Saab 9-3 00 Problem med bränsleförbrukning

mevvan
17 maj 2009 · 56 Inlägg

Hej gott folk !
Jag har en Saab 9-3 00 som jag idag installerade baslåda och slutsteg på, därefter när jag skulle dra ut en sväng efter flera timmars arbete så kollar jag bränsleförbrukningen på färddatorn och det står 24.6 L/100Km
Och det där är ju SJUKT för mycket brukar ligga på 10.0/11.0. Min fråga är då kan det ha göra med installationen att göra? Att något har blivit fel? En annan sak är också den att polaren varvade bilen på tomläge ganska rejält innan jag körde ut den kan det ha något med saken att göra? Jag va klar med installationen vid 23:30 märkte bränsleförbrukningen vid 00:30 körde runt lite mer och den sjunker ju längre jag kör men sedan går den upp igen när jag står stilla?

Någon som har en aning av vad det kan vara? roll

Allx
17 maj 2009 · 321 Inlägg

Helt normalt

EViLution!
mevvan
17 maj 2009 · 56 Inlägg

att min bil drar 24 liter på 100 km ? haha troligt att det kan vara normalt:( då den aldrig gjort det förr men ser ironin i det du säger big_smile

Senast redigerat av mevvan (17 maj 2009)

Crille_9_5 BioPower by MapTun
17 maj 2009 · 238 Inlägg

Inte som så att du släppte på batteri polen så allt nollades? Då visar SIDen mycket på än gång om man gasar..

Maptun #3 BioPower Inviduell
Rock-Star
17 maj 2009 · 2 982 Inlägg

Crille_9_5 skrev:
Inte som så att du släppte på batteri polen så allt nollades? Då visar SIDen mycket på än gång om man gasar..

nollställ den manuellt. därefter kör ett par mil så får du nog korrekta värden

mevvan
17 maj 2009 · 56 Inlägg

Crille_9_5 skrev:
Inte som så att du släppte på batteri polen så allt nollades? Då visar SIDen mycket på än gång om man gasar..

Hmm jo bilen nollades ett par gånger inte helt omöjligt att det är pga det roll


Residence skrev:

Crille_9_5 skrev:
Inte som så att du släppte på batteri polen så allt nollades? Då visar SIDen mycket på än gång om man gasar..

nollställ den manuellt. därefter kör ett par mil så får du nog korrekta värden

när du säger nollställ manuellt vad menar du ? men visar den bara så mycket men ändå så drar bilen som vanligt? Dvs att det är SIDen som har dåliga värden?

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
17 maj 2009 · 6 170 Inlägg

mevvan skrev:

Crille_9_5 skrev:
Inte som så att du släppte på batteri polen så allt nollades? Då visar SIDen mycket på än gång om man gasar..

Hmm jo bilen nollades ett par gånger inte helt omöjligt att det är pga det roll


Residence skrev:

Crille_9_5 skrev:
Inte som så att du släppte på batteri polen så allt nollades? Då visar SIDen mycket på än gång om man gasar..

nollställ den manuellt. därefter kör ett par mil så får du nog korrekta värden

när du säger nollställ manuellt vad menar du ? men visar den bara så mycket men ändå så drar bilen som vanligt? Dvs att det är SIDen som har dåliga värden?

Plocka fram bensinförbrukningen på SIDen -> håll inne clear -> nollad -> kör någon mil så ska du se att det blir bättre wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Crille_9_5 BioPower by MapTun
17 maj 2009 · 238 Inlägg

mevvan skrev:

Crille_9_5 skrev:
Inte som så att du släppte på batteri polen så allt nollades? Då visar SIDen mycket på än gång om man gasar..

Hmm jo bilen nollades ett par gånger inte helt omöjligt att det är pga det roll


Residence skrev:

Crille_9_5 skrev:
Inte som så att du släppte på batteri polen så allt nollades? Då visar SIDen mycket på än gång om man gasar..

nollställ den manuellt. därefter kör ett par mil så får du nog korrekta värden

när du säger nollställ manuellt vad menar du ? men visar den bara så mycket men ändå så drar bilen som vanligt? Dvs att det är SIDen som har dåliga värden?

Om du håller inne clear tills det står cleared i displayen så nollställer du manuellt.

Sen att den visar högt på än gång beror på att du till exempel gasar på just då. Den visar precis var den drar när du ger på. Kör lugn landsvägstempo och gör nollningen och kör så sen ett par minuter så skall du se på bättre siffror smile

Maptun #3 BioPower Inviduell
mevvan
17 maj 2009 · 56 Inlägg

Crille_9_5 skrev:

mevvan skrev:

Crille_9_5 skrev:
Inte som så att du släppte på batteri polen så allt nollades? Då visar SIDen mycket på än gång om man gasar..

Hmm jo bilen nollades ett par gånger inte helt omöjligt att det är pga det roll


Residence skrev:

nollställ den manuellt. därefter kör ett par mil så får du nog korrekta värden

när du säger nollställ manuellt vad menar du ? men visar den bara så mycket men ändå så drar bilen som vanligt? Dvs att det är SIDen som har dåliga värden?

Om du håller inne clear tills det står cleared i displayen så nollställer du manuellt.

Sen att den visar högt på än gång beror på att du till exempel gasar på just då. Den visar precis var den drar när du ger på. Kör lugn landsvägstempo och gör nollningen och kör så sen ett par minuter så skall du se på bättre siffror smile

Okej ska göra det imorgon smile vart lite små rädd där när jag körde bilen drog ut på motorvägen och gasade på som en galning mad men men testar imorgon tack big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang