3474
Sök

Hur dyr bil kan man köra med bara trafikförsäkring???

1 997 Inlägg
22 april 2009
r-ted skrev:
isak90 skrev:
Jag har alltid haft hel på de bilar jag betalat. (pappa som ägare)

Köpte S70in för 33k, krockade den och fick ut 36k av försäkringsbolaget + att jag fick plocka lite delar som jag sålt för 4k. Alltså fick jag totalt ut 40k -5k i självrisk = 35k. Hade jag bara haft halv/trafik kanske jag kunnat få ut 10-15k i sålda delar? Då gör jag ändå en "vinst" på 20k. Just för s70in betalade jag 4400/år. Ingen farlig summa.

Så jag kommer ha hel så länge jag inte har någon bil som e värd max 5-10k..
// Fredrik

*En bild på s70in med:
http://www1.garaget.org/archive/43/42550/103568/103568-1145315.jpg

så du skriver dina bilar på dina pappa ? härligt  att du erkänner försäkringsbedrägeri på ett öppet forum.

Jag är 19år och bor hemma. Det är helt lagligt att ha en förälder som ägare på en bil man själv brukar då.

Muttley
22 april 2009
Loffe123 skrev:
hm...där sa jag något.

OM bilen är värd 10 000 så måste man köra skadefritt 1 år innan det lönar sig
Är bilen värde 20 000 2 år, 30 000 3 år osv.
Det borde vara en bra tumregel???

måste ändå säga att ditt resonemang inte håller alls.
Kör man på trafik om man köpt en bil för över 50 tusen så har man kastat 50 tusen i sjön om du voltar eller krashar bilen.
har du då en halv eller hel så får du tillbaka en ny bil.

Jag var glad att jag har hel med djurtillägg, fick en sprillans ny front utan självrisk=), och hade jag haft trafik på bilen hade den fortfarande varit krashad för jag ser inget intresse av att skruva själv med bilen när jag smällt med djur.

104 Inlägg
22 april 2009
Loffe123: Jag förstår ditt resonemang men det finns väl ingen här inne som planerar att krocka heller.
Är oturen framme så är den. Man kan inte säga att jag skall köra skadefritt X/år då kommer det att löna sig.

Det är ju en jätte personlig sak det där och det är väll framför allt börsen som avgör vad man har.
Själv tycker jag har man en bil -20k då kan det vara helt ok med bara en trafik försäkring.

Dock börjar man pilla med bilen kan det ändå vara värt att gå upp då mycket som stöld/brand m.m. ofta ingår. Sedan skall man ju vara MYCKET medveten om att försäkrings bolag kommer med mer och mer **
i sidan papper.

Ex som min käre mor var med om:
Helförsäkrad Volvo V70 D5 - 05
kam remmen gick så motorn skar. Hon ringer in till försäkrings bolaget i hop om att få hjälp men ICKE.
** bilen får ej vara mer än 10år eller gått mer än 10k mil

643 Inlägg
22 april 2009
Fyfan den S70 ser inte snygg ut :S. Hur gick de me dig? OT sorry

Teddan
2 495 Inlägg
22 april 2009
isak90 skrev:
r-ted skrev:
isak90 skrev:
Jag har alltid haft hel på de bilar jag betalat. (pappa som ägare)

Köpte S70in för 33k, krockade den och fick ut 36k av försäkringsbolaget + att jag fick plocka lite delar som jag sålt för 4k. Alltså fick jag totalt ut 40k -5k i självrisk = 35k. Hade jag bara haft halv/trafik kanske jag kunnat få ut 10-15k i sålda delar? Då gör jag ändå en "vinst" på 20k. Just för s70in betalade jag 4400/år. Ingen farlig summa.

Så jag kommer ha hel så länge jag inte har någon bil som e värd max 5-10k..
// Fredrik

*En bild på s70in med:
http://www1.garaget.org/archive/43/42550/103568/103568-1145315.jpg

så du skriver dina bilar på dina pappa ? härligt  att du erkänner försäkringsbedrägeri på ett öppet forum.

Jag är 19år och bor hemma. Det är helt lagligt att ha en förälder som ägare på en bil man själv brukar då.

enligt vem ?

här får du veta vad för svar man får från fösäkringsbolagen närman frågar följande frågor

1: Är det tillåtet att köpa en bil och skriva den på mamma eller pappa för att få lägre försäkring, då man i allt annat väsentligt själv äger och brukar bilen?

2: Om det är olagligt, vilka åtgärder vidtar ni om det uppdagas att någon skrivit över bilen på någon annan i syfte att få lägre försäkring?

Volvia svarar:
Citat:
Tack för ditt mail.

Först vill jag bara säga att jag tycker att det är bra att ni tar upp frågan då detta är ett vanligt förekommande problem hos alla försäkringsbolag. I våra villkor kallar vi detta för "försäkrat intresse".

1: Enligt vårt villkor 2.2 står det att försäkringen avser endast försäkringstagarens intresse. Försäkringen gäller endast om försäkringstagaren är fordonets verklige ägare och huvudsaklige brukare.

2: Detta innebär att vi helt kan neka ersättning vid en skada om inte försäkringstagare och brukare är samma person.

Det är aldrig acceptabelt att skriva bilen och försäkringen på någon annan för att få ner kostnaden, man riskerar då att förlora hela bilens värde vid en skada.

Varmt välkommen åter

Vänliga hälsningar

Volvia Försäkringar
Sälj & Service

Karin Tenggren 

Så här svarar Länsförsäkringar:
Citat:
Hej!

Tack för ditt mail.

Det du skriver om kallar vi för försäkrat intresse.

Vid tecknande av försäkring så upplyser vi alltid om att den som är ägare av fordonet ska också vara huvudsaklig brukare av fordonet. Följs inte detta så riskerar man utebliven ersättning vid ev. skada.

Se nedan.

Försäkrat intresse

Försäkrat intresse innebär i skadeförsäkring en koppling mellan försäkrat objekt och objektets laglige ägare. En försäkring gäller för det intresse som består i att värdet av en försäkrad egendom inte minskar eller går förlorat.

Den försäkrade egendomen vid skadeförsäkring skall ha rätt försäkringstagare, nämligen ägaren. Försäkringsbolaget kan göra en utredning vid ett skadeärende för att reda ut om principen om försäkrat intresse följts. Om principen har frångåtts kan försäkringsbolaget sätta ned eller helt neka ersättning.

Välkommen att höra av dig igen om du har några ytterliggare frågor.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

4 001 Inlägg
22 april 2009
P_Jonsson skrev:
Ex som min käre mor var med om:
Helförsäkrad Volvo V70 D5 - 05
kam remmen gick så motorn skar. Hon ringer in till försäkrings bolaget i hop om att få hjälp men ICKE.
** bilen får ej vara mer än 10år eller gått mer än 10k mil

om kamremmen gick så beror det på att bilen troligtvis gått mer än 10k mil med samma kamrem, sånt ska inte täckas av försäkring.

Till Loffe123: det är du själv som får avgöra när det är värt att köra med hel eller halvförsäkring.
Kör man en bil som är värd 20k och trafik kostar 1500 & helförsäkring 1800 så väljer man ju hel.
Kör man en bil som är värd 20k och trafik kostar 1500 & helförsäkring 8000 så väljer man trafik, eller iaf. jag

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 997 Inlägg
22 april 2009
r-ted skrev:
isak90 skrev:
r-ted skrev:

enligt vem ?
Text..

Vi ringde iaf och då var det inga problem. Givetvis använder ju min far bilen också. Men jag står för alla kostnader m.m.

1 997 Inlägg
22 april 2009
Evets skrev:
Fyfan den S70 ser inte snygg ut :S. Hur gick de me dig? OT sorry

Bröt armen och skadade en njuren, satt i passager sätet.. Är återställd idag, snart ett halvår sen

Teddan
2 495 Inlägg
22 april 2009
isak90 skrev:
r-ted skrev:
isak90 skrev:

enligt vem ?
Text..

Vi ringde iaf och då var det inga problem. Givetvis använder ju min far bilen också. Men jag står för alla kostnader m.m.

skit samma, mig gör det inget om du smiter undan några kronor.. tänkte mest att det inte är så bra att skriva.

tur att det gick så bra för dig iaf, kunde kostat dig livet det där

1 997 Inlägg
22 april 2009
r-ted skrev:
isak90 skrev:
r-ted skrev:

enligt vem ?
Text..

skit samma, mig gör det inget om du smiter undan några kronor.. tänkte mest att det inte är så bra att skriva.

tur att det gick så bra för dig iaf, kunde kostat dig livet det där

ca 20k är de så.. tack för omtanken iaf smile

Det kunde det allt ha gjort ja.. usch o fy..

// Fredrik

Byggare Behm
562 Inlägg
22 april 2009
isak90 : Det där är en tolkningsfråga och blir utredarna/handläggarna griniga så kan dom tolka det som DOM vill, med andra ord 0 kr i ersättning förutom personskada.
Försök till överklagan på dom premisserna är hopplöst.

Så lite High Stakes är det allt..  För övrigt skönt att du klarade dig, sett bilen förut här på gorg.
Senast redigerat av _Jonex_ (22 april 2009)

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

Fisketokig
2 997 Inlägg
23 april 2009
r-ted skrev:
hur gör ni som har trafik om ni tex får stenskott i framrutan ?

Letar upp den skyldige och säger några sanningens ord, blir inplockad av polisen för olaga hot några dagar senare.
Åker till tingsrätten och gör upp. Slipper betala skadestånd till stackarn som inte kan sova om nätterna. Slipper betala stenskottet.

Tar sin tid men funkade iaf.
Körde inte min egna bil vid tillfället.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Smålänning
7 887 Inlägg
23 april 2009
Kör bara trafik på mina bilar. Saaben är avställd, så den är helt oförsäkrad...
Volvon kostar 4300 kr/år där jag bor på mig i trafik (sysslar inte med bedrägerier)
kostar runt 6000 i halv, och närmare 8 i hel...

Bilens marknadsvärde är kanske 6000 på sin höjd. Och JAG tycker inte det är värt att betala mer än bilens värde bara i försäkring... Särskilt inte när jag inte skulle få tillbaka mer än skrotvärdet i alla fall då så gamla bilar oftast inte finns värderingslistorna...

r-ted skrev:

Byter rutan? smile Kostar självrisken i matrial (ca 1000 kr) och ca 2 timmars eget arbete som kostar en tvåliters cola och en Double Whopper Meal. wink

Alternativet finns ju också att byta bil för pengarna jag sparat på försäkringen wink

EDIT: Stavfel
Senast redigerat av twin_cam (23 april 2009)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Teddan
2 495 Inlägg
23 april 2009
Martin 9-3 skrev:
r-ted skrev:

Letar upp den skyldige och säger några sanningens ord, blir inplockad av polisen för olaga hot några dagar senare.
Åker till tingsrätten och gör upp. Slipper betala skadestånd till stackarn som inte kan sova om nätterna. Slipper betala stenskottet.

hm.. lät minst sagt lite jobbigt.

hur gjorde du ? leta reda på han som låg framför och sa att han hadde legat för nära dig och skjutit sten på rutan ?

631 Inlägg
23 april 2009
_tedde88_ skrev:
Evets skrev:
och att säga beror på hur man kör är väll lite mupp? 50% av fallen om inte mer är de inte du själv som orsakar krocken utan motpart

det där stämmer absolut inte, förlåt, men det gör det inte
skulle alla olyckor (singeolyckor borträknade) vara orakade av motparten, så skulle det inte finnas några andra olyckor än singelolyckor.

eller fattade jag ditt resonemang fel? rätta mig isf tack

för skulle alla olyckor vara orsakade av motparten så skulle ju aldrig 2 bilar krocka med varandra eftersom då skulle det ju aldrig vara någon som gjorde fel.

Han har faktiskt helt rätt .. Det är du som är ute och cyklar.
Att mer än 50% Skulle vara någon annan som orsakat är inte helt uppåt väggarna, då c:a 15% Av sveriges befolkning är inblandad i 50% Av olyckorna..      Så det är väldigt många olycksfåglar i sverige sad

Sen så sa han inte alla, han sa minst hälften.  Vilket inte är helt orimligt, även om det är överdrivet

DFFL
9 020 Inlägg
23 april 2009
r-ted skrev:
Martin 9-3 skrev:
r-ted skrev:

hur gjorde du ? leta reda på han som låg framför och sa att han hadde legat för nära dig och skjutit sten på rutan ?

Inte minst låter det jävligt fel.

Man kan väl ändå inte rå för om någon råkar köra på en liten sten på motorvägen som flyger upp och träffar ens vindruta?

Nånstans måste man ju dra gränsen. tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Fisketokig
2 997 Inlägg
23 april 2009
FireTraXX skrev:
r-ted skrev:
Martin 9-3 skrev:

Man kan väl ändå inte rå för om någon råkar köra på en liten sten på motorvägen som flyger upp och träffar ens vindruta?

Olyckor händer, men när busstrafiken dundrar på i 100 knyck när de väl släpper på trafiken vid omläggningsarbeten så det bara yrar sten omkring när man möter dem så tänker inte jag betala stenskotten.

Chefen på bolaget vägrade att lämna ut namn och kunde intyga att föraren hållt 30km/h som skyltarna säger och att han låg i bilkö hela sträckan. Han satt dessutom på kontor 70 mil därifrån.
Därför håller jag honom helt ansvarig.

Bussen var för övrigt inte ens försenad när den kom fram. Trots flaggvakter=stopp och nedsatt från 90 till 30.
Schemat är pressat från början så det finns ingen chans att köra in tid så det säger väl en hel del.
Senast redigerat av Martin 9-3 (23 april 2009)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Teddan
2 495 Inlägg
23 april 2009
Busschafförer är nog bland dom största svinen på vägarna .... speciellt swebus express och liknande

DFFL
9 020 Inlägg
23 april 2009
Martin 9-3 skrev:
FireTraXX skrev:
r-ted skrev:

Olyckor händer, men när busstrafiken dundrar på i 100 knyck när de väl släpper på trafiken vid omläggningsarbeten så det bara yrar sten omkring när man möter dem så tänker inte jag betala stenskotten.

Chefen på bolaget vägrade att lämna ut namn och kunde intyga att föraren hållt 30km/h som skyltarna säger och att han låg i bilkö hela sträckan. Han satt dessutom på kontor 70 mil därifrån.
Därför håller jag honom helt ansvarig.

Bussen var för övrigt inte ens försenad när den kom fram. Trots flaggvakter=stopp och nedsatt från 90 till 30.
Schemat är pressat från början så det finns ingen chans att köra in tid så det säger väl en hel del.

Ja, det är kanske inte så smart av honom.

Jag trodde att det var ett vanligt (Så har jag fått mina stenskott iallafall) scenario, alltså att du legat bakom någon på en väg. (Utan vägarbete)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

482 Inlägg
23 april 2009
äh det är en fråga om mod, hur mycket man har råd att förlora. jag skulle alldrig ha bara trafik på en bil som är värd mer än 10 000, om man lånar pengar till att köpa bilen så tycker jag man måste ha hel oavsett summa den kostar att köpa, Om det nu är för dyrt med hel lr halv så köp en gammal kadett, mb compakt lr duett kostar under 1000 spänn helåret för mig i hel tongue

just real power
no turbo shit

Sök