"pulserande" gaspedal.

Andreas_ace
12 augusti 2008 · 375 Inlägg

Volvo 740gl-90
b230F.

Halloj!

Har ett underligt problem, har egentligen en drös. Men jag får ta detta nu.

Hade varit idag och bytt motorolja, olja för bakaxel och växellåda.

Påvägen hem från hallen så märker jag att gaspedalen börjar pulsera och man hör ett klickande ljud.
Detta börjar vid ca 2800rpm, och vid alla växlar.
Det pulseerar ca 2gr/sek vid 2800rpm och ökas med varvtalet.
Pulserandet är ganska svaget, men man känner det utan problem.

Detta har pågått hela dagen. Dock så provade jag bara för skojsskull att dra i värme reglaget för värme och då försvann pulserandet.

Provade dra upp bilen i 3000rpm på 2:an. Drog i värme reglaget mott kallt läge, när man har på ca 75% kall så börjar pulserna komma och drar man mot värme så avtar dem.

Så vart ligger felet och hur kan detta påverka gaspedalen? typ att motorn vibbrerar?
Motorn spinner på lika bra vid alla varvtal, så inga misständningar eller effekt förlust.

Volvo 740GL (1990)
Ando162 Volvo 162
13 augusti 2008 · 26 Inlägg

kolla gas wiren så du inte råkade komma åt den... sitter ju ändå rätt nära oljestickan...

geraldgee
26 april 2009 · 21 Inlägg

Jag har också exakt samma fel på min nyligen inköpta 740 GL Kombi  -89. Undrade som fan vad det var men testade att ändra värme reglaget coh problemet försvann precis som beskrivet ovan. Lite jobbigt dock om man skall behöva köra med lite värme på för att det inte ska "knäppa". Särskilt nu under sommaren. Vad beror detta på? Hur åtgärda?

Senast redigerat av geraldgee (26 april 2009)

Audi 100 AVANT 2,3 E CD "Autobahn-kryssare" (1991)
Stridh
26 april 2009 · 67 Inlägg

Rätt vanligt på volvomotorer att när motor kuddarna (fästena) blir slitna så rör sig hela motorn. detta kan medföra att wiren rör sig med motorn och det känns i pedalen.

Senast redigerat av Stridh (26 april 2009)

BMW E36 Coupe "Turbo" (1994)
geraldgee
26 april 2009 · 21 Inlägg

Och när man rör värmereglaget typ 1,5 cm så ordnar det till sig eller?
Jag är inte så insatt men jag har vädigt svårt att tänka mig att just detta felet skulle vara motorkuddarna, men jag kanske har fel..
Den har ju 32000 mil på mätaren så motorn har ju vart med en del.

Senast redigerat av geraldgee (26 april 2009)

Audi 100 AVANT 2,3 E CD "Autobahn-kryssare" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang