3963
Sök

Fråga om hjuldimensioner, köra med olika tum på däcken.

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
Kan man köra med tre 215/45-17 däck och extrahjulet som är 185/65-15 ?

Skiljer 1,2 cm i rullomkrets vilket är 0,6%.
Senast redigerat av ichibon (6 april 2009)

/ichi

566 Inlägg
6 april 2009
Ja går och köra med..men inte lagligt..måste vara lika däck på samma axel!

4 001 Inlägg
6 april 2009
jodå, det går att köra med om det är ett reservhjul men man ska undvika det, särskilt om man har en AWD

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
Ok bra, bäst att sätta extrahjulet bak där det inte driver kanske.
Men lägger jag sommarhjulet med punka i skuffen så är det väl la bara att skylla på punktering och att jag va tvungen att byta till extrahjulet? smile

/ichi

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
6 april 2009
Om du har fått punktering på ett däck, det går säkert under tiden att den andra blev lagad men annars, mycket tveksam, bilen beteende blir nårgonlunda.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
Jo det är givetvis inte ngt jag tänkt köra med som standard, men har punka och måste med hunden till veterinären imorrn. Hinner inte få det lagat innan dess.

/ichi

Japan Quality
670 Inlägg
6 april 2009
Har däcket skjutit för dig? Eller är det pyspunka kanske? Om däcket inte skjutit för dig fyll på luft i det punkterade däcket om du har tillgång till luft dvs. Man brukar kunna ta sig till verkstaden med en smygpunka. Om det inte är allt för långt.  sad

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

2 337 Inlägg
6 april 2009
Reservhjulet bak så är det inga problem att köra kortare sträckor, typ in till Stränkan och tillbaka, eller vilken veterinär du nu ska till smile

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
Jag ska till Strömsholm vilket är en bit, 6 mil typ.
Hinner inte till verkstad innan dess.

Men skiter det sig så kör jag king cab dit, bara att den är helt jävla överlastad med diverse däck som jag måste plocka av först isf.

/ichi

2 337 Inlägg
6 april 2009
Det ska nog inte vara några större problem det heller, är min bedömning. Vi körde Strängnäs - Strömsholm med reservhjul och hästtransport när det krisade, vet inte hur mycket det skiljde i rullomkrets då iofs. Men det är nog lugnt.

Sök