2593
Sök

Försäkringsbolag som tillåter trim på bilar?

Stålverksarbetare
372 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
Tjo!

Jag har funderat lite på vilka bolag som tillåter att den försäkrade bilen är trimmad.
Har hört att vissa bolag tillåter det men vid tex. Krock så ersätts bara grejer till ett värde av vad orginaldelarna skulle kosta (DVS. att om du har en Garret GT30 turbo för 15tusen och den stryker med så ersätter bolaget en orginalturbo) Och att vissa bolag inte ersätter en krona om det visar sig att bilen har varit trimmad även om bilen är helförsäkrad. Men vilka bolag är det som säger vad?

Är det någon som vet så skriv gärna så kan jag göra en lista över bolag och hur dom ställer sig till trim i detta första inlägget smile Gissningar behöver jag inte höra.

Mvh Jocke

2 911 Inlägg
19 maj 2009
Försäkringsbolagen går efter trafikförordningen och lagarna kring väg och fordon.
Där regleras bl.a. effektökningar m.m. på bilar i procent.

Så, enkelt sagt.
Försäkringsbolag FÅR INTE försäkra fordon som överstiger denna lagstadgade gräns.

Om det sker något så du yrkar ersättning så får de inte ersätta dig, eftersom bilen ifråga inte uppfyllt gällande reglemente och din försäkring går på ett fordon som uppfyller det.

En lista jag har, i ärenden jag själv nystat i.
Trygghansa - noll ersättning (i detta fall en 945 med 3" avgas)
IF - noll ersättning, 19T på 850 t5 med 3"
Länsförsäkringar - ersatte bilen enl. grundvärde trots motor för 50.000+ (bilen värd 10-12.000)

Nu ska inte detta tas som ett facit, utan detta är mål hos försäkringsbolagen hur de har beslutat i dessa specifika fall, men kan mycket väl vara en pekpinne i rätt riktning.

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
19 maj 2009
Decibel skrev:
Försäkringsbolagen går efter trafikförordningen och lagarna kring väg och fordon.

Så, enkelt sagt.
Försäkringsbolag FÅR INTE försäkra fordon som överstiger denna lagstadgade gräns.

Om det sker något så du yrkar ersättning så får de inte ersätta dig, eftersom bilen ifråga inte uppfyllt gällande reglemente och din försäkring går på ett fordon som uppfyller det.

Länsförsäkringar - ersatte bilen enl. grundvärde trots motor för 50.000+ (bilen värd 10-12.000)

Nu ska inte detta tas som ett facit, utan detta är mål hos försäkringsbolagen hur de har beslutat i dessa specifika fall, men kan mycket väl vara en pekpinne i rätt riktning.

Så om man reggar bilen med mer hästar så gäller det inte heller, eller är det om man inte har sagt till? smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

2 911 Inlägg
19 maj 2009
Robban_89 skrev:
Decibel skrev:

Så, enkelt sagt.

Så om man reggar bilen med mer hästar så gäller det inte heller, eller är det om man inte har sagt till? smile

Om bilen är reggad som personbil så gäller den effekt som de bilarna har från fabrik +15% (rätta mig om jag har fel).
Enda sättet att regga med mer effekt är ombyggt fordon, men då har du hk per kg att tänka på m.m. och du får aldrig igenom en vanlig personbil med höjd effekt som ombyggt fordon.

8 921 Inlägg
19 maj 2009
Finns några undantag, är "trimmet" godkänt av tillverkaren så går det att registrera bilen med högre effekt och då följer det även med ett intyg i från leverantören.
Tänker då närmast på Hirsch Performance (SAAB)

Fotograf på Tierp iDag

Sök