Nån som har nåra tips på hur jag ska kunna behålla körkortet?

prodrive Avstängd
20 maj 2009 · 962 Inlägg

kingen85 skrev:

prodrive skrev:

The_Mechanic skrev:
åkte på fortkörning för en månad sen, 99 på 90-väg under prövotid kommer jag få en liknande lapp?

Du får köra över 120km/h på 90 vägar för att bli av med körkortet...

När skall folk lära sig? 20km/h över på 30 väg, och 30km/h över på resten = indraget körkort. Vad är så svårt att fatta, efterblivenhet eller?

Jag har iaf fått för mej att under prövotiden gäller nada "över-gränsen" hastigheter.
Det är väl just därför de heter prövotid...

Absolut enda skillnaden mellan provotid och inte provotid är att man måste ta om körkortet om man blir av med det, vaaaaaaaaaarför förstår ni inte det?

brk95
20 maj 2009 · 140 Inlägg

det enklaste är väl att köra med däck med tillräckligt mönster och laglig bredd ,,??
feta däck och fälgar kan ju faktiskt äventyra säkerheten och dessutom tar ju lager och delar i fram och bakvagn stryk för dom är ju inte gjorda för den felbelastning som uppstår , vinklar och dylikt ,,
dessutom svårt att tro att man blir av med körkortet för dåliga däck ,möjligtvis körförbud...

NiV3Rt
20 maj 2009 · 371 Inlägg

Om du har en så pass alternativ intelligens så att du kör runt med däck i det skicket förtjänar du tyvärr inte att ha körkort. Svårare än så är det inte, så dra din snyfthistoria för din mor istället.

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85
FLindgren
20 maj 2009 · 5 089 Inlägg

Jag har inte orkat läsa hela tråden.. Men är det inte ägaren till bilen som är skylldig till att se till att däcken är bra igenkligen? Tycker det känns gött onödigt att bli av med lappen för det :S

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Niklas1987 NO
20 maj 2009 · 2 182 Inlägg

discokapten skrev:

Niklas1987 skrev:

anderssonboy skrev:

Har du inget bättre o skriva så skit i o skriva istället..

Att veta om det å köra med såna däck är enligt mig idioti, om du visste det innan polisen stoppa dig vet ju inte jag.

Däck börjar förlora sina våt egenskaper vid 3mm vid 1,6mm är dem värdelösa å olagliga.

Ta konsekvenserna om du kör med skitdäck, men varför fick du inte böter? är ju 1600:- per dåliga däck

1,6mm är fullkomligt lagligt.

Sen när?

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
prodrive Avstängd
20 maj 2009 · 962 Inlägg

Niklas1987 skrev:

discokapten skrev:

Niklas1987 skrev:
Att veta om det å köra med såna däck är enligt mig idioti, om du visste det innan polisen stoppa dig vet ju inte jag.

Däck börjar förlora sina våt egenskaper vid 3mm vid 1,6mm är dem värdelösa å olagliga.

Ta konsekvenserna om du kör med skitdäck, men varför fick du inte böter? är ju 1600:- per dåliga däck

1,6mm är fullkomligt lagligt.

Sen när?

Sen alltid? Det gäller sommardäck och inte vinterdäck som har 3mm (eller minns jag fel?) som minsta mösterdjup på det stället däcket är som mest slitet.

edit: 1,6mm är alltså minsta tillåtna mönsterdjup på sommardäck.

Senast redigerat av prodrive (20 maj 2009)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 maj 2009 · 13 790 Inlägg

FLindgren skrev:
Jag har inte orkat läsa hela tråden.. Men är det inte ägaren till bilen som är skylldig till att se till att däcken är bra igenkligen? Tycker det känns gött onödigt att bli av med lappen för det :S

det är alltid upp till föraren att kontrollera bilen innan avfärd att alla lampor och däcken är i det skick som krävs osv

så ägaren är helt ansvarsfri över blanka däck och trasiga lampor eller andra brister

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Niklas1987 NO
21 maj 2009 · 2 182 Inlägg

prodrive skrev:

Niklas1987 skrev:

discokapten skrev:

1,6mm är fullkomligt lagligt.

Sen när?

Sen alltid? Det gäller sommardäck och inte vinterdäck som har 3mm (eller minns jag fel?) som minsta mösterdjup på det stället däcket är som mest slitet.

edit: 1,6mm är alltså minsta tillåtna mönsterdjup på sommardäck.

Vinterdäck är det 3mm ja, och 1,6 på sommar, alltså 1,6mm eller mindre så är det olagligt.
Men dem börjar förlora sina våtegenskaper vid 3mm.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
kingen85
21 maj 2009 · 146 Inlägg

prodrive skrev:

kingen85 skrev:

prodrive skrev:

Du får köra över 120km/h på 90 vägar för att bli av med körkortet...

När skall folk lära sig? 20km/h över på 30 väg, och 30km/h över på resten = indraget körkort. Vad är så svårt att fatta, efterblivenhet eller?

Jag har iaf fått för mej att under prövotiden gäller nada "över-gränsen" hastigheter.
Det är väl just därför de heter prövotid...

Absolut enda skillnaden mellan provotid och inte provotid är att man måste ta om körkortet om man blir av med det, vaaaaaaaaaarför förstår ni inte det?

Förstår o förstår...hade fått för mej det bara.
Men ditt inlägg låter ju vettigare. smile

"Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten I evighet. Amen.......
Nissan 200sx S13 "Lowrider" (1989)
volvo_245_racing
21 maj 2009 · 667 Inlägg

nu måste jag fråga! har dåliga däck snedsletna däck. vad säger farbror blå om det? ska byta så fort som möjligt men inte skulle dem ta kortet för det?

Mazda 6 "3000Milaren" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang