5496
Sök

Tips om inställningar på slutsteg, Hz, db osv

407 Inlägg
18 juli 2006
Trådstartare
Jag har kollat runt lite på forumet men jag vill ändå ha råd vad ni tycker jag kan ha för grundinställningar på slutsteget. Sedan kan jag givetvis testa sig fram utifrån dem men att stå på noll från början funkar sådär.

Mitt slutsteg är ett 4 kanals och där finns inställningar för kanalerna 1 och 2 ihop och sedan kanal 3 och 4 ihop. Högtalarna i bilen är kopplade på kanalerna 3 och 4 och basen är sedan bryggad in på kanalerna 1 och 2 på slutsteget.

Såhär ser inställningarna ut på steget:

Channel 3/4      Level            Bass EQ           X-OVER                   LPF                  HPF
                      5V-0.2V        0db-18db      LP / Full / HPF        30Hz-150Hz      10Hz-1.2KHz

Channel 1/2      Level            Bass EQ           X-OVER                   LPF                  HPF
                      5V-0.2V        0db-18db      LP / Full / HPF        30Hz-150Hz      10Hz-1.2KHz

Hur tycker ni jag ska ställe in steget med de olika knapparna? Alla inställningar görs i form av en sorts skruv som man vrider runt förutom "X-OVER" där det är ett snäppe som går att ställe i tre olika lägen.
Senast redigerat av Vallås Locos (18 juli 2006)

21 761 Inlägg
18 juli 2006
Channel 1/2:

X-OVER ställs i läge"LP".
LPF ställs på ungefär 60-70 Hz.
HPF ställs på 10 Hz(spelar ingen roll, har ingen verkan).
Level ställs in lagom mycket, tex 3/4 av max.
Bass EQ ställs på 0dB från början, sedan kan du prova att vrida upp lite grann om du vill ha mer tryck vid 40-50 Hz eller vad det nu förstärker.

Channel 3/4:

X-OVER ställs i läge "HPF".
LPF ställs på 30 Hz(spelar ingen roll, har ingen verkan).
HPF ställs på ungefär 60-70 Hz.
Level ställs in lagom mycket, tex 3/4 av max(eventuellt lägre).
Bass EQ ställs på 0dB.

Sök