6894
Sök

Bygga eget avgassystem?

474 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
Tjena!
Är sugen på att bygga eget avgassystem till min s60 2.4t efter katten.
Ska bygga i rostfritt och med ett "Y" så att jag får ett utblås på varsin sida av bilen bak.

Vad ska ja tänka på?
Är det svårt?

Jag har bra kontakter till svetsning och materialet blir inte så dyrt i och med "kontakten". Kommer jag att tjäna något på det istället för att köpa en halvsats?

Vad ska ja använda för tjocklek på rören?
Vilka ljuddämpare är "vettigast" att ha? Vill ha ett riktigt skönt ljud, inte bara bröligt utan mera ett sportigt motorljud smile

Någon som har erfarenhet av det här?

Mvh kalle:)

Kommentera & Rösta ! ©

Besserwisser
263 Inlägg
12 april 2009
Ska man svetsa eget och tjäna på det i längden gäller det att du har en duktig svetsare som kan hantera rostfria rör. Ska ni inte använda rostfritt, köp ett färdigt annars kommer det rosta sönder om något år.

2,5" rör är fullt tillräckligt om man ska tänka på den fria andningen, men jag gissar på att du ska byta avgassystem pga. avgasljudet? Isf, är det upp till dig.

Vill du inte att det ska "bröla" utan vara ett mer sportigt men ändå behagligt bör du även ha minst en ljuddämpare. Det är jättesvårt att ge dig några rekommendationer då det finns 30 000 olika ljuddämpare och kombinationer av ljuddämpare och resonatorer.

Jag skulle kontakta en firma som pysslar med utveckling av avgassystem och be dom plocka ihop en byggsats åt dig. Några ljuddämpare och lite rör.

474 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
Siqqe skrev:
Ska man svetsa eget och tjäna på det i längden gäller det att du har en duktig svetsare som kan hantera rostfria rör. Ska ni inte använda rostfritt, köp ett färdigt annars kommer det rosta sönder om något år.

2,5" rör är fullt tillräckligt om man ska tänka på den fria andningen, men jag gissar på att du ska byta avgassystem pga. avgasljudet? Isf, är det upp till dig.

Vill du inte att det ska "bröla" utan vara ett mer sportigt men ändå behagligt bör du även ha minst en ljuddämpare. Det är jättesvårt att ge dig några rekommendationer då det finns 30 000 olika ljuddämpare och kombinationer av ljuddämpare och resonatorer.

Jag skulle kontakta en firma som pysslar med utveckling av avgassystem och be dom plocka ihop en byggsats åt dig. Några ljuddämpare och lite rör.

Okej, tack för svar!
Men tror du att 3" orsakar så att det blir ett "störande" ljud inne i bilen när man kör?
Och även om det går att montera lätt, många som säger att det är j*vligt tajt över bakaxeln..

Kommentera & Rösta ! ©

Besserwisser
263 Inlägg
12 april 2009
wallingstam skrev:
Okej, tack för svar!
Men tror du att 3" orsakar så att det blir ett "störande" ljud inne i bilen när man kör?
Och även om det går att montera lätt, många som säger att det är j*vligt tajt över bakaxeln..

Det kan lättare bli resonansljud vid 3" än 2,5" men ingen större skillnad. Däremot är ljudnivån högre ju friare vägar man har. Nyckeln är vilka ljuddämpare man har och dess placering.

Bakaxel? Har du en AWD? Annars går rören innanför hjulupphängningen (typ i mitten av bilen) och därför blir det inga krökar på samma sätt som om man hade en bakaxel.

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
12 april 2009
"JT26-HTW/3 3" Halvsats twinpipe Volvo S60 00-06 och 3st dämpare

Beskrivning: TWINPIPE! 3" Halvsats efter std katalysator : passar Volvo S60 turbo 2WD 01-06 (2.0T/2.4T/2.5T/2.4D/D5))

NU MED 4" RULLAD KANT PÅ ÄNDRÖRET!!!

Twinpipe!! JT-Super-flow 3” fullflödes avgassystem tillverkade av aluminiserade stålrör för kostnadseffektivt alternativ till rostfritt!...

Lagerinformation: Lagervara

Artikelnr: JT26-HTW/3

Pris inkl moms: 5750,00 sek "

Detta sparar dig mycket tid!!
MVH. Alex

474 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
alexbenhard skrev:
"JT26-HTW/3 3" Halvsats twinpipe Volvo S60 00-06 och 3st dämpare

Beskrivning: TWINPIPE! 3" Halvsats efter std katalysator : passar Volvo S60 turbo 2WD 01-06 (2.0T/2.4T/2.5T/2.4D/D5))

NU MED 4" RULLAD KANT PÅ ÄNDRÖRET!!!

Twinpipe!! JT-Super-flow 3” fullflödes avgassystem tillverkade av aluminiserade stålrör för kostnadseffektivt alternativ till rostfritt!...

Lagerinformation: Lagervara

Artikelnr: JT26-HTW/3

Pris inkl moms: 5750,00 sek "

Detta sparar dig mycket tid!!
MVH. Alex

Mjo, har kollat en del på färdiga men eftersom att farsan arbetade med plåtslageri i typ 20 år innan han startade eget så är han riktigt erfaren med smide/svetsning osv. så tänkte göra det ihop, du vet far och son sak wink

Det ja ska köpa är dock ljuddämpare.

Kommentera & Rösta ! ©

474 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
Siqqe skrev:
wallingstam skrev:
Bakaxel? Har du en AWD? Annars går rören innanför hjulupphängningen (typ i mitten av bilen) och därför blir det inga krökar på samma sätt som om man hade en bakaxel.

Det var det ja menade, innanför alltså.
Får man plats utan problem med 3" då?
Men jag skiter egentligen i vad det är för dimension på rören, vill bara att det låter sportigt åå "cleant!"smile

Kommentera & Rösta ! ©

Sök