14814
Sök

Köpråd- billig övningskörnings bil

Thedriftking
26 maj 2009
Trådstartare
tja, ska snart börja övningsköra (om ett halv år) o ska köpa en bil som jag ska övningsköra i, den får bara kosta 5000kr så vill ha lite råd om vilken bil jag ska satsa på.

ska köpa den så tidigt så att jag hinner fixa lite med den ifall det är några fel med den smile och kanske fixa bättre ljud o styling/trimning smile

mvh Erik

1 754 Inlägg
26 maj 2009
VW Jetta eller Fiesta eller så. billiga och långsamma. Perfekt. Annars en 740/940, lite mer säkra.

Jag kan inget om allt.

Random Hero
4 047 Inlägg
VW-nörd?
4 332 Inlägg
26 maj 2009
How to die quickly, get an inexperienced driver in an old car without airbags or abs. Thumbs up!

Golf mk2 e billig o "bra".

Thedriftking
26 maj 2009
Trådstartare
DusanMandick skrev:
http://www.blocket.se/ostergotland?q=&cg=1020&w=1&st=s&ps=&pe=1&rs=&re=&ms=&me=&gb=&fu=&ca=14&md=th

men vill ju ha råd om vilka som är bra osv smile ifall nån hade nått bra att säga om nån bil wink

4 637 Inlägg
26 maj 2009
När du har en så begränsad ekonomi så är det enda du ska tänka på i stort sett att hitta en så fin och välskött bil som möjligt, bättre med en t ex en fransk bil med dåligt rykte än en slarvigt skött, kanske t o m plågad kvalitetsbil till samma pris t ex Volvo 740, Mercedes 190 o s v...
Dessutom är det roligare att använda och reparera en bil som inte ser förjävlig ut.
Senast redigerat av EmilHammarlund (26 maj 2009)

Saabifierad
2 031 Inlägg
26 maj 2009
Köp en Volvo 240 eller 740 om du vill ha en bra bil. Vågar du gå mot strömmen och inte är rädd för rost köp en Ford Sierra.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Thedriftking
26 maj 2009
Trådstartare
EmilHammarlund skrev:
När du har en så begränsad ekonomi så är det enda du ska tänka på i stort sett att hitta en så fin och välskött bil som möjligt, bättre med en t ex en fransk bil med dåligt rykte än en slarvigt skött, kanse t o m plågad kvalitetsbil till samma pris t ex Volvo 740, Mercedes 190 o s v...

det har du rätt i smile  ska leta lite efter en fin bil (i skicket) smile

STREETRACER
892 Inlägg
26 maj 2009
jag började övningsköra med en opel kadett GT - 91 (osäker på årsm) tycker det är rätt pigga bilar men drar juh även då knappt nån soppa och jäkligt lättkörda o   lätt mekat oxå..

tyvärr har juh rosten ätit upp dem flesta nu men dem är billiga i inköp osv om du inte e rädd för rost smile

Bmc Crew

335 Inlägg
26 maj 2009
bättre att övningsköra i mercan som är lite säkrare med krockkuddar och allt såntdär och självrisken på den om de händer nå är väll inte så mycket mer än 5000kr

Thedriftking
26 maj 2009
Trådstartare
laggey skrev:
bättre att övningsköra i mercan som är lite säkrare med krockkuddar och allt såntdär och självrisken på den om de händer nå är väll inte så mycket mer än 5000kr

men vill ju övningsköra med manuell låda, alla våra bilar är automater förutom masertain o den vill jag inte övningsköra i tongue

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 maj 2009
Som sagt är naturligtvis skicket viktigare än modellen. Men i klassen runt 5kkr är Volvo kung, mycket säkrare och pålitligare bil för dem pengarna får du inte. Leta upp en gammal 240 eller 740, strunta i utrustning eller om den är kombi/sedan så kommer du säkert hitta 10ex till salu i ditt område.

Samtidigt är Volvon inte den smidigaste bilen så du kommer lära dig parkera och manöverera i trånga utrymmen också smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sök