Att sälja en bil med lån...

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
9 april 2009 · 1 874 Inlägg

Hej hej.

Jag har några små frågor kring det där med att sälja en bil med lån på, som rubriken säger. Jag säljer eventuellt min bil på Onsdag, nästa vecka. Och den har ju ett lån på sig. Tanken är ju då att när jag får pengarna från köparen, så går vi in på banken och betalar av lånet tillsammans så är det löst och både jag och köparen kan pusta ut.

Däremot funderar jag på det där med papper om ägande på bilen och sådär. För i mitt registreringspapper står det ju att bilen är en bil med lån på. Och när jag löste lånet på min förra bil (t.ex) så kom det efter några dagar ett nytt papper där det stod att bilen inte vad belånad. Är det viktigt att jag inväntar ett sådant papper när jag löst lånet, eller kan jag bara fylla i pappret där det står att det är en bil som är belånad och sedan skicka in ändå?

Tänker bara så att det inte blir nåt strul i efterhand, så att den nya ägaren får ett lån, felaktig information eller liknande... Är tacksam för alla svar.

Crozzfire Avstängd
9 april 2009 · 512 Inlägg

När jag köper bilar med Kredit, så vill jag veta skulden på bilen, sen träffs ni på banken och löser lånet, sen skriver ni ägarbytet som vanligt, annars om du löser lånet innan försäljning, så kommer ett nytt regbevis, där ordet "kreditköp" är borta, men har du banklån så är detta personligt, och bilen är inte pantsatt.

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
9 april 2009 · 1 874 Inlägg

Crozzfire skrev:
När jag köper bilar med Kredit, så vill jag veta skulden på bilen, sen träffs ni på banken och löser lånet, sen skriver ni ägarbytet som vanligt, annars om du löser lånet innan försäljning, så kommer ett nytt regbevis, där ordet "kreditköp" är borta, men har du banklån så är detta personligt, och bilen är inte pantsatt.

Ja. Det är precis det som är tanken. Dock ligger lånet här på 120.800 kr vilket innebär att det är lite svårt att lösa innan försäljning, om man inte är väldigt, väldigt tät. Jag har ett gironummer från Volvo Finans där summan ska inbetalas, samt vad som ska skrivas på själva blanketten på banken. Tanken är då att jag och köparen åker ner tillsammans och att jag då betalar in exakt den summan som ska gå till själva lånet.

Men det jag undrar över är själva registreringsbeviset. Där står det ju att bilen har en kreditsumma på sig. När man löst lånet så kommer det ju ett nytt registreringsbevis där det står att det inte är en bil med kreditsumma på sig. Det jag undrar är; Måste jag invänta en sådan lapp efter att jag löst lånet, eller är det så att det sköter sig självt vid byte, även om lappen vi skickar in säger att bilen har en kreditsumma på sig?

MissLee
9 april 2009 · 52 Inlägg

Uppgifterna från banken skickas väl ganska omgående till vv , så när nya ägaren får hem sina papper så är uppgiften om kreditköp borta.... smile Han kommer nog garanterat inte att få ett lån på sig utan att ha ansökt om det...

Kajlie Garaget Video Crew
9 april 2009 · 842 Inlägg

Jag sålde min förra bil med lån på.
Gick ner på banken tillsammans så betalade han mitt lån till banken sen resten till mitt konto smile
Så e lånet borta.

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
9 april 2009 · 1 874 Inlägg

MissLee skrev:
Uppgifterna från banken skickas väl ganska omgående till vv , så när nya ägaren får hem sina papper så är uppgiften om kreditköp borta.... smile Han kommer nog garanterat inte att få ett lån på sig utan att ha ansökt om det...

Nej, jag antog att köparen inte skulle få ett lån, men däremot att det står att det är så i pappret och så. Och det vill man ju kanske inte ha. Men då ska det inte vara några problem med andra ord.

TRYIT Teddan
9 april 2009 · 2 495 Inlägg

för att göra det enkelt .

Ni kan använda regbeviset där det står kreditköp, löser ni skulden och skickar in papprena samma dag så
funkar det kanon.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
9 april 2009 · 1 874 Inlägg

r-ted skrev:
för att göra det enkelt .

Ni kan använda regbeviset där det står kreditköp, löser ni skulden och skickar in papprena samma dag så
funkar det kanon.

Tack. Det var precis det svaret jag ville ha! wink

Schipperke-owner Hundägare,mc-åkare,fartgalning
9 april 2009 · 272 Inlägg

r-ted skrev:
för att göra det enkelt .

Ni kan använda regbeviset där det står kreditköp, löser ni skulden och skickar in papprena samma dag så
funkar det kanon.

Tror inte det ! När jag skulle byta mc och hade lite kvar på skulden så sa försäljaren på mc-firman att man kunde bli åtalad för att ha sålt fordonet utan att ha betalt färdigt ! Så han fixade skulden direkt och la på det nya motorcykeln istället .

Schipperke rules !
gamlingen
9 april 2009 · 5 198 Inlägg

Man gör affären på banken.... löser lånet och gör ett ägarbyte på bilen.sen när nya ägaren får pappren så står inget om *kreditköp*

Hamilton
9 april 2009 · 8 865 Inlägg

Schipperke-owner skrev:

r-ted skrev:
för att göra det enkelt .

Ni kan använda regbeviset där det står kreditköp, löser ni skulden och skickar in papprena samma dag så
funkar det kanon.

Tror inte det ! När jag skulle byta mc och hade lite kvar på skulden så sa försäljaren på mc-firman att man kunde bli åtalad för att ha sålt fordonet utan att ha betalt färdigt ! Så han fixade skulden direkt och la på det nya motorcykeln istället .

Men om du läser hela tråden så går ju köpare och säljare in på banken och löser lånet....
så det fungerar alldeles utmärkt att göra som r-ted beskriver

Fotograf på tierpidag.se
TRYIT Teddan
9 april 2009 · 2 495 Inlägg

Schipperke-owner skrev:

r-ted skrev:
för att göra det enkelt .

Ni kan använda regbeviset där det står kreditköp, löser ni skulden och skickar in papprena samma dag så
funkar det kanon.

Tror inte det ! När jag skulle byta mc och hade lite kvar på skulden så sa försäljaren på mc-firman att man kunde bli åtalad för att ha sålt fordonet utan att ha betalt färdigt ! Så han fixade skulden direkt och la på det nya motorcykeln istället .

läsförståelse ?

det brukar min son få öva sig på , han är 8år !
du kanske missa denna viktiga del under dina år i skolan.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Schipperke-owner Hundägare,mc-åkare,fartgalning
9 april 2009 · 272 Inlägg

r-ted skrev:

Schipperke-owner skrev:

r-ted skrev:
för att göra det enkelt .

Ni kan använda regbeviset där det står kreditköp, löser ni skulden och skickar in papprena samma dag så
funkar det kanon.

Tror inte det ! När jag skulle byta mc och hade lite kvar på skulden så sa försäljaren på mc-firman att man kunde bli åtalad för att ha sålt fordonet utan att ha betalt färdigt ! Så han fixade skulden direkt och la på det nya motorcykeln istället .

läsförståelse ?

det brukar min son få öva sig på , han är 8år !
du kanske missa denna viktiga del under dina år i skolan.

Ja ! det gjorde jag ! Vad har du för ursäkt ????

Schipperke rules !
TRYIT Teddan
9 april 2009 · 2 495 Inlägg

Schipperke-owner skrev:

r-ted skrev:

Schipperke-owner skrev:

Tror inte det ! När jag skulle byta mc och hade lite kvar på skulden så sa försäljaren på mc-firman att man kunde bli åtalad för att ha sålt fordonet utan att ha betalt färdigt ! Så han fixade skulden direkt och la på det nya motorcykeln istället .

läsförståelse ?

det brukar min son få öva sig på , han är 8år !
du kanske missa denna viktiga del under dina år i skolan.

Ja ! det gjorde jag ! Vad har du för ursäkt ????

Jag är invandrare och har förmodligen flera år mindre än dig i svensk skola.

men ändå så förstår jag vad som skrivs!

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
FireTraXX DFFL
9 april 2009 · 9 020 Inlägg

r-ted skrev:

Schipperke-owner skrev:

r-ted skrev:

läsförståelse ?

det brukar min son få öva sig på , han är 8år !
du kanske missa denna viktiga del under dina år i skolan.

Ja ! det gjorde jag ! Vad har du för ursäkt ????

Jag är invandrare och har förmodligen flera år mindre än dig i svensk skola.

men ändå så förstår jag vad som skrivs!

Jag är uppfostrad av en blatte (pappa är ungrare) och både han och jag är bättre på det så kallade svenska språket än en ENORM del av personerna här.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Schipperke-owner Hundägare,mc-åkare,fartgalning
9 april 2009 · 272 Inlägg

r-ted skrev:

Schipperke-owner skrev:

r-ted skrev:

läsförståelse ?

det brukar min son få öva sig på , han är 8år !
du kanske missa denna viktiga del under dina år i skolan.

Ja ! det gjorde jag ! Vad har du för ursäkt ????

Jag är invandrare och har förmodligen flera år mindre än dig i svensk skola.

men ändå så förstår jag vad som skrivs!

Är invandrar barn själv ! Så ! Vad är din ursäkt ???

Schipperke rules !
expect1991
9 april 2009 · 1 814 Inlägg

Språkunskaper behöver inte hänga ihop med tiden man är i Sverige, Jag flyttade hit som liten gosse med familjen -98 o kan flytande svenska (bl.a.) och skriver tom. artiklar för en sida big_smile

Det som hjälper mest är enligt mig miljön runtom samt ålder.

Till TS: hör med banken hur du kan göra! smile

TRYIT Teddan
9 april 2009 · 2 495 Inlägg

Schipperke-owner skrev:

r-ted skrev:

Schipperke-owner skrev:

Ja ! det gjorde jag ! Vad har du för ursäkt ????

Jag är invandrare och har förmodligen flera år mindre än dig i svensk skola.

men ändå så förstår jag vad som skrivs!

Är invandrar barn själv ! Så ! Vad är din ursäkt ???

behöver ingen ursäkt då jag förstår det som skrivs.
Det var att du inte klara av att läsa det som skrivits som är problemet.

men du verkar ju inte fatta, så vi lägger ner detta.
TS har fått svar på sin fråga  så denna tråden är ju helt ointressant egentligen

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang