6783
Sök

Motorbyte i Opel Kadett -78 från 1.2 till 2L Rekordmotor

274 Inlägg
26 mars 2009
Trådstartare
har skaffat en opel kadett -78. de sitter en 1,2 liters bensinare på 60 hk i den nu men de känns lite klent. många har bytt till en 2 liters motor från opel rekord. hur går de med besiktning efter de? och hur mycket arbete blir de för attd en ska passa?  tacksam för svar /almqvist

4 682 Inlägg
26 mars 2009
du måste åtminstone byta motorfästen,framaxeln,växellådan+fästen,spakstället,kardanaxel+kardantunneln och modifera oljetråget. sen för att få igenom besiktiningen måste du ju uppgradera bromsarna oxå. bakaxeln blir du oxå troligtvis tvungen att byta ut till en starkare. sen kan du behöva modifera grenröret och stryrväxeln å flytta på värmepaketet.
lättast e ju att köpa en motor se vad som behöver bytas , kostar ju inte alltför mycket.

driver with style
800 Inlägg
26 mars 2009
de är en hel del att göras men varför ska du ta en gammal 2L från en reckord? yikes ta en C20ne ist som är mkt modernare sen ta du en R25 låda från Omega sedan trycker du dit nån manta, ascona, reckord, eller kadett bakaxel... (men skulle föredra en lamelldiff axel från manta B gte wink )

visserligen blir de en hel del med jobb... men har för mig att dom gamla kadetterna, manta, reckord och ascona ha samma motorfästen/växellådupphängningen men e inte hundra på de.... men ta nån bild på motorrummet med 1,2l motorn så ska jag se hur det ser ut där under smile

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se

169 Inlägg
19 april 2009
rekord 2.0e är en lätt installastion har gjort det men nu är det avslutat...

Sök