6424
Sök

Inkoppling BTR på volvo 940

935 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
Håller på att koppla in BTR på min 940 turbo.. bifogar en bild på hur det är tänkt att det ska kopplas..

1:a frågan är om bilden visar rätt ?

2:a fråga är.. Kan ja a kvar den gamla orginal BTR imellan den nya?.. eller ska ja ta bort den gamla å pressa på en slang ifrån fuelrailen direkt till den nya BTR ?

Tacksam för alla svar..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/75761/626753_doxfxc.jpg

593 Inlägg
16 april 2009
ja bilden är rätt, så är det kopplat org. på 940..

beror på va du köpt för regulator.. ja har tagit bort den gamla och ersatt med en ny, men finns lite fördelar ur säkerhetsaspekt om man har kvar den gamla också..

ex. så har vissa kört sönder membranet  i sin btr under fullgas och då erhålls inget soppatryck alls oftast och bilen går magert och spikar=kan bli katastrofala följder.

har du däremot kopplat in en till reg efter den ordinarie då om membranet går sönder så har du forft org. soppatryck=ca 3bar..

Är du med?

mvh

935 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
epapower skrev:
ja bilden är rätt, så är det kopplat org. på 940..

beror på va du köpt för regulator.. ja har tagit bort den gamla och ersatt med en ny, men finns lite fördelar ur säkerhetsaspekt om man har kvar den gamla också..

ex. så har vissa kört sönder membranet  i sin btr under fullgas och då erhålls inget soppatryck alls oftast och bilen går magert och spikar=kan bli katastrofala följder.

har du däremot kopplat in en till reg efter den ordinarie då om membranet går sönder så har du forft org. soppatryck=ca 3bar..

Är du med?

mvh

japp jag är med.. så ja ska behålla kvar orginalet för att vara på säkra sidan : ) ?

593 Inlägg
16 april 2009
V_Racing skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/75761/626758_90xn4u.jpg
denna är det jag ska koppla in

ja, skulle nog faktiskt rekomendera dig att behålla den gamla..plus att köper du en sådan btr på bilden så är det även ganska svårt att få utgången från fuelrailen till slanganlut. (sitter ju o-ring nu)

så köp en manometer så du har koll på trycket, sedan montera dit denna mellan org.regulatorn och returledningen till tanken.

För då om din eftermonterade btr går sönder så har du iallafall org. soppatryck...

lycka till.

mvh

935 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
epapower skrev:
V_Racing skrev:

ja, skulle nog faktiskt rekomendera dig att behålla den gamla..plus att köper du en sådan btr på bilden så är det även ganska svårt att få utgången från fuelrailen till slanganlut. (sitter ju o-ring nu)

så köp en manometer så du har koll på trycket, sedan montera dit denna mellan org.regulatorn och returledningen till tanken.

För då om din eftermonterade btr går sönder så har du iallafall org. soppatryck...

lycka till.

mvh

har redan köpt den BTR som bilden visar.. men jag gör så att jag behåller den gamla ocj monterar den nya efter orginalet.. så har ja den i reserv?  stort tack till svar smile

593 Inlägg
16 april 2009
V_Racing skrev:
epapower skrev:
V_Racing skrev:

lycka till.

mvh

har redan köpt den BTR som bilden visar.. men jag gör så att jag behåller den gamla ocj monterar den nya efter orginalet.. så har ja den i reserv?  stort tack till svar smile

exakt, org.regulatorn har ett tryck på ca 3 bar så under det trycket kan du aldrig komma.. sen skruvar du bara på din nya reg. till de soppatrycket du vill ha. OBS, fördel att ha en manometer innan fuelrailen
(där skarven mellan soppaledningen från tanken och fuelrailen är), för när du kopplar in en till regulator i serie visar den inte det rätta trycket.(imed den sitter sist)

mvh

935 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
epapower skrev:
V_Racing skrev:
epapower skrev:

lycka till.

mvh

exakt, org.regulatorn har ett tryck på ca 3 bar så under det trycket kan du aldrig komma.. sen skruvar du bara på din nya reg. till de soppatrycket du vill ha. OBS, fördel att ha en manometer innan fuelrailen
(där skarven mellan soppaledningen från tanken och fuelrailen är), för när du kopplar in en till regulator i serie visar den inte det rätta trycket.(imed den sitter sist)

mvh

okey får införskaffa en manometer också smile tack så jätte mycket för svar smile

593 Inlägg
16 april 2009
V_Racing skrev:
epapower skrev:
V_Racing skrev:

mvh

okey får införskaffa en manometer också smile tack så jätte mycket för svar smile

Aa gör det!, ganska bra att ha.. Men fanns en kille på blocket som sålde för 300kr, bolton på 940 railen.. kanske finns kvar?
heh!, lungt, bara kul att hjälpa till..

mvh

Sök