

Mäki Långsam Perfektionist
17 januari 2009 · 4 800 Inlägg

Turbo_danne2 skrev:

Mäki skrev:
Kan vara ganska trångt runtom motorn också, då kan de ta tid att byta oljan.

Vart är det som det är trångt nånstans?

Hissa upp bilen , töm oljan , lossa insatsfilterhuset och byt filtret och sätt tillbaka skiten.

Sedan hissar du ner bilen och fyller på 5,5L olja.

Jag gör detta på max 10 min.

Tänkte om det är trångt runt oljefiltret, på min måste jag t.ex flytta på kylarvätskebehållaren osv.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Turbo_danne2
18 januari 2009 · 90 Inlägg

Mäki skrev:

Turbo_danne2 skrev:

Mäki skrev:
Kan vara ganska trångt runtom motorn också, då kan de ta tid att byta oljan.

Vart är det som det är trångt nånstans?

Hissa upp bilen , töm oljan , lossa insatsfilterhuset och byt filtret och sätt tillbaka skiten.

Sedan hissar du ner bilen och fyller på 5,5L olja.

Jag gör detta på max 10 min.

Tänkte om det är trångt runt oljefiltret, på min måste jag t.ex flytta på kylarvätskebehållaren osv.

Nej , det är inte trångt.

Christian S
18 januari 2009 · 4 816 Inlägg

Turbo_danne2 skrev:

Mäki skrev:
Kan vara ganska trångt runtom motorn också, då kan de ta tid att byta oljan.

Vart är det som det är trångt nånstans?

Hissa upp bilen , töm oljan , lossa insatsfilterhuset och byt filtret och sätt tillbaka skiten.

Sedan hissar du ner bilen och fyller på 5,5L olja.

Jag gör detta på max 10 min.

och ta bort, sätta dit plastkåpan under motorn om det finns en för det är ju inte alla som har den.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
H.T
18 januari 2009 · 197 Inlägg

Ska man göra 6000 mil stora servicen nu då eller byta bara motor oljan och vänta in 6000 mil servicen?
4000 mil servicen gjord för ett år sen och bilen är på 5200 mil.

Mazda Mx-5 (2006)
isakare
19 januari 2009 · 272 Inlägg

H.T skrev:
Ska man göra 6000 mil stora servicen nu då eller byta bara motor oljan och vänta in 6000 mil servicen?
4000 mil servicen gjord för ett år sen och bilen är på 5200 mil.

Finns igen anledning att göra service stup i kvarten (då dom mest bara tittar på saker), men oljebytena är viktiga, särskillt om man kör lite.

Åker helst på is =)
Rock-Star
19 januari 2009 · 2 982 Inlägg

isakare skrev:

H.T skrev:
Ska man göra 6000 mil stora servicen nu då eller byta bara motor oljan och vänta in 6000 mil servicen?
4000 mil servicen gjord för ett år sen och bilen är på 5200 mil.

Finns igen anledning att göra service stup i kvarten (då dom mest bara tittar på saker), men oljebytena är viktiga, särskillt om man kör lite.

vänta in 6000mila servicen. däremot ser du om oljan är dålig eller ej,
ser du att oljan är smutsig så kanske du ska byta snarast men ja håller med föregående talare

zortep
19 januari 2009 · 911 Inlägg

Det där var inte lite saftigt,  när jag servar en Saab 9-5.a Biopower "Mellanservice" Endast Olje/Filterbyte, kostar det ungefär 1300 har jag för mig det står på ordern,   2700 ja jävlar säger jag bara smile

pic up the phone, wazzzaaa
zortep
19 januari 2009 · 911 Inlägg

steifan skrev:
Är det inte lite mer grejer som dom låtsas göra för 2700:- ?

Typ titta på bromsskivorna?

Det gör man alltid utan att ta betalt för tittningen, och det gör man medans oljan fortfarande rinner ner så extra tid tar det inte om jag säger så !

pic up the phone, wazzzaaa
DusanMandick Random Hero
19 januari 2009 · 4 047 Inlägg

Turbo_danne2 skrev:

Mäki skrev:
Kan vara ganska trångt runtom motorn också, då kan de ta tid att byta oljan.

Vart är det som det är trångt nånstans?

Hissa upp bilen , töm oljan , lossa insatsfilterhuset och byt filtret och sätt tillbaka skiten.

Sedan hissar du ner bilen och fyller på 5,5L olja.

Jag gör detta på max 10 min.

då rinner oljan snabbare för dej än för nån annan i världen tongue ja ger dej min bil om du tömmer oljan byter filter o fyller på olja på en s60 på 10 min smile

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
PH_
19 januari 2009 · 310 Inlägg

DusanMandick skrev:

Turbo_danne2 skrev:

Mäki skrev:
Kan vara ganska trångt runtom motorn också, då kan de ta tid att byta oljan.

Vart är det som det är trångt nånstans?

Hissa upp bilen , töm oljan , lossa insatsfilterhuset och byt filtret och sätt tillbaka skiten.

Sedan hissar du ner bilen och fyller på 5,5L olja.

Jag gör detta på max 10 min.

då rinner oljan snabbare för dej än för nån annan i världen tongue ja ger dej min bil om du tömmer oljan byter filter o fyller på olja på en s60 på 10 min smile

Det tar ju då inte mycket längre tid att byta olja + filter, inte effektiv tid iaf.

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
DusanMandick Random Hero
19 januari 2009 · 4 047 Inlägg

PH_ skrev:

DusanMandick skrev:

Turbo_danne2 skrev:

Vart är det som det är trångt nånstans?

Hissa upp bilen , töm oljan , lossa insatsfilterhuset och byt filtret och sätt tillbaka skiten.

Sedan hissar du ner bilen och fyller på 5,5L olja.

Jag gör detta på max 10 min.

då rinner oljan snabbare för dej än för nån annan i världen tongue ja ger dej min bil om du tömmer oljan byter filter o fyller på olja på en s60 på 10 min smile

Det tar ju då inte mycket längre tid att byta olja + filter, inte effektiv tid iaf.

nej men de går inte på 10 min tongue skruva loss filter o oljepluggen o låta oljan rinna ur helt tar 12 min bara de, då de rinner förbaskat segt ur de där motorerna. gjorde de senast idag =P

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
H.T
22 januari 2009 · 197 Inlägg

Nu e oljan utbytt , 1350:- totalt. Går och byta snabbare en på 10 min om man vill slå världsrekord.
Men om du inte vill slå världsrekord och väntar  "12 min" på att oljan ska rinna ut. Så tar de väl "1 min" skruva på pluggen. Sänka bilen o hälla i oljan tar väl 2 min. Totalt 15 min.

Bilia tar 750:- eller nåt för de......

Mazda Mx-5 (2006)
caromania Forummoderator
22 januari 2009 · 9 296 Inlägg

DusanMandick skrev:
nej men de går inte på 10 min tongue skruva loss filter o oljepluggen o låta oljan rinna ur helt tar 12 min bara de, då de rinner förbaskat segt ur de där motorerna. gjorde de senast idag =P

Varför byter ni inte olja nöär den är varm? Då rinner den ut mycket lättare (mer). Men jag stressar aldrig med oljebyten. Jag brukar skruva ur pluggen och sedan dricka en kopp kaffe så får det stå och droppa under tiden. Ju mer som kommer ut, detso mindre skit som förorenar den nya oljan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
suzukiboy
3 april 2009 · 65 Inlägg

jag bytte motoroljan i hisingen för 200:- idag men oljan köpte jag själv

Senast redigerat av suzukiboy (3 april 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang