3064
Sök

Plana 531 topp 2.5mm? Volvo 740 -90

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
Tjena big_smile

Sitter å funderar som värst på att ta av 531an och plana den. Då ja hängde på den så var den enbart riktplanad (inslipade ventiler osv förstås också), nu funderar ja på att dra av 2.5mm (hört att de går och att man kan köra med Sierra rem?).

Fick hjälp med att räkna ut kompressionsförhållandet om man planar 2mm och de hamnade på 10.2:1.
De är bara att remmen ska bli för slak ja oroar mej för, är sugen på en lite våldsammare gatkam, typ H-kam eller nån eftermarknads och ja vill ju inte att remmen ska hoppa då kammen lyfter ventilerna rätt våldsamt.

Motorn de ska sitta på är den som sitter i min volvo 740, en b230f -90. Så stakarna bör ju hålla?
B230e med de klenare stakarna har väl 10.3:1 original?

Tack på förhand! smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
20 april 2009
det är väl inte möjligt att plana så mycket, tar väl ventiler då? yikes

508 Inlägg
20 april 2009
lämnade in min 531 på planing, han tog 1 mm, vet inte hur mkt den har planats innan, den motorn slutade med märken i kolvarna.

63 Inlägg
20 april 2009
det ska gå å plana ner den 2mm om den inte har varit planad innan.. å ja du ska ha en rem från en sierra med 146 kuggar.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
Okej, det enda ja hittar om ja söker är dem som har planat 530 toppen, och de finns de som har tagit hela 3mm tydligen!

Men om ja planar 2mm kan ja byta till en kortare rem? Vill inte att remmen ska gå av.

m5portal.com
m3portal.com

4 001 Inlägg
21 april 2009
det går att plana 531 3,5mm sen börjar det bli väldigt tunt.
Remmen kan man använda en sierra rem på 122 tänder som någon skrivit innan och ifall man har den med rundade tänder så är det någon Mitsubishi-rem men jag har inte koll på exakt vilken

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
Okej, men ja hade max tänkt 2.5mm. Det är som sagt det att jag oroar mej för att remmen ska kugga över om man har en ettrigare kamaxel, och därför undrar ja om ja behöver oroa mej för original remmen om ja "bara" planar 2mm?

m5portal.com
m3portal.com

4 001 Inlägg
21 april 2009
jag är inte säker men jag tror att 2mm är på gränsen, man kan även göra en bussning som man värmer dit på spännrullen så den får en lite större diameter

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
Okej, riktigt så händig är inte jag tongue Men ja får fundera lite på de hela. Man kanske ska lugna sej vid 1.5mm, då har man ju samma komp som med 530 iaf.

m5portal.com
m3portal.com

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
21 april 2009
Det är lugnt att plana ner till 3mm utan problem. Som jag skrevit så många andra trådar så är 2.5 lagom om man inte rör något i förbränningsutrymmet!

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
22 april 2009
Trådstartare
Ja, men nu är de ju remmen ja funderar över. När är de lämpligt att byta till en kortare rem?

m5portal.com
m3portal.com

Sök