350hk vid 5000varv/min.. Vad menas??

trippelturbo Trucker
3 maj 2009 · 2 710 Inlägg

Hej,

ja, som topic lyder.. nu var detta bara ett exempel men vad menas med själva begreppet??
Menas det kanske att man får ut allt vid så mkt varv eller? det är ju samma med Newtonmeter..


Tack

Fart missbrukare
Hammarslag Inläggskritiker
3 maj 2009 · 990 Inlägg

Ja att när motorn snurrar i 5000rpm så utvecklar den 350hk.
Newton varrierar kraftigt beroende på cyl volym, momentbegränsning osv. Jag har ingen momentbegränsning i min bil längre, eftersom lådan nu pallar sjuka vrid.
Sen beror det på hur man ställer tändning osv med.
Vissa vill ha lite vrid, andra mycket. Det där är lite otydligt.

Tänk en F-1 bil, 800hk men endast ca 300nm

Är väl lite som att jämnföra en 2taks cross o en 4takts.

Senast redigerat av Hammarslag (3 maj 2009)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
Marlboroman
3 maj 2009 · 8 234 Inlägg

Det talar egentligen bara om att du har en viss effekt vid ett visst varvtal. Oftast så är det ju tal om toppeffekten, men inte alltid, det beror lite på.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
fredda_king Fotograf
3 maj 2009 · 1 319 Inlägg

man har alldrig alla hästar över hela registret.  kanske har 300hk upp till 4000varv sen får man med sig resten stegrande upp till 5000rpm där du har som mest sen dalar det neråt igen. därför man ska växla vid rätt varv å sådant så man har kraften hela tiden även efter en växling

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
Hammarslag Inläggskritiker
3 maj 2009 · 990 Inlägg

fredda_king skrev:
man har alldrig alla hästar över hela registret.  kanske har 300hk upp till 4000varv sen får man med sig resten stegrande upp till 5000rpm där du har som mest sen dalar det neråt igen. därför man ska växla vid rätt varv å sådant så man har kraften hela tiden även efter en växling

Ja exakt, ända sättet att kontra detta är med en tex bananpassaddrevad/tight låda.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
Dansken-
3 maj 2009 · 950 Inlägg

De flesta är eniga om att där finns följande matematisk samband mellan Nm, Hk och Varvtal:

Nm = (Hk * 7021,5) / Varvtal

Hk = (Nm * Varvtal) / 7021,5

Varvtal = (Hk * 7021,5) / Nm

Så om du har en momentkurva, kan du beräkna effektkurvan.

schnauz
3 maj 2009 · 1 758 Inlägg

Precis, när man talar om hästkrafter i en motor så talar man så gott som alltid om "toppeffekt" - alltså motorns maximala effekt, men den effekten har man enbart vid ett visst varvtal - inte genom hela registret.
Lägger in en graf som illustrerar hur det kan se ut:
http://www.bahntech.com/Images/products/Auto_Dyno/ScreenShots/Horsepower/Graph.1.jpg
Vid 3000 rpm utvecklar denna motorn som synes cirka 125 hk, vid 5000 rpm cirka 260 hk och vid cirka 6700 rpm har vi toppeffekten på 350 hk.

Senast redigerat av schnauz (3 maj 2009)

Atlaz745 Mannen myten legenden
3 maj 2009 · 179 Inlägg

schnauz skrev:
Precis, när man talar om hästkrafter i en motor så talar man så gott som alltid om "toppeffekt" - alltså motorns maximala effekt, men den effekten har man enbart vid ett visst varvtal - inte genom hela registret.
Lägger in en graf som illustrerar hur det kan se ut:
http://www.bahntech.com/Images/products … raph.1.jpg
Vid 3000 rpm utvecklar denna motorn som synes cirka 125 hk, vid 5000 rpm cirka 260 hk och vid cirka 6700 rpm har vi toppeffekten på 350 hk.

att d evar skillnad visste jag men en så kompiös skillnad..

wooooommm, pschii, wooooommmm
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang