7312
Sök

Volvo s60 AWD 2.5T rengöring av gasspjäll

735 Inlägg
21 maj 2009
Trådstartare
Har fått felmeddelande motorprestanda låg i displayen 2 gånger nu samtidigt som motorn vägrar hålla sig över tomgång. Tvungen att starta om bilen för att den ska gå normalt igen. Har även upplevt att bilen ibland går lite ryckit! Efter lite efterforskningar så verkar det som flera haft denna symtom och då rengjort eller bytt gasspjället för att bilen ska gå bra igen! Jag har ju det nya spjället så jag hoppas på att komma undan med en rengöring!

Har inga felkoder konstigt nog...

Finns det någon som kan beskriva eller länka till en beskrivning om rengöring av gasspjället? Även beskrivning på borttagning av spjällhuset skulle vara väldigt välkommet sitter lite oåtkomligt och misstänker att man måste bort med insuget?

Tack på förhand!

735 Inlägg
21 maj 2009
Trådstartare
Dansken- skrev:
Säker på att det inte är ett luftläckage?

Jag har pluggat in laddtrycksmätaren och den ser ut att ladda som den ska, 0.9-1 bar(bsr steg 1). Rengjorde även magnetventilen nyss och mätte upp den(23.5ohm som det ska vara) och nu upplever jag det inte som att den rycker/pulserar längre men verkar finnas fel på bilen fortfarande. Fick ungefär samma felmeddelande i displayen igen nu under provkörningen, nu stod det dock motorprestanda nedsatt och inte motorprestanda låg:/ Sen rörde jag inte farthållaren denna gång utan bara gaspedalen! Men samma symtom, bilen saktar ner och rullar på tomgången. Man måste starta om bilen för att den ska gå felfritt igen. FORTFARANDE INGA FELKODER

Bilen går alltså som ett skott ända tills felmeddelandet dyker upp! Därför misstänker jag än mer att gasspjället hänger sig på nått sätt. Bli spännande att plocka ner det.

Om nu nån vet hur man gör det eller kan tipsa om nån som vet;)
Senast redigerat av tobee (21 maj 2009)

Sök