5329
Sök

Hjälp med uppgradering av ljudet

407 Inlägg
1 juli 2006
Trådstartare
Hejsan

Jag tänkte ta mig och uppgradera lite i bilen för en billig peng och behöver då råd på vad man ska köpa.

Mitt nuvarande innehåll i bilen är följande:

Bilstereo: JVC KD-G162

Högtalare fram: 6,5 tum - Sony XS-F1724 (190W)

Högtalare bak: 5,25 tum - Sony XSF1324 (150W)

Budgeten jag har till förfogande är max 2000:-

Nu till problemet, vad ska man satsa på? Ska man köpa ett slutstegspaket från BRL eller ska man satsa på ett dyrare steg och någon billig baslåda? Är inte så sugen på att bygga en låda så det kan ni stryka direkt. Någon kommer säkert att rekommendera mig att köpa begagnade prylar men då man inte har super koll så finns det viss risk att man inte köper grejer till rätt pris.

Men tror ni att det blir mycket bättre kräm med till exempel ett slutstegspaket från BRL med ett GAS Alpha X2 slutsteg och en 12 tums baslåda? Det ska sägas att jag till största delen spelar hårdrock åt det tyngre hållet. Ljudet idag är helt okej men jag vill kunna skruva upp ratten liter mer på stereon för att jag ska bli helt nöjd.

Tack för tipsen på förhand!

Locos

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
2 juli 2006
Hej, kör du högtalarna på huvudenheten så ska du köpa ett steg till högtalarna istället... Nardik har bra magnatsteg till billig peng..

1 631 Inlägg
2 juli 2006
Jag tycker du ska välja ett fyrkanalssteg, men det kan bli riktigt knivigt att få ett sånt för 2000 (det tillkommer ju dessutom kostnader för kablar).

Ett steg ger dig bättre kontroll på högtalarna. Välj ett med inbyggda delningsfilter så kan du skära bort den djupaste basen och därmed spela högre utan att de slår igenom.

Genom att välja fyra kanaler istället för två så har du valmöjligheter. Du kan välja att använda två kanaler till framsystem och två till bak. Eller så kan du komplettera med en liten bas (det är det roligaste alternativet!) för nån tusenlapp till och använda två av kanalerna till den.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

1 634 Inlägg
3 juli 2006
För dom pengarna är det enda troligen att köpa nåt gas-baspaket från brl. Om du itne hittar något beggat på blocket dvs. För Bas är det jag definitivt tycker att du skall satsa på. En sub gör ett stort lyft för billjudet. Du kommer att uppskatta det bra mycket bättre än ett steg till framsystemet.

Numera Saab 9-5 Aero -00

407 Inlägg
3 juli 2006
Trådstartare
Det blev att jag köpte ett steg för 2 lakan denna månaden och så tar jag basen nästa månad istället.

Sök