5143
Sök

4 högtalare och 1 bas till 4 kanals steg?

407 Inlägg
1 juli 2006
Trådstartare
Hej

Min undran är om man kan koppla fyra stycken högtalare och en bas till ett fyra kanals slutsteg? Om man kollar på steget på länken så verkar det som det går eller är jag helt ute och vimsar? För kopplar man inte in kablar från stereon till "In" på steget och sedan kopplar man kablar från "Out" till basen och sedan finns där ju benämnt "Speakers Rear" och "Speakers Front", där man således kopplar in högtalarna....? Jag är som sagt helt novis på området så jag kan vara på villovägar…

http://electronetto.se/index.php?main_p … cts_id=298

21 761 Inlägg
1 juli 2006
Ja, det går att koppla som du säger. Men då måste man koppla 2 st högtalare på varje framkanal och sedan koppla basen till bakkanalerna som man då bryggkopplar.

Du kopplar alltså 2 st högtalare till vänster framkanal och de andra 2 högtalarna till höger framkanal.
Sedan kopplar du basens minuskabel till vänstra bakkanalens minus och basens pluskabel till högra bakkanalens plus. Då har du bryggkopplat basen.

Men då får inte basen och de andra högtalarna ha mindre impedans än 4 Ohm, annars kan steget bli överbelastat

407 Inlägg
1 juli 2006
Trådstartare
Hur vet man om högtalarna och basen har mindre impedens än 4 Ohm?

21 761 Inlägg
2 juli 2006
Det brukar stå på magneten.

407 Inlägg
2 juli 2006
Trådstartare
Blir det stor skillnad om man kopplar in högtalarna via ett 4 kanaligt steg? Funderar nämligen på att köpa ett sådant först och sedan investera i en bas. Tanken var först att köpa ett 2 kanaligt steg och en bas men jag har börjat fundera om nu. Men som sagt så ser det nu ut att bli ett inköp av ett 4 kanaligt steg där jag till början med bara kopplar in högtalarna tills en bas blir inhandlad. Men då borde det, under tiden jag inte har någon bas, att koppla in alla högtalarna utan att bryggkoppla dem?

21 761 Inlägg
2 juli 2006
Ja, det är det bästa att göra. När du köper basen så är det bäst att den får ett eget slutsteg.
Om du bara har dessa 4 högtalare så kopplar du in dem precis som vanligt, en högtalare på varje kanal.

När det gäller dörrhögtalarna så brukar de flesta ha en impedans på 4 Ohm, däremot så är det vanligt att basar har mindre impedans.
Senast redigerat av Drönirettab (2 juli 2006)

407 Inlägg
2 juli 2006
Trådstartare
Tackar för tipsen! Blir nog att jag inhandlar ett steg denna månaden då och ett steg + bas nästa månad.

Hewi
571 Inlägg
2 juli 2006
Vallås Locos skrev:
Hej

Min undran är om man kan koppla fyra stycken högtalare och en bas till ett fyra kanals slutsteg? Om man kollar på steget på länken så verkar det som det går eller är jag helt ute och vimsar? För kopplar man inte in kablar från stereon till "In" på steget och sedan kopplar man kablar från "Out" till basen och sedan finns där ju benämnt "Speakers Rear" och "Speakers Front", där man således kopplar in högtalarna....? Jag är som sagt helt novis på området så jag kan vara på villovägar…

http://electronetto.se/index.php?main_p … cts_id=298

Nej du skall inte koppla basarna på out kontakterna utan där kan du vidare befodra signalen till ett till slutsteg.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

21 761 Inlägg
2 juli 2006
Oj, det missade jag. Jaja, man läser för dåligt tydligen.

Sök