4683
Sök

Har alla turbovilar "bränslekylare"?

3 235 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
Hej,

häromdagen gjorde jag service på mina föräldrars BMW X-5 Schintzer 2004 med 3 liters turbodiesel. Bytte olja, alla filter, och när jag höll på med att byta luftfiltret såg jag att från insuget gick det två slangar: en slang till luftiltret, och den andra till dieselfiltret...Märkligt tänkte jag, och demonterade slangen för att se, och där satt det en "bränslekylare" efter dieselfiltret. En liten fyrkantig, ser ut som en liten intercooler. Den satt mellan bränslefiltret och spridarna, och den är till för att kyla ner dieseln innan den sprutas in. Jag har aldrig sett nåt likande tidigare, och undrar om en sådan bränslekylare sitter på alla turbobilar, eller är det bara BMW som hittar på nya finesser?
Ska försöka lägga ut en bild senare...

1 749 Inlägg
6 maj 2009
Bränslekylare?
På blocket var det ett företag som hade tagit fram en bränslevärmare till diesel.
Lite utanför ämnet men jag ville skriva det ändå.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

2 230 Inlägg
6 maj 2009
ja kall soppa är väll bättre än varm? eller?
har dock aldrig sett nå sånt

så kan det vara då det inte blev som det skulle

3 235 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
Ja, jag kan tänka mig att på en turbobil ska allt som ska förbrännas helst vara kallt.
Jag tror det hade passat bättre på en bensinare med uppskruvat ladd, men på en diesel...

Dieslevärmare är väl för att värma upp motorn vintertid?

Sök