3983
Sök

Borra i borr??

Trafikledare
563 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
Två pinnbultar till wastegaten gick av i grenröret..
Har fått bort den ena, men borret gick av i den andra innan jag kom igenom.

Så, hur borrar man i borr??

Tacksam för tips / Melin

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

Trafikledare
563 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Lägg upp en bild så man ser hur det ser ut.

Inte för att jag förstår hur det skulle hjälpa, men jag får ta ett kort i morgon.
Funderar på om det fungerar med ett diamantborr?

Avstängd
386 Inlägg
20 april 2009
Det beror på hur hård borren va som du borrade av. Det kan gå me nån typ av dimantborr eller liknande.

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
20 april 2009
Om du borrar i en borr så går den andra boren sönder.
Du kan offra en plat mejsel, om boren gick sönder i spår området eller vad det kallas nu...
Såga ut ett spår i mitten så att det passar på den avbrutna borr o vrider till vänster.
Annars är gassvetsen enklast...

Trafikledare
563 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
Grabber skrev:
Om du borrar i en borr så går den andra boren sönder.
Du kan offra en plat mejsel, om boren gick sönder i spår området eller vad det kallas nu...
Såga ut ett spår i mitten så att det passar på den avbrutna borr o vrider till vänster.
Annars är gassvetsen enklast...

Det var ett rätt litet borr som gick sönder, så jag försökte borra jämte det, så egentligen sitter det ju två borr i pinnbulten.. hmm

Trafikledare
563 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Nej, jag håller med en bild har aldrig hjälpt:rolleyes:
Jag är också liksom Grabber inne på att värma materialet runt omkring
med gassvets. Det gör att det rör sig mellan den avdragna pinnbulten
och grenröret.
Hann borren gå igenom innan du körde av den?

Nope...

674 Inlägg
20 april 2009
Melin skrev:
Swedenrockers skrev:
Nej, jag håller med en bild har aldrig hjälpt:rolleyes:
Jag är också liksom Grabber inne på att värma materialet runt omkring
med gassvets. Det gör att det rör sig mellan den avdragna pinnbulten
och grenröret.
Hann borren gå igenom innan du körde av den?

Nope...

Maskin borra i ett stativ & ett borr som är hårdare än de två små som du bröt av & så ska det borret vara stort nog att du bara har ca 0,5 mm till godo i godset i pinbulten, så du inte förstör gängorna i grenröret.
Sen kan du pilla ut resten med en liten mejsel...

With great freedom comes great responsebility

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
20 april 2009
Svetsa fast en mutter kanske

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
20 april 2009
Grispitt.
eller som ovan säger. Svetsa fast nått
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (20 april 2009)

C H E V R O L E T <3

Trafikledare
563 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
Children-Of-Bodom skrev:
Grispitt.

Inte för att jag är otacksam för tipsen jag får, snarare tvärtom.. Men frågan löd hur jag kan borra i ett avborrat borr, eftersom det sitter i pinnbulten..

Volvo Fantast
194 Inlägg
20 april 2009
Melin skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
Grispitt.

Inte för att jag är otacksam för tipsen jag får, snarare tvärtom.. Men frågan löd hur jag kan borra i ett avborrat borr, eftersom det sitter i pinnbulten..

Jo men kan du få bort det gamla borret på nått sett så slipper du borra i borret vilket är jobbigt
Finns svindyra borr som fixar sånt typ nån industri leverantör bör ha hemma. Materialet måste ju vara hårdare
än borret som sitter där.

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85

12 086 Inlägg
21 april 2009
Det går inte att borra i borr, därimot finns det specialborr för ändamålet i hårdmetall lr diamant men de kräver maskinborrning, går inte att göra på frihand. Och de i princip slår sönder borret mer än skär i det.

Det du kan göra är att slå och peta och pilla med diverse dorn och dylika för att få ur borret i delar.
Senast redigerat av JapMax (21 april 2009)

jobbar påre
751 Inlägg
21 april 2009
de går att borra med diamant om du använt en snabbstålsborr (svart) men de är hyfsat svårt då borrar är hårda saker.... jag hade försökt slå sönder borren eller liknande då de är betydligt enklare..

1 072 Inlägg
21 april 2009
Hardcut borr är överlägset när det gäller att få bort saker oavsett kvalite. dock behöver du montera upp grenröret i en NC maskin. Tips men både dyrt och krångligt för den som inte arbetar på en industri

Edit: Du kan gröpa ur borret med hjälp av en dremmel och en hårdmetallsfil som ex med.
Senast redigerat av sik (21 april 2009)

512 Inlägg
21 april 2009
går det komma åt från andra håller så borra därifrån å sen slå ut borren annars så kan du som någon tidigare skrivit knacka sönder borren eftersom eller prova värma upp den rödglödande å borra lite i taget med en kall borr som du doppar i olja  mellan borrningsomgångarna tar dock mycket tid och lätt knäcka nästa borr oxå ( hur stor borr sitter fast ? )( beror dock på hur bra kvalitet det var på borren som gick av ju sämre kvalitet desto större chans att det funkar ( har provat och lyckats med detta så det går ibland men tar tid  )
Senast redigerat av LilleSKUTT (21 april 2009)

Trafikledare
563 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
PROBLEMET LÖST OCH TACKAR FÖR ALLA BRA TIPS!!

Borra underifrån var inget alternativ, sitter en massa rör ivägen där.

Var och köpte ett hårdmetallborr och tänkte väl som så att antingen fungerar det lr så går det inte alls så då tar jag fram plasmaskäraren och eldar bort pinnbulten..

Men det gick att borra bort resterna med det borret, fast borret gick sönder, men bara två små flisor ifrån toppen.

Nu sitter det fyra nya pinnbultar med lite lagom Loctite i gängorna, så det borde hålla en stund ialf..
Senast redigerat av Melin (21 april 2009)

Sök