4021
Sök

Medelbränsleförbrukning.. Enligt färddatorn vs verkligheten..

Adder
972 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
Har undrat en sak en längre tid ang medelförbrukningen som färddatorn visar.

Både på en Saab 9000 jag hade innan samt nuvarande bilen en Volvo C70 har samma fenomen inträffat..

Nämligen detta:

Jag nollställer färddatorn vid full tank.

När jag kör visar den en medelförbrukning av 1 l/mil för enkelhetens skulle.

Ligger man på lite så går den upp till 1,2l/mil, men snål kör man gärnet efter de är de klippt omöjligt att få ner förbrukningen nämnvärt..

När tanken nästan är tom så står mätarn på säg ca 1 l/mil.

Men tar man soppan man får i till full tank genom milen trippen står på så blir de mellan 0,8-0,9 l/mil..

De jag vill komma till är att de är hur lätt som helst att få upp medelförbrukningen bara man har tung högerfot några km så sticker den iväg men ett litet helvete att få ner den fast man snålkör som 17..

Finns de något enkelt svar på varför de är så här ? Säkerhets tänk för att de inte ska inbilla kunderna att den drar mindre än den gör, eller ?
Senast redigerat av Adder (22 april 2009)

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

Adder
972 Inlägg
22 april 2009
Trådstartare
Är det ingen som kan ha den blekate varför de blir så här ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

R1 driver!
5 128 Inlägg
22 april 2009
Säg iaf till när du får svar, min gör likadant tongue Fast efter ett tag visar den t.ex. 0,8. Men när man räknar på den drack den strax över 0.9

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
22 april 2009
färddatorerna visar alltid lite fel, vissa visar för hög förbrukning andra för låg..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

1 814 Inlägg
22 april 2009
beror helt enkelt på hur den räknar...de räknar ju inte nytt värde var 10km direkt, utan de kollar på hur pass mycekt du gasar, hastighet osv...

3 138 Inlägg
23 april 2009
Visar trippen exakta kilometerna eller diffar den lika mycket som hastighetsmätaren?
Att en hastighetsmätare diffar 10% (visar 110 när bilen kör i 100) är inte ovanligt.
Diffar trippen lika mycket får man fram 0,9L/mil när man räknar men bilen drar i verkligheten 1L/mil...

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
23 april 2009
har lärt mig en sak iaf att man ska inte lita på saabs färddatorer "dock ända bilen jag haft med färddator"

på den 9000 jag hade stog de att de va 0 km kvar tills soppan va slut jag åkte närmare 5 mil innan den äns började hosta och ha sig en annan gång skulle de va flera mil kvar men fick soppa torsk direkt

efter de litar jag aldrig på dem

12 086 Inlägg
23 april 2009
Jag har samma fenomen fast tvärt om tongue

Min dator säger ett snitt på 1.4 fast verkligheten säger 1.6

Adder
972 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
viccoA skrev:
Visar trippen exakta kilometerna eller diffar den lika mycket som hastighetsmätaren?
Att en hastighetsmätare diffar 10% (visar 110 när bilen kör i 100) är inte ovanligt.
Diffar trippen lika mycket får man fram 0,9L/mil när man räknar men bilen drar i verkligheten 1L/mil...

Fatta aldrig de där men när jag ringde till volvo och fråga om de kunde ställa om h-mätaren så den gick rätt så sa de att de kanske kunde de men km-räknaren samt trippen gick ej fel.. Men känns lite lurigt ändå..

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

Sök