4035
Sök

Problem efter byte från vinter- till sommardäck (BWM-AEZ).

3 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
Hej!

Jag har en BWM 320i från -00 som jag igår bytte till sommardäck på. Eftersom jag köpte denna bil i vintras har jag inte gjort det tidigare. Har stött på lite problem med vibrationer och tjut.

Vinterfälgen är BWM orginal alufälg och sommarfälgen är 18" AEZ. Bytet fram fungerade problemfritt och där sitter muttrarna stenhårt. Däremot bak höger så vill inte muttrarna sluta "dra", det blir inte stumt så att säga. Funderade på om det var gängpaj så jag skruvade ut och tittade men hittade inget fel. Dessutom skruvade jag av en av muttrarna, trots att det inte krävdes någon större kraft för att göra det.

På vänster bak gick det att skruva två muttrar stumt medan de tre återstående betedde sig lika som höger bak, muttrarna ville inte sluta dra.

När jag kör bilen så vibrerar det i bilen vid högre hastigheter, över ca 70-80 km/h. Några vibrationer i ratten är det inte fråga om utan man känner det i sätet.

Vid låg hastighet hörs ibland ett tjutande ljud bakifrån.

Så jag funderar på vad som kan tänkas vara problemet? Någon som har någon erfarenhet eller tips av detta?

Muttrarna jag har är koniska. Behövs det några specialmuttrar till AEZ-fälgarna? Jag har svårt att tänka mig det när infästningen fram kändes perfekt.

Fattas det någon centreringsbricka (eller vad det heter). Har svårt att tänka mig det också av samma anledningen som ovan. Men jag är ju långt ifrån en expert så jag vet inte.

Tack på förhand!

3 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
Skulle kunna vara det, ja. Men samtidigt känns det väl osannolikt när två av fem bultar går stumt på ett av däcken och när det de fram sitter finfint.

3 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
Jag skruvade loss en bult från fälgen vilket det tjutande ljudet kommer från och ser att jag har dragit isär själva bulten när jag skruvade dit dem. Det var alltså så den tidigare omnämnda bulten gått av.
Detta kan väl knappast vara normalt?

Jag tänker köpa nya bultar till bakfälgarna, men detta lär väl inte åtgärda vibrationerna jag märker i högre hastigeter? Om det inte är så att pga de dåliga bultarna så har inte fälgen suttit tight?

Sök