6963
Sök

Oljeläckage vid oljestickan i en Volvo 940

603 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
Röret som oljestickan sitter i, är fäst i motorblocket. Där det är fäst i motorblocket trycks det upp olja som sipprar ut. Alltså själva oljestickan har egentligen inget med detta att göra, det är där röret som oljestickan sitter i är fäst i motorblocket som det läcker.

Är detta ett känt fenomen? Hur är röret fäst? (har inte lyckats komma nära nog för att själv se)
Kan man täta detta och isåfall hur avancerad skulle en sådan operation vara? Vad är det att göra?

Sebbe

In hoc signo vinces

Pan
9 april 2009
ska bara vara att dra upp den vad jag vet sitter en liten gummi packning längst ner smile Kanske den som är kass.

/Gurra

Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
9 april 2009
Den sitter i en ögla med en 13mm skruv i bakkant av toppen/blocket samt en o-ring (har jag för mig) längst ner på röret i blocket.

Mvh Thomas

Mvh Thomas

602 Inlägg
9 april 2009
när det kommer olja ur "oljestiksröret" så brukar de ju va tät vevhusventelation, kan ju va att den är tät och att "röret" släppt lite nere.

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

629 Inlägg
9 april 2009
Jag har precis samma på min, och har hört mig kring här och hos kompisar och alla säger att göra rent på vevhusventelationen. (dock så tar sig min olja även ut från locket där man häller i olja.).

Mröh

593 Inlägg
9 april 2009
som ovan, kolla vevhusvent. först. annars är det bara släppa skruven i bakkant på motorn och sedan lirka upp röret, byt o-ringen och smörj in den med ngt klet. sen mont. tillbaka. kan även hända att man kan få smörja in o-ringen med packning på tub e.d ifall det inte blir tätt..

mvh

Sök