Volvo 940 turbo+ Hur fungerar det?

Pepparkakan Brodar'n Maffia!
26 maj 2009 · 184 Inlägg

Tjena!

Nån som vet hur en turbo + sats fungerar till en Volvo 940? Hur man installerar det och vad den gör lite mer exakt? Är lite nyfiken på det. Sen undrar jag även om det funkar i en 940 ltt?

Tacksam för snabba svar

...tror jag, är dock inte helt 100...
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
26 maj 2009 · 5 650 Inlägg

Pepparkakan skrev:
Tjena!

Nån som vet hur en turbo + sats fungerar till en Volvo 940? Hur man installerar det och vad den gör lite mer exakt? Är lite nyfiken på det. Sen undrar jag även om det funkar i en 940 ltt?

Tacksam för snabba svar

turbo+ ger 25 hk extra vid fullgas.

är som en pysventil som aktiveras vid fullgas vid 1 visst varvtal.

finns både turbo+ på ft och ltt

detta är turbo+ världens kabel härva
https://www1.garaget.org/gallery/archive/26826/596721_l8kh5g.jpg

Senast redigerat av MrEricsson (26 maj 2009)

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Pepparkakan Brodar'n Maffia!
26 maj 2009 · 184 Inlägg

Är det olika satser till ltt och ftt? Eller är det samma?

Så laddtrycket höjs då vid det "vissa" varvtalet? Hur mycket höjs det till?

...tror jag, är dock inte helt 100...
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
26 maj 2009 · 5 650 Inlägg

Pepparkakan skrev:
Är det olika satser till ltt och ftt? Eller är det samma?

Så laddtrycket höjs då vid det "vissa" varvtalet? Hur mycket höjs det till?

skulle tro att de är samma prylar vilket som bara ft har mer power från början så man får mer total hk till 190

ltt får 175 lr nått sånt om jag inte mins fel.


min är ju ft turbo+ och orginal laddet på den är 0.9 bar 
ft utan turbo + ska vell ligga runt 0.5 0.6 lr nått sånt

så en ltt med turbo+ kanske snarlikt beter sig som en oringal ft .. inte allt för hemma på ltt

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Pepparkakan Brodar'n Maffia!
26 maj 2009 · 184 Inlägg

Jaha, okej. För i min ltt så har jag chippat och lagt brickor vid wastegaten så laddtrycket ökats till runt en bar och då lär ju inte en sån sats hjälpa tycker man?

...tror jag, är dock inte helt 100...
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
26 maj 2009 · 5 650 Inlägg

Pepparkakan skrev:
Jaha, okej. För i min ltt så har jag chippat och lagt brickor vid wastegaten så laddtrycket ökats till runt en bar och då lär ju inte en sån sats hjälpa tycker man?

turbo+ är ju typ iden att ha lite mer power som orginal bil när man börjar höjja ladd så ska man ju plocka bort prylarna så sätta i turbo+ i din bil skulle bara va slöseri med tid om du ändå är över 1 bar redan


för turbo + är ju i de stora hela en volvo original elektrisk pystrim.

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Pepparkakan Brodar'n Maffia!
26 maj 2009 · 184 Inlägg

Okej, jo det är ju sant. Men jag var bara nyfiken på hur det fungerade och så. smile Men tack ska du ha för svaren! smile

...tror jag, är dock inte helt 100...
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
26 maj 2009 · 5 650 Inlägg

varsegod även om du fått typ de svaren du ville veta så kan jag kopiera in lite almän turbo+ info härbig_smile

kan säkert komma många till nytta=D

Skillnader jämfört mellan original och med Volvo's Turbopluspaket

B230FT:
Turbo+ ökar effekten till ca 190hk, och vridmomentet till 280nm. Består av styrenhet och elektriskt styrd pysventil, satsen är certifierad.
Turbo++ ökar effekten till ca 200hk, och ökar vridmomentet till 295nm vid 2400rpm. Består av styrenhet och installeras som tillägg till Turbo+. Satsen är ej certifierad.
Turbo+++ ökar effekten till 220hk vid 5100rpm och vridmomentet till 315nm vid 4600rpm. Satsen består av bearbetning av topp, byte av kam och topplockspackning. Satsen är ej certifierad.
B230FK:
Turbo+ ökar effekten till ca 170hk, och vridmomentet till 250nm. Består av styrenhet och elektriskt styrd pysventil, satsen är certifierad.
Turbo++ ökar effekten till ca 200hk, och ökar vridmomentet till 295nm vid 2400rpm. Består av styrenhet och ny wastegate och installeras som tillägg till Turbo+. Satsen är ej certifierad.
Turbo+++ ökar effekten till 220hk vid 5100rpm och vridmomentet till 315nm vid 4600rpm. Satsen består av bearbetning av topp, byte av kam och topplockspackning. Satsen är ej certifierad.

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Pepparkakan Brodar'n Maffia!
26 maj 2009 · 184 Inlägg

Tackar tackar! big_smile

...tror jag, är dock inte helt 100...
Sharky
26 maj 2009 · 10 287 Inlägg

Det enda som finns som godkänt av Volvo är Turbo + fram till 95 års modell då man bytte kontaktdon i motorytrymmet så att kontaktpositionerna för Turbo + inte längre finns.
Att det kan finna diverse eftermarknadsprylar är en annan story.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Pepparkakan Brodar'n Maffia!
27 maj 2009 · 184 Inlägg

Sharky skrev:
Det enda som finns som godkänt av Volvo är Turbo + fram till 95 års modell då man bytte kontaktdon i motorytrymmet så att kontaktpositionerna för Turbo + inte längre finns.
Att det kan finna diverse eftermarknadsprylar är en annan story.

/Göran

Jaså, okej... Så med andra ord hade det ändå inte funkat i min 940 som då är en -96:a. Bra då vet man det.smile Tack du tack du!

...tror jag, är dock inte helt 100...
wallbeeek
27 maj 2009 · 87 Inlägg

Sharky skrev:
Det enda som finns som godkänt av Volvo är Turbo + fram till 95 års modell då man bytte kontaktdon i motorytrymmet så att kontaktpositionerna för Turbo + inte längre finns.
Att det kan finna diverse eftermarknadsprylar är en annan story.

/Göran

Där har du fel då jag har installerat turbo+ och turbo++ i min -98 och det är gjort exakt efter Volvos instruktioner!

Senast redigerat av wallbeeek (27 maj 2009)

Classic
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang