2228
Sök

Euromaster däck är det regummerat?

175 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
#1
Hej,

Jag ett par däck som heter Euromaster. Är det regummerade däck? De är konstigt slitna längst in, så att de blivit ojämna. De har gått som bakhjul sedan jag köpte dem, men jag har inte märkt något innan nu när jag ville ha dem fram.

Är det för att det är dåliga regummerade däck, jag förstår egentligen inte hur de kan bli ojämna, och bara längst in (på axeln), jag tycker de borde slitas jämnt av att de roterar.

3 259 Inlägg
10 maj 2009
#2
Är det personbilsdäck du menar? Isåfall är dom inte regumerade! Att dom har blivit "vågslitna" beror på antingen att du kört med obalans länge eller att du kört med dåliga stötdämpare! Eller är det stora fläckar som är blanka eller mer slitna på dom? Isåfall har du fått seperation i korden och det beror nog på åldern på dom...

MVH/Jon
Senast redigerat av JonR (10 maj 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

5 089 Inlägg
10 maj 2009
#3
är väll hjulinställningen på bilen som är kass om dte är sneslitet? Eller har dte släppt från korden?

\Lindgren

175 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
#4
Ja, det är personbilsdäck. Det är alltså inte ojämnt längs med, utan flata partier, så det känns som om jag lör med ett åttakantigt däck, jag överdriver förstås, men bara så ni förstår principen, "åttakantigheten" finns bara längst in, man känner det med handen och ser det, längst ut är det bra.

Jag vet inte om det har släppt från Korden, hur ser man det?



JonR skrev:
är det stora fläckar som är blanka eller mer slitna på dom? Isåfall har du fått seperation i korden och det beror nog på åldern på dom...

Däcken är tillverkade 1203. men har kanske 4-5mm kvar så de är ju gamla, men inte så slitna. Ja, det ser ut som partier om 6 cm är mer slitna än övriga.
Senast redigerat av Roaster (10 maj 2009)

3 259 Inlägg
10 maj 2009
#5
Vore kalas om du kunde slänga upp en bild... Men som du beskriver det så gissar jag på separation(eller hur fan det stavas!smile )

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

3 259 Inlägg
10 maj 2009
#6
Om du har ytor som en handflata som är blanka eller om du märker obalans redan i låga hastigheter ca 20-50km/h så är det separation... eller om du har bölder på slitbanan tex.. ställen som står ut mer än resterande slitbana..

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

175 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
#7
Här är bilden, det är väl inte lätt att se något, men man ser att den är mycket mer slliten ett par cm (syns på lammellernas tjocklek i kanten), och att det är "hyffsat" bra med mönsterdjup på resten, samt att det bara är längst in som problemet finns. Detta förekommer på fler ställen.

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=652127

https://www1.garaget.org/gallery/archive/112698/652127_u3j6sp.jpg

Obalans märks redan i 20km/h.

Jag får ju byta däck förstås, men jag är nyfiken på varför det hänt, är det t.ex. hjulinställning så vill jag ju få det fixat innan mina nya däck ser likadana ut.
Senast redigerat av Roaster (10 maj 2009)

3 259 Inlägg
10 maj 2009
#8
Tycker det ser ut som separation... hur som helst så är däcket skrot!smile

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

175 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
#9
ok, för hjulinställningsproblem skulle inte ge problem bara på vissa ställen, inte sant?

Det var därför jag frågade om detta var ett regummerat däck, sådant här skall väl inte hända normalt? Kanske är Euromaster ett dåligt däck? De satt på denna bilen när den köptes, för mig är det första gången jag ser detta.

3 259 Inlägg
10 maj 2009
#10
Nej inte är det fel på hjulinställningen inte! Det är ett lågprisdäck men inget skitdäck men man vet ju aldrig om däcket har belastats hårt som överlast eller väldigt hög hastighet tex, sånt kan få däck att separera! Eller om någon har lagat en punktering där en grov skruv har sabbat korden så dom gått av tex..  Det är inget ovanligt att det händer med lågprisdäck efter några år, dock mycket mer vanligt på regumeringar då det händer titt som tätt!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

5 089 Inlägg
10 maj 2009
#11
klackresning är vad det är.. Väldigt vanliga på bland annat saab 9-5. bara att byta bussningarna i bakvagnen och göra en hjulinställning så blir det bra. och byta däcken då också förståss:)

\Lindgren

175 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
#12
Jag hittade detta, verkar finnas fler med samma problem, http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1 … 804f39555.

Mina däck med problemet har suttit bak i minst 2000mil, men var dom satt innan har jag ju ingen aning om, kanske t.o.m. på en annan bil, men det tror jag inte, bilen är köpt hos en fordhandlare, det är alltså en ford mondeo.

Jag kollade vinterdäcken, och kunde inte se någon tendens till något liknande.

Jag kommer att byta de två däcken (känns ju inte som om jag har något alternativ. synd om det hela, det hade ju kunnat gå två säsonger till) som sitter på samma axel i veckan. Får se vad däckkillen säger om orsaken så har vi en tredje åsikt.

Eftersom vinterdäcken ser ok ut så avvaktar jag med hjulinställningar och annat och inspekterar detr när det är dags att skifta igen.
Senast redigerat av Roaster (10 maj 2009)

3 259 Inlägg
10 maj 2009
#13
FLindgren skrev:
klackresning är vad det är.. Väldigt vanliga på bland annat saab 9-5. bara att byta bussningarna i bakvagnen och göra en hjulinställning så blir det bra. och byta däcken då också förståss:)

Tror knappast man känner obalans i 20km/h av klackresning eller vågslitage som det heter...

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

5 089 Inlägg
10 maj 2009
#14
JonR skrev:
FLindgren skrev:
klackresning är vad det är.. Väldigt vanliga på bland annat saab 9-5. bara att byta bussningarna i bakvagnen och göra en hjulinställning så blir det bra. och byta däcken då också förståss:)

Tror knappast man känner obalans i 20km/h av klackresning eller vågslitage som det heter...

Jopp, hela bakvagnen skakar ju när varannan klack är högre än den andre.

\Lindgren

3 259 Inlägg
10 maj 2009
#15
Det gör den inte.. det som händer är att det låter som ett hjullager är slut vid vågslitage.. Om bussningar är slut i bakvagnen kan det skaka men inte beror det på att däcket är vågslitet utan det blir vågslitet pga av skakningarna.. det blir ju inte orunt för att varannan klack är olika hög... Och det är orundhet som ger obalans!

MVH/Jon
Senast redigerat av JonR (10 maj 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

175 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
#16
i mitt fall är det inte varannan klack, utan 3-4 ställen på däcken som är platta, som efter en extrem inbromsning, men det kan inte vara med den bilen i så fall, eftersom den har ABS (och ESP), dessutom är de som sagt bara på insidan, på något ställe går det in nästan till mitten av däcket, men avtar snabbt. som en triangel som är 6 cm längst in på däcket och har sin topp i mitten av däcket.

Så här stora är de flata områdena. http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … mage=65236

https://www1.garaget.org/gallery/archive/112698/652364_f7k0ng.jpg

det börjar dock vid kanten vilket jag inte ritade in, de är ju inte flata där eftersom däcket rundas av.

Det finns även något ställe med upphöjning istället för inbuktning.

Som sagt, jag får fixa nya däck, men är mer nyfiken på om jag bör se det som ett tecken på något annat som bör åtgärdas. Jag tycker dämparna är mycket bra, bilen har bara gått 6000mil och ligger fint på vägen.
Senast redigerat av Roaster (10 maj 2009)

Saabifierad
2 031 Inlägg
11 maj 2009
#17
Nu för tiden brukar det stå på däcket om det är regummerat eller ej. Har själv ett par regummerade däck och det står klart och tydligt.

Du skriver att din bil enbart gått 6000 mil så det kan inte beror på axeln, vad är det för bil? är det en äldre Ford går deras mätarställning endast till 9999 mil.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

3 259 Inlägg
11 maj 2009
#18
Det där är garanterat separation efter att ha sett dom bilderna! Inget som har med bilen att göra utan det är däcket som helt enkelt har gett upp!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

175 Inlägg
15 maj 2009
Trådstartare
#19
Fick däcken bytta idag. Killen på däckfirman hade ingen aning om vad det var. Nu har jag nya däck i alla fall, som inte låter som om de är åttakantiga.

Tack för alla tips!


Sök