4891
Sök

Bilköp av bilfirma, hjälp!

16 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
Imorgon ska jag köpa min första bil. Har valt att köpa av en bilhandlare för det känns mer tryggt. Men jag har ingen erfarenhet alls av bilköp. Vad bör jag tänka på? Kan en hel del om bilar men känner mig ändå lite nervös när det handlar om så stora summor med pengar. Kommer vara helt själv vid köpet då ingen bekant kunde följa med. Papper, kontrakt, garantier, prutning mm.. Tacksam för alla svar!

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
7 maj 2009
Du har alltså redan bestämt dig om bilen? Eftersom du är säker på att det är imorgon.
Då antar jag att ni redan pratat pris o.s.v.

Skriv inte på om det inte känns 100%. Är något fel, undersök det. Provkör, känn/titta på bilen och gå igenom alla papper tills det känns bra. Gör det inte det så leta efter en annan bil.

Lyssna inte på säljarens "jag kan inte gå ner mer i pris, den är redan nedsatt". Köparen bestämmer vilket pris han är villig att betala, säljaren kan inte begära överpris.

Få med en grundservice på köpet. Brukar inte vara något problem alls. Ser jag som självklart när man köper via en handlare.

Vinterdäck? Vill du ha dragkrok? De kanske kan sätta på en "på köpet"?

Bilförsäljare är hala typer men det inser man inte förrän pappret är påskrivet.

Får man fråga vad det är för bil?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

16 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
John87 skrev:
Du har alltså redan bestämt dig om bilen? Eftersom du är säker på att det är imorgon.
Då antar jag att ni redan pratat pris o.s.v.

Skriv inte på om det inte känns 100%. Är något fel, undersök det. Provkör, känn/titta på bilen och gå igenom alla papper tills det känns bra. Gör det inte det så leta efter en annan bil.

Lyssna inte på säljarens "jag kan inte gå ner mer i pris, den är redan nedsatt". Köparen bestämmer vilket pris han är villig att betala, säljaren kan inte begära överpris.

Få med en grundservice på köpet. Brukar inte vara något problem alls. Ser jag som självklart när man köper via en handlare.

Vinterdäck? Vill du ha dragkrok? De kanske kan sätta på en "på köpet"?

Bilförsäljare är hala typer men det inser man inte förrän pappret är påskrivet.

Får man fråga vad det är för bil?

Tackar för svaret!

Jo jag har nästan bestämt mig helt.. Har prutat 5 tusen via telefon redan. Nyservad och nybesiktad + vinterdäck. Är en peugeot 206 rc..

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
7 maj 2009
lubert_86 skrev:
Tackar för svaret!

Jo jag har nästan bestämt mig helt.. Har prutat 5 tusen via telefon redan. Nyservad och nybesiktad + vinterdäck. Är en peugeot 206 rc..

Är du nöjd med bilen, priset och handlaren så är det bara att handla smile

Jag skriver handlaren för att det faktiskt också spelar roll. Blir det något som kommer upp i efterhand så kommer det bli mycket enklare med en vettig kontaktperson på bilfirman.
Allt handlar inte enbart om att hämta bilen, även om det är det enda man tänker på vid köpet tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

511 Inlägg
7 maj 2009
Hur långt har den gått?
årsmodell?
vad är priset?
vilka garantier får du på bilen?
får du någon betald försäkring eller något liknande?

dom tar alltid ett förbannat stort överpris mot för vad bilens värde står i och du får ju aldrig tillbaks den delen när du säljer den men ifall man gillar bilen så är det ju inget problem,
men se till att få fin fina garantier osv.
som sagt titta igenom papper och allt så du inte ser något tråkigt efter köpet,
titta överalllt så du inte hittar massa skavanker dom brukar ju ha rubbat bilen och polerat dom riktigt fint så du ser sällan massa missöden på den, om man inte tittar noga, och det kan man pruta på.

hoppas du kan läsa lite är ordblind... haha

Projekt, BMW 328 e46 Schmiedmann Black Edition
Projekt Fort Sierra med 9000TurboX

1 050 Inlägg
8 maj 2009
Du är redan "BLÅST" ioch med att Du väljer en Peugeot. (problembil)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Tok i sina bästa dar
386 Inlägg
8 maj 2009
E-30 skrev:

Dummaste svaret ja sett... morsan har haft Peugeot i flera år både 206 och 406 dom har funkat klockrent
beror ju mycke på hur man vårdar bilen och sådär o inte spöar skiten ur den ingen bil håller för sånt,
morsans 206 var jävligt rolig o köra lite go cart känsla ja tycker du ska slå till på den smile

tjooolihoo

Saaboholic
3 129 Inlägg
8 maj 2009
Även om jag inte håller med ovanstående måste jag ändå ge han rätt till en viss del.
Peugeot är enligt min mening mer svårmeckad än flera andra bilar dock vet jag inte hur det är med problem osv, det lär väl vara högst individuellt.

Torger skrev:
E-30 skrev:

Dummaste svaret ja sett... morsan har haft Peugeot i flera år både 206 och 406 dom har funkat klockrent
beror ju mycke på hur man vårdar bilen och sådär o inte spöar skiten ur den ingen bil håller för sånt,
morsans 206 var jävligt rolig o köra lite go cart känsla ja tycker du ska slå till på den smile

"Liberty of thought is the life of the soul"

Sir Real
390 Inlägg
8 maj 2009
håller inte alls med har haft 2 st clios och en 206 och har haft mindre problem med dom än tillexempel volvosarna jag haft.

1 050 Inlägg
8 maj 2009
Peugeot tillhör skaran av s.k problembilar. Står mest på verkstaden. (eller på skroten) big_smile

1. Fiat
2. Renault
3. Peugeot
4. Citroen
5. Alfa Romeo.

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Saaboholic
3 129 Inlägg
8 maj 2009
Som jag sa tidigare, det var bara min personliga åsikt, dock har ju franska bilar länge vart mer eller mindre kända för att vara mer problematiska att MEKA med SJÄLV, än t.ex Volvo & SAAB.

"Liberty of thought is the life of the soul"

Sök