5591
Sök

Lufta kylsystemet på 9-3og Aero

49 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
Hej!
Är så att jag nyss har skruvat lite med saaben och va då bland annat tvungen att plocka bort några kylarslangar.
Passade på att byta termostaten och fyllde sedan på med glykol och startade upp.
Det konstiga var att kylarfläkten slog till på en gång fast motorn var kall. Och vattnet pumpas inte runt och blev varmt, fast den stog ett bra tag på tomgång.
Tempmätaren visar normaltemp.

Antar att kylsystemet behöver luftas, och då undrar jag, Hur gör jag det? Finns det nåt/några luftnipplar någonstans osv?

Vore tacksam för snabba svar / SA

49 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
Dunken skrev:
Det var inte fläkten till ac'n som starta då??
Jag har då inte hört talas om att man måste lufta..
//Dunken

Nej det var kylarfläkten som gick igång. Jag antar att det måste luftas eftersom vattnet inte pumpas runt som det ska.

Dunken
28 april 2009
SaabAeroo skrev:
Och vattnet pumpas inte runt och blev varmt, fast den stog ett bra tag på tomgång.

Och hur vet du att inte vattnet pumpas runt och blir varmt???

Visar mätarn att det är ok varför bekymrad då???
//Dunken

49 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
Dunken skrev:
SaabAeroo skrev:
Och vattnet pumpas inte runt och blev varmt, fast den stog ett bra tag på tomgång.

Och hur vet du att inte vattnet pumpas runt och blir varmt???

Visar mätarn att det är ok varför bekymrad då???
//Dunken

Eftersom slangarna inte blir det minsta varma så antar jag att det inte går runt, fastän att motorn i övrigt är dyngvarm.

Jag vågar inte låta bilen stå på tomgång överdrivet länge ifall den inte blir kyld som den ska.

2 164 Inlägg
28 april 2009
Så här ska du göra.
Precis efter bytet av slangar m.m fyller du upp max.
Varmkör motorn och sen fyller upp till max strecket igen.
Sen är de ingen fara att köra.
Du kollar bara nivån så du dragit åt allt.

MVH

511 Inlägg
28 april 2009
så länge motor tempratuern inte går på rött så är det ingen fara för motorn,
sen får du göra precis som fredrik-79 säger för du har nog inte fyllt tillräkligt med vatten det krävs rätt mycket så får du fylla eftersom, sen kan du ju öppna på kylar locket och trycka på slangarna så ser du ju att du får upp vatten där och jag skulle nog tro att du har vatten som rinner fast inte så mycket eftersom du har för lite vatten i den just nu.

mvh kristofer

Projekt, BMW 328 e46 Schmiedmann Black Edition
Projekt Fort Sierra med 9000TurboX

49 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
halvorsen skrev:
så länge motor tempratuern inte går på rött så är det ingen fara för motorn,
sen får du göra precis som fredrik-79 säger för du har nog inte fyllt tillräkligt med vatten det krävs rätt mycket så får du fylla eftersom, sen kan du ju öppna på kylar locket och trycka på slangarna så ser du ju att du får upp vatten där och jag skulle nog tro att du har vatten som rinner fast inte så mycket eftersom du har för lite vatten i den just nu.

mvh kristofer

Tack för svaren! När jag var ut och kika igen så hade vattennivån sjunkit ner och jag fyllde på mer, sen löste allt sig självt!
Tack för hjälpen:)

Sök