Volvo B230. 530 topp, INFO och hjälp !

snapshot
13 april 2009 · 908 Inlägg

Hej ! (JA, jag har använt sökfunktionen)

Har en röten 740 som jag snart ska skruva ner och sälja i delar, men tänkte jag skulle behålla motorn och meka å lära mej. Motorn är då en B230A.

Då till mina frågor: Är blocket lika som på en F eller E ? Och toppen, va mycket kostar det att köpa nya ventiler till en vanlig 530 topp ? Är det svårt att byta dem själv ? Ventil kåpan, är det någon skillnad på dem gamla och nya ? för på dom nyare sitter väl fördelaren på baksidan av toppen ? 

Alla svar uppskattas, och ni som är intresserade av delar, skirv PM till mej.

MVh Tim

Senast redigerat av Beckstroem (13 april 2009)

FLindgren
13 april 2009 · 5 089 Inlägg

kanske vänta i mer än 10 minyter på svar?wink

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
snapshot
13 april 2009 · 908 Inlägg

FLindgren skrev:
kanske vänta i mer än 10 minyter på svar?wink

haha nej har jag ingen lust me tongue

Da_Bear Lökare
13 april 2009 · 128 Inlägg

Blocken är så gott som lika på alla B230. Det som skiljer är vevaxlar, stakar och kolvar.

Pris på ventiler: Kolla med KG trimning

Samma ventilkåpa till alla 530 och 531 toppar.

steifan DR!FTT3KN!K3R
13 april 2009 · 10 427 Inlägg

Blocket lika på B230A som B230F/E -> Fördelarens-placering?

Topplocket lika? -> Det borde vara likadant som B230E och B230F (ej B230K)

Nya ventiler, kostnad -> Kolla katalogen på http://www.kgtrimning.com/

Ventilkåpan -> Borde vara samma som övriga, tror du ska ha en
tätning i bak-kant mellan topplocket och ventilkåpan istället för fördelaren.


B230A är ju lite av en kompis-motor för Volvo 240 annars.

Edit: Dubbel info har ingen dött av big_smile

Senast redigerat av steifan (13 april 2009)

snapshot
13 april 2009 · 908 Inlägg

Da_Bear skrev:
Blocken är så gott som lika på alla B230. Det som skiljer är vevaxlar, stakar och kolvar.

Pris på ventiler: Kolla med KG trimning

Samma ventilkåpa till alla 530 och 531 toppar.

okej, tack för svaret smile

kommer bli ganska dyrt att byta vevaxlar, stakar och kolvar om jag inte tror fel ? hade tänkt göra motorn till en insprut men.. tongue

snapshot
13 april 2009 · 908 Inlägg

steifan skrev:
Blocket lika på B230A som B230F/E -> Fördelarens-placering?

Topplocket lika? -> Det borde vara likadant som B230E och B230F (ej B230K)

Nya ventiler, kostnad -> Kolla katalogen på http://www.kgtrimning.com/

Ventilkåpan -> Borde vara samma som övriga, tror du ska ha en
tätning i bak-kant mellan topplocket och ventilkåpan istället för fördelaren.


B230A är ju lite av en kompis-motor för Volvo 240 annars.

Edit: Dubbel info har ingen dött av big_smile

haha tack för svaret du medbig_smile, ju mer svar, ju mer lär man sej big_smile tongue fördelaren va det de hette ja *slår mej i pannan* tongue

Va e de för spec skilnad med topplocket på B230k ?

Senast redigerat av Beckstroem (13 april 2009)

Da_Bear Lökare
13 april 2009 · 128 Inlägg

Ska du konvertera till sprut så borde det vara enklast med systemet ifrån F motorn. "Bara" monterar på insuget samt spridare och databoxar från en B230F, mitt förslag är då att du tar prylarna ifrån en med LH2.2, då slipper du böka med svänghjulsgivare och dyligt.

Da_Bear Lökare
13 april 2009 · 128 Inlägg

Beckstroem skrev:
Va e de för spec skilnad med topplocket på B230k ?

K motorn har förbränningsrummet i kolvarna. Toppen heter 631 och är helt plan undertill.

snapshot
13 april 2009 · 908 Inlägg

Da_Bear skrev:
Ska du konvertera till sprut så borde det vara enklast med systemet ifrån F motorn. "Bara" monterar på insuget samt spridare och databoxar från en B230F, mitt förslag är då att du tar prylarna ifrån en med LH2.2, då slipper du böka med svänghjulsgivare och dyligt.

Ja tanken är ju att renovera och sätta på insug med spridare och sånt.. inga boxar eller nått, ska vara 'reserv motor' men sen de där beteckningarna du kom med va lite överkurs för mej.. får väl sitta å googla hela natten om ingen vill förklara för mej tongue

Senast redigerat av Beckstroem (13 april 2009)

snapshot
13 april 2009 · 908 Inlägg

Da_Bear skrev:

Beckstroem skrev:
Va e de för spec skilnad med topplocket på B230k ?

K motorn har förbränningsrummet i kolvarna. Toppen heter 631 och är helt plan undertill.

okej := tack för alla snabba svar mm smile

Da_Bear Lökare
13 april 2009 · 128 Inlägg

Ta en kik på 7/900 klubbens forum, där bör du hitta det mesta som täcker B230 smile

snapshot
13 april 2009 · 908 Inlägg

Da_Bear skrev:
Ta en kik på 7/900 klubbens forum, där bör du hitta det mesta som täcker B230 smile

aa smile men sökte här på garaget och fick mej ett svar, är det att det är hallgivare på 2.2 och svänghjulsgivare eller liknande på 2.4 ? smile

Senast redigerat av Beckstroem (13 april 2009)

blacklin3 Ugglan-racing
13 april 2009 · 362 Inlägg

Beckstroem skrev:

Da_Bear skrev:
Ta en kik på 7/900 klubbens forum, där bör du hitta det mesta som täcker B230 smile

aa smile men sökte här på garaget och fick mej ett svar, är det att det är hallgivare på 2.2 och svänghjulsgivare eller liknande på 2.4 ? smile

exakt=)

How does dust taste sucker??
snapshot
13 april 2009 · 908 Inlägg

blacklin3 skrev:

Beckstroem skrev:

Da_Bear skrev:
Ta en kik på 7/900 klubbens forum, där bör du hitta det mesta som täcker B230 smile

aa smile men sökte här på garaget och fick mej ett svar, är det att det är hallgivare på 2.2 och svänghjulsgivare eller liknande på 2.4 ? smile

exakt=)

okej smile är det krångligt att bygga till en 2.4 då man ska ha svänghjulsgivare ? och hur vet man vilken man har ? (2.2/2.4?) om man t.ex har en 740 med F-motorn.. hur vet man då ?

Senast redigerat av Beckstroem (13 april 2009)

blacklin3 Ugglan-racing
13 april 2009 · 362 Inlägg

Beckstroem skrev:

blacklin3 skrev:

Beckstroem skrev:

aa smile men sökte här på garaget och fick mej ett svar, är det att det är hallgivare på 2.2 och svänghjulsgivare eller liknande på 2.4 ? smile

exakt=)

okej smile är det krångligt att bygga till en 2.4 då man ska ha svänghjulsgivare ? och hur vet man vilken man har ? (2.2/2.4?)

det är väll lite pill inget jag hade gjort dock. jag hade skaffat mig en f-motor direkt.. blir ju billigare om du tänker på tid å allt sånt med.. men vill du lära dig så börja mecka ffs:D

How does dust taste sucker??
snapshot
13 april 2009 · 908 Inlägg

blacklin3 skrev:

Beckstroem skrev:

blacklin3 skrev:

exakt=)

okej smile är det krångligt att bygga till en 2.4 då man ska ha svänghjulsgivare ? och hur vet man vilken man har ? (2.2/2.4?)

det är väll lite pill inget jag hade gjort dock. jag hade skaffat mig en f-motor direkt.. blir ju billigare om du tänker på tid å allt sånt med.. men vill du lära dig så börja mecka ffs:D

Haha jo tanken är ju att ja ska lära mej men vill ju inte göra något 'död jobb' som tar 70 år och krånglar som bara f*n.. tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang